عادی سازی و ائتلاف های عربی، «اسرائیل» را نجات نخواهد داد

عادی سازی و ائتلاف های عربی، «اسرائیل» را نجات نخواهد داد
سه شنبه 10 اسفند 1400 - 19:26

 عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی، به شدت مشتاق عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

العالم درگوشی

بدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد، دسامبر 2021، از آمادگی این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر خبر داد، مشروط بر اینکه تل آویو طرح صلح ریاض سال 2002 را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد : «به محض آن نه تنها عربستان سعودی بلکه کل جهان اسلام و 57 عضو سازمان همکاری اسلامی ما در به رسمیت شناختن اسرائیل و برقراری روابط با آن، حمایت خواهند کرد»

موضع رسمی عربستان (طبق گفته المعلمی در گفت وگو با پایگاه «عرب نیوز» سعودی) آمادگی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در صورت تطبیق ابتکار صلح 2002 عربستان است که خواستار پایان دادن به اشغال تمامی سرزمین های عربی اشغال شده توسط اسرائیل در سال 1967 و تأسیس کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت المقدس شرقی و اعطای حق تعیین سرنوشت به فلسطینیان است.

بنابراین شرایط عربستان بیانگر این است که عربستان در صورت تحقق سه شرط، نخست پایان اشغالگری اسرائیل در همه سرزمین های عربی تحت سلطه خود از سال 1967 ،دوم تشکیل دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شرقی و دادن حق تعیین سرنوشت به فلسطینی ها هیچ مانعی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ندارد.

بر کسی پوشیده نیست که اجلاس بیروت در سال 2002 شامل چشم پوشی اعراب از حق بازگشت پناهجویان به سرزمین خود، به رسمیت شناختن "اسرائیل" و عادی سازی روابط با آن و اصلاحیه های خطرناک عربی در آن از جمله مبادله زمین برای الحاق حدود 85 درصد از مستعمره های یهودی کرانه باختری به رژیم صهیونیستی بود.

عربستان پس از اظهارات جنجال برانگیز فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه با خبرگزاری آلمان در 24 فوریه ، مبنی بر اینکه توافقنامه های صلح برخی کشورهای عربی و "اسرائیل" "یک تحول بسیار مثبت" است، امروز تمایل خود را برای عادی سازی و برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر نشان داد.

بن فرحان به روزنامه اسراییلی «معاریو» تأیید کرد که «ادغام اسرائیل در خاورمیانه نه تنها برای خود اسرائیل بلکه برای کل منطقه منفعت زیادی دارد»، اما عربستان سعودی فقط پس از حل و فصل عادلانه مساله فلسطین به این امر می پردازد

وی افزود: «این اقدام ، قطعاً راه را برای همه کشورهای عربی که هنوز روابط با «اسرائیل» برقرار نکرده اند، تسهیل می‌کند، اما برای تحقق این امر باید بر مسئله فلسطین و یافتن راه حل عادلانه برای آن تمرکز باشد.

عربستان سعودی مدعی است حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین پیش نیاز عادی سازی روابط است و با توجه به اینکه این کشور خود را رهبر جهان عرب و اسلام معرفی می کند،و علی رغم روابط با اسرائیل، این مساله جایگاه بسیار مهمی در سطح منطقه ای و بین المللی دارد. اما روابط رژیم صهیونیستی در قالبی سیاسی توسط محمد بن سلمان ولی عهد سعودی شاه فعلی و در پشت پرده بهبود یافت.

بدون شک عربستان سعودی و سایر کشورهای عادی ساز عربی در تلاش هستند تا عادی سازی را به واقعیتی تبدیل کنند که توسط کشورهای عربی و منطقه ای به رسمیت شناخته شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها