عملیات نظامی روسیه در اوکراین چه مسیری در پیش رو دارد؟

عملیات نظامی روسیه در اوکراین چه مسیری در پیش رو دارد؟
جمعه 13 اسفند 1400 - 15:03

برای نهمین روز متوالی درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین ادامه دارد. مسکو اهداف خود را اعلام کرده، در برخی شهرهای اوکراین پیشروی نظامی می کند و کی یف را نیز محاصره کرده است و از سوی دیگر، غربی ها علیه روسیه با یکدیگر متحد شده اند.

العالم _ اروپا

به عقیده پژوهشگران سیاسی، از زمانی که اوکراین به دست کودتاهای حمایت شده از سوی غرب سقوط کرد، غربی ها تلاش می کنند این کشور را به جبهه ای علیه روسیه تبدیل کنند.

پژوهشگران می گویند: تمام فعالیت های غرب در ارگان های نظامی و اقتصادی اوکراین با هدف تبدیل این کشور به خط مقدمی علیه روسیه بود.

به گفته این پژوهشگران، برخی فراموش کرده اند که پوتین وقتی در روسیه به قدرت رسید درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را داشت اما مراجع ذیربط درخواست او را رد کردند.

پژوهشگران ضمن تاکید بر اینکه آمریکا و غرب نقشه ای دیرین برای ایجاد فروپاشی و از هم گسیختگی در روسیه دارند، خاطر نشان می کنند: روسیه به سمت جنگ در اوکراین نرفته، زیرا به خوبی از نقشه غربی ها آگاه است. از همین رو، اقدام به عملیات نظامی دقیق و برنامه ریزی شده ای کرد.

پژوهشگران موضع غربی ها درخصوص جنگ اوکراین را به دو بخش تقسیم می کنند: بخش نخست برخی دولت های اروپای شرقی، انگلیس و آمریکا هستند که درصدد دفاع از اوکراین و مقابله با روسیه هستند و بخش دوم، فرانسه و آلمان هستند که اصرار چندانی به این کار ندارند.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند: آلمان بیشترین دولتی در اروپا است که از تحریم روسیه دچار زیان اقتصادی شد، چرا که به واردات گاز از روسیه و سرمایه گذاری کلان در این کشور وابسته بود.

آنها تاکید می کنند: آمریکا با جنگ اوکراین درواقع می خواست روسیه و اروپا را دچار فرسودگی کند تا بتواند سلطه خود را بر این کشورها حفظ کند.

پژوهشگران بر این باورند که انگلیس از ذی‌نفعان اصلی جنگ اوکراین است زیرا با آلمان، فرانسه و ایتالیا رقابت اقتصادی دارد و ضعف اقتصاد این کشورها، به سود انگلیس تمام خواهد شد.

آنها تاکید می کنند: اوکراین ابزار آمریکا برای دستیابی به عمق حیاتی روسیه است و مسکو با عملیات نظامی اخیر در اوکراین، این نقشه آمریکا را نقش بر آب خواهد کرد.

نویسندگان سیاسی به نوبه خود بیان می دارند که عملیات نظامی روسیه در اوکراین با موفقیت و طبق طراحی پوتین پیش می رود و حتی اگر توافق نامه صلح میان این دو کشور امضا شود، باز هم عملیات نظامی ادامه خواهد داشت چرا که هدف اصلی آن، خلع سلاح اوکراین و حمایت از مردم دونباس است.

نویسندگان سیاسی خاطرنشان می کنند: دلیل کند بودن عملیات نظامی روسیه در اوکراین این است که گروه های تندروی نازی در خارکی یف و شهرهای دیگر این کشور، برای مقابله با ارتش روسیه از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. روسیه نیز اعلام کرده که در عملیات نظامی خود به غیرنظامیان تعرض نمی کند تا خون آنها ریخته نشود.

نویسندگان سیاسی اظهار می دارند: از ضرورت های عملیات نظامی روسیه در اوکراین این است که طولانی نشود، زیرا هدف مسکو آزادسازی مناطق دونستک و لوهانسک و تسلط بر مناطق دریای سیاه و نیروگاه های هسته ای اوکراین بخصوص چرنوبیل است و به محض تحقق این اهداف، روسیه عملیات نظامی خود در اوکراین را پایان خواهد داد.

نویسندگان خاطرنشان می کنند: تحریم های اعمال شده علیه روسیه زیانی ندارد و مردم این کشور را علیه حکومت تحریک نخواهد کرد زیرا مردم روسیه ویژگی خاصی دارند و آن، اتحاد در مقابله با هرگونه تهدید خارجی است. ضمنا روسیه چهارمین کشور از نظر ذخایر ارزی در جهان است و تا سالها توان مقابله با تحریم ها را دارد.

تحلیلگران سیاسی به نوبه خود تاکید می کنند که جنگ اوکراین در یک لحظه اتفاق نیفتاده بلکه روسیه از زمانی که غرب خواسته های اساسی اش را نپذیرفت، برای این عملیات نقشه می کشید. خواسته روسیه این است که گرجستان و اوکراین به ناتو ملحق نشوند زیرا در این صورت، واشنگتن فرصت پیدا می کند تا موشک های هسته ای خود را وارد این دو کشور و در آنجا مستقر کند.

تحلیلگران سیاسی عملیات نظامی روسیه در اوکراین را آغاز خروج نیروهای ناتو از همه کشورهای تابع اتحاد شوری سابق می دانند.

به عقیده این تحلیلگران، اروپا پس از تحریم روسیه به مخمصه افتاد زیرا نه جایگزینی برای گاز روسیه دارد و نه قادر به جبران از بین رفتن روابط اقتصادی قوی با روسیه است.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که صبحت مکرون از ایجاد ارتش اروپایی بدین معنا است که فرانسه خواهان باقی ماندن در ناتو نیست، اما در هر صورت تصمیم های اروپا وابسته به سیاست آمریکا است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها