در حال بروزرسانی؛

دهمین روز بحران اوکراین| پوتین کشورهایی را که به دنبال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین هستند، تهدید کرد/ هشدار کارشناسان درباره افزایش بهای نفت به 185 دلار/ واکنش تند روسیه به تحریم های انگلیس/ کاخ سفید در حال ارزیابی تاثیر توقف واردات نفت از روسیه/ اعلام آتش بس در منطقه ماروپل و فولنوواخا از ساعت 10 به وقت محلی

دهمین روز بحران اوکراین| پوتین کشورهایی را که به دنبال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین هستند، تهدید کرد/ هشدار کارشناسان درباره افزایش بهای نفت به 185 دلار/ واکنش تند روسیه به تحریم های انگلیس/ کاخ سفید در حال ارزیابی تاثیر توقف واردات نفت از روسیه/ اعلام آتش بس در منطقه ماروپل و فولنوواخا از ساعت 10 به وقت محلی
شنبه 14 اسفند 1400 - 08:41

دهمین روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، درحالی امروز (شنبه) آغاز شده است که روسیه اعلام کرده لهستان به مرکز اعزام ستیزه جویان از مناطق مختلف جهان و تروریست های خاورمیانه به اوکراین تبدیل شده، سازمان ملل از فرار ۱.۲ میلیون نفر از اوکراین خبر داده، رییس جمهوری اوکراین به تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع واکنش منفی نشان داده و گروه ۷ نیز نسبت به وضعیت حقوق بشر و کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

العالم ـ تحولات اوکراین

روسیه از صبح پنجشنبه ۵ اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این اقدام چند روز بعد از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین صورت گرفت.

ولادمیر پوتین گفته است دستور حمله نظامی به اوکراین پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

روسیه، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.

گزارش روز اول عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز سوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز چهارم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز پنجم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز ششم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز هفتم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز هشتم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز نهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

اخبار لحظه به لحظه تحولات در اوکراین را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

22:21| واشنگتن پست به نقل از مسئولین غربی: واشنگتن و همپیمانانش به آرامی آماده تشکیل دولت در تبعید اوکراین و مقاومت طولانی مدت می شوند.

22:17| معاون وزیر امور خارجه اوکراین: برخی دولتهای جهان مانند ترکیه، عربستان سعودی و (رژیم) اسرائیل آمادگی خود را برای میانجیگری جهت حل بحران اوکراین اعلام کرده اند.

وی در گفت و گو با الجزیره افزود که ما سرگرم گفت وگو با برخی از کشورها مانند چین برای ترسیم راهکاری جهت توقف جنگ هستیم.

22:16| دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین گفت که انتظار دارد نتایج مذاکراتش با بلینکن در روزهای آتی اجرایی شود که شامل اعمال تحریم های جدیدی علیه روسیه و تجهیز اوکراین به تسلیحات بیشتر می باشد.

21:34| وزیر امور خارجه اوکراین: مخالفت ناتو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع نشانه ضغف آنهاست.

21:05| نیویورک تایمز به نقل از مقامهای آمریکایی: واشنگتن با همپیمانانش انتخاب جانشین به جای زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در صورت اسیر شدن یا کشته شدن وی را بررسی کرد.

21:03| دیوید اراخامیا مذاکره کننده اوکراینی در فیسبوک نوشت که روسیه و اوکراین دوشنبه سومین مرحله از گفت وگوها به هدف توقف جنگ را برگزار خواهند کرد.

20:27| وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روس حمله گسترده ای را در اوکراین آغاز کرده و بر چند شهر سیطره یافته اند. نیروهای روسیه 4 فروند هواپیمای سوخوی 27 اوکراین را نیز سرنگون کرده اند.

20:25| فاکس نیوز به نقل از یک نماینده مجلس آمریکا: لهستان آماده ارسال جنگنده های میگ به کیی ف است اما واشنگتن از ترس اینکه این اقدام باعث افزایش تنش شود، با آن مخالفت کرده است.

20:23| رویترز: نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور روسیه در کرملین بحران اوکراین را بررسی کرد.

20:22| رویترز: وزارت امور خارجه روسیه پس از حمله به یک دیپلمات روس در لیتوانی از کشورهای لتونی، استونی و لیتوانی خواست از سفارتخانه های مسکو حفاظت کنند.

20:21| رویترز: چاک شوم سناتور آمریکایی گفته که زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در دیدار با نمایندگان کنگره آمریکا درخواست هواپیما کرده است.

20:16| شهرداری کییف از مردم خواست به پناهگاه بروند.
19:25| آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از آوارگان اوکراینی در مرز لهستان اوکراین دیدن کرد.

19:12| خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ: کارشناسان هشدار دادند که خودداری از خرید نفت روسیه (تحریم) بهای نفت را به 185 دلار می رساند.

19:02| وزارت امور خارجه انگلستان با انتشار بیانیه ای از شهروندانش خواست روسیه را ترک کنند و به مردمش درباره هر نوع سفر به این کشور هشدار داد.

18:23| واکنش تند روسیه به تحریم های انگلیس/ پاسخ مسکو به تحریم های لندن منافع آن را نابود خواهد کرد

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، تدابیر شدیدی علیه لندن در پاسخ به بیماری هیستری تحریم اتخاذ خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که انگلستان به وضوح حرکت به طرف رویارویی نامحدود با روسیه را انتخاب کرده است.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد، پاسخ مسکو به تحریمها بدون شک منافع انگلستان در روسیه را نابود خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای روسی برای انتقال دیپلماتهای روس که واشنگتن آنها را عنصر نامطلوب می داند، راهی آمریکا شده است.

17:50| رایزنی وزرای خارجه آمریکا و چین درباره اوکراین

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه چین درباره اوکراین گفت‌وگو کرد.

بلینکن گفت: جهان شاهد خواهد بود که چه کشورهایی از آزادی و حق حاکمیت دفاع خواهند کرد.

17:36| ای بی سی به نقل از مسئول آمریکایی: بمباران اوکراین توسط روسیه در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

17:35| ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین همتای روس او فردا درباره بحران اوکراین با یکدیگر گفت وگو می کنند.

17:33| فرماندار دونیتسک: 400 نفر از اهالی ولنوفاخا را به مناطق دیگر منتقل کردیم.

16:39| پوتین: تحریم های غرب علیه روسیه اعلام جنگ است/ ایجاد منطقه ممنوعیت پرواز در اوکراین محال است/ کشورهایی که منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند، جزو طرف های جنگ خواهند بود

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت: تحریمهای اعمال شده غرب علیه روسیه شبیه به اعلام جنگ علیه آن است.

وی در جمع خبرنگاران افزود: مقامهای اوکراین دانشجویان خارجی را به عنوان گروگان نگه داشته اند.

پوتین گفت: اوکراین باید بی طرف باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاشهایی برای ایجاد بی ثباتی در روسیه در حال انجام است.

پوتین گفت: مردم اوکراین وقتی به زبان روسی حرف می زنند به طرفشان تیراندازی می شود.

رییس جمهور روسیه با بیان این که ایجاد منطقه ممنوعیت پرواز در اوکراین محال است، افزود: در عملیات نظامی ویژه در اوکراین فقط نظامیان شرکت دارند.

وی افزود: ستاد نیروهای مسلح و وزارت دفاع تصمیم به انهدام زیربنای نظامی اوکراین را اتخاذ کرده اند و این کار در مراحل پایانی است. ما در مسیر درست حرکت می کنیم و نظامیان ما برای تضمین امنیت شهروندان تلاش می کنند.

پوتین خاطرنشان کرد، از داوطلبان در عملیات ویژه نظامی در اوکراین استفاده نمی کنیم. افراد زیادی داوطلب شده اند اما نیازی به کمک آنها نداریم.

وی افزود: در شرایط فعلی راهکاری جز آزادی اقتصاد وجود ندارد.

رییس جمهوری روسیه با بیان این که همه امور در اوکراین بر اساس طرح های از پیش طراحی شده جریان دارد، تصریح کرد، شک ندارم که ارتش روسیه تمام اهدافش را محقق خواهد کرد.

وی گفت: سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که وضع شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین بسیار بد است.

پوتین افزود: کشورهایی که منطقه پراوز ممنوع بر قراز اوکراین ایجاد کنند از طرفهای جنگ خواهند بود.

16:37| تفنگداران دریایی اوکراین می گویند 4 فروند بالگرد نیروهای روسیه را امروز در منطقه میکولایف سرنگون کرده اند.

16:18| تاس: شرکت هواپیمایی روسیه تمام پروازهای بین المللی جز به طرف بلاروس را از روز سه شنبه متوقف می کند.

16:00 | ریانووستی: وقوع چندین انفجار در شهر ماریوپول و بلند شدن ستونی از دودهای غلیظ و سیاه رنگ که در سطح شهر قابل مشاهده است.

14:10 | لاوروف: اوکراین از غیرنظامیان و دانشجویان خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می کند

سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: مقام‌های اوکراینی مانع از خروج غیرنظامیان از شهرها می‌شوند تا از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. مقام‌های اوکراینی مانع از خروج غیرنظامیان در ماریوپول شده‌اند تا آنها را بعنوان سپر انسانی حفظ کنند.

وی افزود: بیش از 150 اتوبوس برای انتقال دانشجویان خارجی در اوکراین در نظر گرفتهایم اما مقام‌های اوکراینی دانشجویان خارجی را به عنوان سپر انسانی نگه می‌دارند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: هیأت ما منتظر پاسخ اوکراینی‌ها به تقاضاهای خلع سلاح اوکراین و به رسمیت شناختن کریمه به عنوان قلمرو روسیه است. ما هیچ‌گونه پیشنهادی از سوی طرف اوکراینی در خصوص تاریخ دور بعدی مذاکرات با هیأت اوکراینی دریافت نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اظهارات خشم آلود رئیس‌جمهور اوکراین نشانه‌ای برای خوش بین بودن به مذاکرات نیست.

لاوروف گفت: اگر زلنسکی از عدم مشارکت ناتو در درگیری‌‌ها ناراحت است، به این معنی است که او برای حل و فصل اوضاع روی ناتو حساب می‌کند. زلنسکی با جنون نظامی خود نشان داده که تمایلی به مذاکره ندارد. امیدوارم این رویکرد تغییر کند.

وی با بیان این که روسیه فقط زیرساخت‌های نظامی در اوکراین را هدف قرار می‌دهد، افزود، روسیه از آغاز عملیات نظامی در اوکراین برای ایجاد کریدورهای امن آمادگی دارد.

13:20 | مقامات اوکراینی در ماریوپل: آتش بس در دونتسک برقرار شده اما درگیری در مسیر تخلیه غیر نظامیان ادامه دارد


13:01 | منابع نزدیک به ریاست جمهوری اوکراین: گذرگاه های امن برای خروج مردم از شهرهای ماریوپل و فولنووخا برای چند روز باز هستند


12:58 | رویترز: وزرای خارجه روسیه و بلاروس درباره بازگشایی گذرگاه های امن برای خروج خارجی ها از اوکراین گفتگو می کنند


12:07 | مشاور نخست وزیر لهستان: 106 هزار پناهجوی اوکراینی طی 24 ساعت گذشته وارد کشور ما شده اند و این تعداد بیشترین تعداد در 10 روز گذشته است


12:01 | بورل خواستار میانجی‌گری چین بین روسیه و اوکراین شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار میانجی‌گری پکن بین مسکو و کی یف برای پایان دادن به جنگ شد.


11:13 | شرکت‌های سامسونگ و سیسکو روسیه را تحریم کردند

بلومبرگ گزارش داد، شرکت سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارسال گوشی و تراشه به روسیه را متوقف می‌کند.
این در حالی است که پس از شرکت‌های اپل، اوراکل، اینتل و ای‌ام‌دی AMD، شرکت سیسکو هم اعلام کرد که فعالیت‌های تجاری خود را در روسیه متوقف می‌کند


10:50 | روسیه: کنترل ۱۰ منطقه در اوکراین را در ۲۴ ساعت به دست گرفتیم

وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح روسیه در حال پیشروی در یک جبهه گسترده در اوکراین هستند و در شبانه‌روز گذشته ۱۰ منطقه را تحت کنترل گرفتند.

از آغاز عملیات، بیش از ۲۰۰۰ تأسیسات نظامی اوکراین تخریب شده است.


10:39 |وزارت دفاع روسیه: اعلام آتش بس در منطقه ماروپل و فولنوواخا از ساعت 10 به وقت محلی


10:37 | خبرگزاری اینترفاکس روسیه: شورای حمل و نقل هوایی تعطیلی فرودگاه ها در جنوب روسیه را تا 14 مارس تمدید کرد


10:36 | ستاد ارتش اوکراین: پدافند هوایی ما دست کم 39 جنگنده و 40 بالگرد روسی را از زمان آغاز جنگ سرنگون کرده اند.


09:43 | تصاویر وزارت دفاع روسیه از حضور نیروهای روس در منطقه کی‌یف

تصاویر وزارت دفاع روسیه از حضور نیروهای روس در منطقه کی‌یف


سازمان ملل: ۱.۲ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

بنابر گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ پنجم اسفند ماه، بیش از ۱.۲ میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند.

از بین یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۹۷۶ پناهنده‌ای که از اوکراین گریخته‌اند، آنطور که سازمان ملل گزارش کرده است، بیش از نیمی از آنها وارد لهستان شده‌اند و باقی به کشورهای همسایه مولداوی، مجارستان، رومانی و اسلوواکی گریخته‌اند.

بنابر گزارش سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر در همان هفته اول اوکراین را ترک کرده‌اند و بسیاری نیز در داخل کشور اوکراین آواره شده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین از حمله روسیه با بمب‌ خوشه‌ای به بروفسک خبر داد

خبرگزاری اوکراین به نقل از وزارت دفاع این کشور خاطرنشان کرده که نیروهای روسی شهر «بروفسک» در منطقه دونباس را با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار داده‌اند.

روسیه: لهستان به مرکز اعزام تروریست ها به اوکراین تبدیل شده است

سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس.و.ار) اعلام کرد که لهستان به مرکز اعزام ستیزه جویان از مناطق مختلف جهان و تروریست های خاورمیانه به اوکراین تبدیل شده است.

بنابر گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، سازمان اطلاعات خارجی روسیه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که سرویس های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر عضو ناتو ، ارتباط با سرویس امنیتی اوکراین (اس.ب.او) را حفظ کرده اند.

در بیانیه سازمان اطلاعات خارجی روسیه گفته شده است: سرویس های اطلاعاتی غربی، اطلاعات تجسسی و نقشه ها و اطلاعات در مورد مسیرهای حرکت کاروان نیروهای روسیه در اوکراین را به سازمان امنیت اوکراین می دهند.

سازمان اطلاعات خارجی روسیه خاطرنشان کرد: سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، از لهستان برای اعزام ستیزه جویان از نقاط مختلف جهان به اوکراین استفاده می کنند.

براساس بیانیه این سازمان، آمریکا و انگلیس، لهستان را به مرکز لجستیکی برای ارسال تسلیحات و اعزام ستیزه جویان و تروریست ها ازجمله از کشورهای خاورمیانه به اوکراین تبدیل کرده اند.

واکنش زلنسکی به رد درخواست منطقه پرواز ممنوع

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین، تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را محکوم کرد و گفت: کشورهای عضو ناتو نیز از امروز هر کسی در این کشور کشته شود، در مرگ او مقصر و متهم هستند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، زلنسکی ‌روز جمعه در سخنانی خود اعلام کرد که با این تصمیم ناتو، چراغ سبز را برای بمباران بیشتر شهرهای اوکراین داد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف از قدرت های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به منظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

رییس جمهوری اوکراین خطاب به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: شما نیز از امروز هر کسی که کشته شود، مقصر هستید.

ابراز نگرانی گروه هفت از کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین

وزیران خارجه گروه ۷ با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت حقوق بشر و کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین ابراز نگرانی کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه گروه ۷ روز جمعه در بیانیه ای مشترک که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، اعلام کردند: ما مجدداً تأکید می کنیم که حملات بی رویه طبق قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است. ما مسئول جنایات جنگی از جمله استفاده بی رویه از سلاح علیه غیرنظامیان را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.

وزیران خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا همچنین از روسیه درخواست کردند تا حملات در مجاورت نیروگاه های هسته ای اوکراین را متوقف کند.

پربیننده ترین خبرها