به روز رسانی می شود؛

بحران اوکراین روز ششم | حمایت هشت عضو اتحادیه اروپا از الحاق اوکراین به این اتحادیه

بحران اوکراین روز ششم | حمایت هشت عضو اتحادیه اروپا از الحاق اوکراین به این اتحادیه
سه شنبه 10 اسفند 1400 - 08:06

شش روز از آغاز حملات روسیه به اوکراین می گذرد، انتظار می‌رود دور دوم مذاکرات میان هیأت‌های روس و اوکراین به زودی آغاز شود.

العالم - تحولات اوکراین

روسیه از صبح پنجشنبه ۵ اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این اقدام چند روز بعد از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین صورت گرفت.

ولادمیر پوتین گفته است دستور حمله نظامی به اوکراین پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

روسیه، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.

گزارش روز اول عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز سوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز چهارم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز پنجم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین


«لحظه به لحظه با تحولات اوکراین»


23:00 | فدراسیون جهانی تنیس عضویت روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورد

فدراسیون بین‌المللی تنیس(ITF) امروز(سه‌شنبه) در بیانیه‌ای، فدراسیون‌های تنیس روسیه و بلاروس را از عضویت در این نهاد جهانی و حضور در تمام رقابت‌های تیمی بین‌المللی تعلیق کرد.

22:49 | رئیس جمهور آمریکا با «زلنسکی» تلفنی گفتگو کرد

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین تماس تلفنی داشت و بر حمایت مستمر آمریکا از اوکراین تأکید کرد.

در این تماس تلفنی، بایدن در مورد حمایت ایالات متحده از اوکراین گفتگو و بر کمک مستمر آمریکا در زمینه امنیتی، حمایت اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه به اوکراین تاکید کرد.

دو طرف در این گفتگو همچنین درباره چگونگی تلاش آمریکا و متحدان برای پاسخگویی به روسیه از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی بحث کردند.

21:15 | ادعاهای مقام پنتاگون درباره وضعیت درگیری‌ها در اوکراین

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته روسیه در جریان حمله به اوکراین بیش از ۴۰۰ موشک پرتاب کرده است.

این مقام پنتاگون مدعی شد با آنکه روسیه هنوز به برتری هوایی دست پیدا نکرده اما مناطقی در اوکراین هست که روس‌ها در آنها کنترل بیشتری دارند.

این مقام پنتاگون مدعی شده که پیشروی روسیه به سمت کی‌یف در همان نقطه‌ای است که دیروز قرار داده است. او مدعی شده که نیروهای روسیه با مشکل سوخت و غذا مواجه شده‌اند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا همچنین مدعی شده که روس‌ها ممکن است برای «تجدیدقوا، بازنگری و ارزیابی مجدد» پیشروی‌ خودشان را به سمت کی‌یف متوقف کرده باشند.

به گفته این مقام آمریکایی، نبرد سنگینی در داخل شهر خارکیف و اطراف آن در جریان است و مناقشه شدید بر سر این منطقه ادامه دارد.

نظر آمریکا کماکان این است که پیشروی‌های نیروهای روسیه در قسمت‌های جنوبی بیشتر است و آنها از لحاظ پیشروی در طول محورها موفقیت بیشتری دارند.

نیروهای روسیه در جنوب اوکراین در دو محور به جلو حرکت می‌کنند. بخشی از آنها از کریمه به سمت شمال غرب و بخش دیگری به سمت شمال غرب در حال پیشروی هستند.

در حال حاضر درگیری سنگین بر سر تصرف شهر خرسون در جریان است. از شمال شرق، نیروهای روسیه‌ای هنوز در خارج از ماریوپول حضور دارند و هنوز به سمت داخل شهر پیشروی نکرده‌اند.

این مقام آمریکایی گفته نیروهای روسیه‌ای اکنون به اندازه کافی به ماریوپول نزدیک شده‌اند اما هنوز وارد آن نشده‌اند.

مقام آمریکایی همچنین گفته که نیروهای ارتش روسیه شهرهای بردیانسک و ملیتوپول (که در غرب بردیانسک واقع است) را تصرف کرده‌اند.

21:07 | وزیر فرانسوی خواستار راه‌اندازی «جنگ اقتصادی و مالی» علیه روسیه شد

برو لی مایر، وزیر اقتصاد فرانسه خواستار راه‌اندازی «جنگ تمام‌عیار اقتصادی و مالی» علیه روسیه شده است.

اظهارات این وزیر فرانسوی با انتقاد شدید معاون شورای امنیت ملی روسیه روبرو شد که در توییتر خطاب به این وزیر نوشته بود «مواظب حرف زدنتان باشید.»

راشاتودی نوشته که وزیر اقتصاد فرانسه از اظهاراتش عقب‌نشینی کرده و پذیرفته که حرفهایش نامناسب بوده است.

20:38 | اهتمام دولت اوکراین بر حفظ جان ایرانیان و کمک به خروج آنها از این کشور

سفیر اوکراین در تهران در گفت‌وگو با رئیس اداره اول اوراسیای وزارت امور خارجه بر اهتمام دولتش بر حفظ جان ایرانیان و کمک به خروج آنها از این کشور تأکید کرد.

20:07 | خبرگزاری فرانسه از کشته شدن 5 نفر براثر حمله به دکل تلویزیونی در کی‌یف

19:49 | انگلیس: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین دستور کار اعضای ناتو نیست

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس گفت برقراری منطقه پرواز ممنوع در دستور کار هیچ کشور عضو ائتلاف ناتو نیست.

18:19 | دیمیترو ژیویتسکی، فرماندار منطقه سومی در شمال‌شرق اوکراین گفت این کشور یک افسر روس اسیر شده را با پنج سرباز از نیروهای دفاعی اوکراین مبادله کرد و افزود که این اولین مبادله در این منطقه است.

18:10 | سوئیفت: منتظر اسامی بانک‌های روسیه هستیم تا ارتباطشان را قطع کنیم

به نقل از رویترز، سوئیفت روز سه‌شنبه اعلام کرد منتظر است ببیند با اعمال تحریم‌ها در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مقامات می‌خواهند کدام بانک‌ها را از سیستم پیام‌رسانی مالی جهانی خارج کنند.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و انگلستان روز شنبه توافق کردند که اطمینان حاصل کنند بانک‌های منتخب روسیه از سوئیفت حذف شوند تا به توانایی آنها برای فعالیت در سطح جهانی آسیب برسد

17:25 | زلنسکی بار دیگر خواستار ایجاد منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین شد

رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و تسریع در روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شد.

17:22 | استونی و لهستان مانع پرواز هواپیمای لاوروف به سوئیس شدند

خبرگزاری «ریانووستی» نوشته استونی و لهستان در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا، مانع پرواز هواپیمای هیأت روس به ریاست لاوروف به سوی نشست شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شدند.

16:20 | روسیه: به ۱۳۲۵ زیرساخت نظامی اوکراین حمله کرده‌ایم

وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح روسیه تاکنون ۱۳۲۵ زیرساخت نظامی اوکراین را هدف قرار داده‌اند. با تسلیحات هوایی و دریایی بسیار دقیق، ۲ فرودگاه و سه جایگاه پدافند هوایی در اوکراین را هدف قرار دادیم.

نیروهای مسلح روسیه، ۳۹۵ تانک اوکراینی، ۵۹ راکت انداز سیار، ۱۷۹ توپ سیار و ۲۸۶ واحد خوردروی نظامی را منهدم کردند.

«سرگئی شویگو» و «حلوصی آکار» وزیران دفاع روسیه و ترکیه در ارتباط با تحولات اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند.

16:12 | صدراعظم آلمان: اروپا و جهان در مرحله حساسی قرار دارند. ما تصمیم گرفتیم از اوکراین با تجهیزات نظامی حمایت کنیم تا بتواند از خود دفاع کند.

ما به تعهد خود در قبال ناتو پایبند هستیم و متحدان ما می توانند روی اراده ما برای حفاظت از اروپای شرقی حساب کنند.

از رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهیم فوراً خصومت‌ها را متوقف کند، نیروهای خود را به روسیه بازگرداند و به گفت‌وگو بازگردد.

16:00 | بورل: باید اوکراین را به شیوه‌ای هماهنگ تسلیح کنیم

سخنرانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا: ما باید اوکراین را به شیوه‌ای هماهنگ و نه با روش‌های یکجانبه و ناهماهنگ تسلیح کنیم.

تهاجم روسیه به اوکراین، اروپا را مجبور می کند که فقط به خودش فکر نکند.

من دو بار به پوتین گفتم به‌دلیل نیاز به انرژی روسیه از دفاع از آزادی و حقوق‌بشر دست نخواهیم کشید. رفتار پوتین ما را مجبور می کند برای جلوگیری از درگیری، سطح بازدارندگی خود را افزایش دهیم.

فاجعه ای که امروز اروپا با آن مواجه است، ما را بیش از هر زمان دیگری مجبور به اتحاد و همکاری می کند. ما شاهد تولد ژئوپلیتیک جدیدی از اروپا هستیم.

15:53 | مذاکره روسیه و اوکراین، احتمالاً فردا

یکی از افراد نزدیک به سازمان‌دهندگان نشست روسیه و اوکراین به اسپوتنیک گفت احتمالاً نشست بعدی فردا (چهارشنبه) برگزار می‌شود.

15:51 | رئیس شورای اروپا: تحریم‌های روسیه بر ما هم تأثیر می‌گذارد

«شارل میشل» در پارلمان اروپا: باید پاسخ پوتین و لاوروف را با تحریم‌های بی‌سابقه بدهیم.

تحریم‌ها بر ما نیز تأثیر خواهد گذاشت اما این بهایی است که ارزش دفاع از آزادی ما را دارد.

یک ائتلاف بین‌المللی گسترده برای صلح در حال شکل‌گیری است و پیام ما این است: روسیه باید تجاوزات خود را متوقف کند.

15:40 | زلنسکی: اتحادیه اروپا باید ثابت کند که طرف ماست

رئیس‌جمهور اوکراین در جلسه اضطراری پارلمان اروپا: اوکراین بهترین شهروندان خود را در طول نبرد قربانی می‌کند تا با ما یکسان رفتار شود و هیچ‌کس نتواند عزم ما را از بین ببرد.

اروپایی‌ها باید از ما حمایت کنند. ما در تلاش هستیم تا از اعضای برابر اروپا باشیم. اتحادیه اروپا باید ثابت کند که طرف ماست.

15:30 | هشدار مدودف به فرانسه: مراقب حرف زدنتان باشید

نائب‌رئیس شورای امنیت روسیه: امروز برخی از وزیران فرانسه گفته‌اند به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده‌اند. آقایان مواظب حرف زدنتان باشید و فراموش نکنید در تاریخ بشر، جنگ‌های اقتصادی اغلب به جنگ‌های واقعی تبدیل می‌شوند.

15:27 | رئیس پارلمان اروپا: آماده دریافت درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم

«روبرتا متسولا» در جلسه اضطراری پارلمان اروپا: ما آماده دریافت درخواست الحاق اوکراین از اتحادیه اروپا هستیم و برای تحقق این امر تلاش خواهیم کرد.

من به‌دنبال اعمال ممنوعیت برای عوامل کرملین و جنگ سالاران روسیه در سراسر اروپا هستم.

تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه وضع کردیم و تسلیحات لازم را در اختیار اوکراین قرار دادیم.

15:10 | اوکراین: در حمله روسیه به خارکیف ۱۰ نفر کشته شدند

رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شدند که در حمله روسیه به شهر خارکیف حداقل ۱۰ نفر جانشان را از دست دادند و ۳۵ نفر از اوکراینی‌ها هم زخمی شده‌اند.

1

14:15 | کرملین: زلنسکی را همچنان رئیس‌جمهور اوکراین می‌دانیم

سخنگوی کرملین گفت: نتایج مذاکرات بین روسیه و اوکراین را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و پس از آن ارزیابی‌هایی را انجام خواهیم داد.

پسکوف در مورد درخواست کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا هم گفت: این یک بلوک نظامی-سیاسی نبوده و موضوع با مسائل امنیتی راهبردی همسو نیست.

نیروهای روسیه زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی در اوکراین را بمباران نمی‌کنند. ادعاها درباره استفاده روسیه از بمب‌های خوشه ای در اوکراین، دروغ است.

زلنسکی می‌تواند به سربازان اوکراین دستور دهد سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و از تلفات جلوگیری کند.

14:09 | نصرالله: اتفاقات اوکراین درس عبرتی است برای کسانی که به آمریکا امید بسته‌اند

دبیرکل حزب‌الله: کشورهای غربی هر کاری جز درگیری مستقیم را علیه روسیه را انجام دادند؛ از محاصره و تحریم گرفته تا بستن آسمان، بستن بنادر، ارسال سلاح به اوکراین، باز کردن درها برای جذب نیروهای داوطلب به اوکراین.

اما با جنگ‌هایی که آمریکا به‌راه انداخت چطور برخورد شد؟ در قبال رژیم صهیونیستی، حمله به غزه یا جنگ یمن چطور رفتار شد؟ مقایسه مواضع غرب با مواضعش در قبال جنگ‌های آمریکا، استانداردهای دوگانه آن را نشان می‌دهد. آمریکا در سایه سکوت بین‌المللی اموال مردم افغانستان را به سرقت برد.

نصرالله با تأیید سخنان امروز رهبر انقلاب در خصوص درگیری روسیه - اوکراین گفت: آمریکا مسئول اتفاقاتی است که در اوکراین رخ می‌دهد و خود، امور را به این سمت سوق داده است. واشنگتن هر کاری برای سناریوی کنونی انجام داده و شرایطی را برای پیچیده‌تر کردن اوضاع فراهم می‌کند. آنچه در حال رخ دادن است درس عبرتی است برای کسانی که به آمریکا اعتماد دارند و به آن امید بسته‌اند.

13:12 | گروه های حقوق بشری و سفارت اوکراین در آمریکا روسیه را به استفاده از بمب های خوشه ای و خلائی که سلاح های محکوم شده از سوی سازمان های بین المللی می باشند متهم کردند

12:00 | خبرگزاری فرانسه: میدان مرکزی دومین شهر اوکراین، خارکیف، توسط نیروهای روسی گلوله باران شد

11:50 | رویترز درباره شهردار ماریوپل در جنوب اوکراین: این شهر تحت بمباران مداوم روسیه است

11:45 | یوتیوب کانال های مرتبط با شبکه راشاتودی و اسپوتنیک روسیه را در سراسر اروپا تعطیل می کند

11:40 | فدراسیون بین‌المللی والیبال میزبانی رقابت‌های قهرمانی مردان جهان ۲۰۲۲ را از روسیه گرفت.

11:27 | حمایت هشت عضو اتحادیه اروپا از الحاق اوکراین به این اتحادیه

به‌دنبال درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، سران استونی، بلغارستان، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی حمایت خود را از این درخواست اعلام کردند.

11:00 | رهبر انقلاب: ایران طرفدار توقف جنگ در اوکراین است/ اوکراین قربانی سیاست بحران‌سازی آمریکا شده است

رهبر انقلاب، صبح امروز در سخنانی فرمودید: بنظر من اوکراین هم قربانی سیاست بحران‌سازی آمریکاست، آمریکا اوکراین را به این نقطه کشاند. آمریکا با ورود در مسائل داخلی آن کشور، راه انداختن اجتماعات علیه دولت‌ها، حرکت مخملی به وجود آوردن، کودتای رنگی درست کردن، حضور سناتورهای آمریکایی در داخل اجتماعات معارضه، این دولت را برداشتن آن دولت را گذاشتن طبعاً به همین جاها منتهی می‌شود.

ایشان خاطرنشان کردند: ما البته با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم. این حرف ثابت ماست. ما با کشته شدن مردم، با تخریب زیربناهای ملتها تایید نمی‌کنیم در هر جای دنیا که اتفاق بیفتد. ما مثل غربیها نیستیم که چنانچه بمب را سر کاروان عروسی در افغانستان بیندازند و عروسی را به عزا تبدیل کنند این را مبارزه با تروریسم بدانیم و جنایت نیست. اینها منطق‌شان این شکلی است. در افغانستان در عراق آمریکا در شرق سوریه چه می‌کند. چرا نفت سوریه و پول ثروت ملی افغانستان را می‌دزدند و غصب می‌کنند؟! (+)

10:50 | درگیری‌های شدید در شهر «ماریوپول» در جنوب‌شرق اوکراین

11

10:30 | رسانه‌های اوکراینی از حمله موشکی روسیه به نزدیکی مقر دولت منطقه‌ای «خارکیف» در شرق این کشور خبر دادند.

1

2

10:27 | توافق مسکو-کی‌یف برای مذاکره مجدد

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته هیأت‌های روس و اوکراینی توافق کردند که مجدداً در مرز بلاروس با یکدیگر ملاقات کنند.

10:23 | سه عضو اروپایی ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می دهند

سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین در صفحه رسمی فیسبوکش اعلام کرد که بلغارستان، لهستان و اسلواکی، ۳ کشور عضو ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می دهند.

10:20 | ورشو: ۳۵۰ هزار اوکراینی وارد لهستان شده‌اند

رویترز به نقل از معاون وزیر کشور لهستان: از روز پنجشنبه و آغاز حمله روسیه، حدود ۳۵۰ هزار نفر از اوکراین وارد قلمرو لهستان شده‌اند.

10:16 | خبرها درباره ورود نیروهای روس به «خرسون»

رسانه‌های محلی و کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئوهایی می‌گویند نیروهای روسیه وارد شهر خرسون در جنوب اوکراین شده‌اند.

222

9:50 | اولین پرواز حامل ایرانیان مقیم اوکراین از مبدا لهستان صبح امروز در فرودگاه امام به زمین نشست

09:08 | نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد توکیو تحریم‌هایی را علیه سه بانک دولتی و ۶ شخصیت روسیه از جمله رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر دفاع وضع کره است.

08:52 | مقام‌های محلی اوکراین گزارش کرده‌اند نیروهای روسیه یک پایگاه نظامی در نزدیکی خارکیف در شرق اوکراین را هدف قرار داده‌اند و دست‌کم ۷۰ نظامی اوکراینی را کشته‌اند.

08:09 | اعلام آمادگی قزاقستان برای میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین

وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد: این کشور آماده فراهم کردن شرایط لازم جهت میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین می‌باشد.

07:56 | کاروان نظامی ۶۴ کیلومتری مسکو در راه کی‌یف

براساس گزارش‌ها، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که یک کاروان نظامی روسیه در شمال پایتخت اوکراین به طول ۶۴ کیلومتر دیده می‌شود که بسیار طولانی‌تر از صف ۲۷ کیلومتری است که پیشتر گزارش شده بود.

07:05 | اوکراین: نیروهای روس حمله به خرسون را آغاز کردند

وزارت دفاع اوکراین مدعی شده است که نیروهای روسی حمله‌ای را در خرسون آغاز کرده‌اند و از فرودگاه به سمت بزرگراه «نیکولایف» در حال پیشروی هستند.

وزارت دفاع اوکراین همچنین ادامه داد که در ساعات گذشته، خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده است و توضیح داد: «نیروی هوایی اوکراین دو جنگنده روسی را در مجاورت کی‌یف، پایتخت این کشور سرنگون کرد.پهپادهای اوکراینی کاروان نیروهای روسیه را در شهر زاپوروژیه بمباران کردند».

وزارت دفاع اوکراین همچنین ادامه داد: «تعداد جنگنده‌های روسی که طی ساعات گذشته در مجاورت کی‌یف ساقط شده‌ است، به پنج فروند می‌رسد».

04:30 | زلنسکی: سیگنال‌هایی از روسیه دریافت کردیم

رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی درباره مذاکرات دیروز بین هیأت‌های کی‌یف و مسکو در بلاروس گفت: روسیه مواضع خود را اعلام کرده است و ما در مورد نکاتی از طرف خود برای پایان دادن به جنگ صحبت کردیم. ما چند سیگنال دریافت کرده‌ایم.

04:15 | جلسه اضطراری آژانس اتمی درباره اوکراین

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که روز چهارشنبه نشستی اضطراری برای بررسی وضعیت راکتورهای هسته‌ای فعال در اوکراین برگزار می‌کند.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی نیز گفت: وقوع حادثه برای هر یک از تاسیسات اتمی اوکراین، عواقب جدی خواهد داشت.

04:00 | وقوع انفجار نزدیک فرودگاه «خِرسون»

شبکه «الجزیره» به نقل از رسانه‌های محلی اوکراینی گزارش داد که انفجارهای مهیبی نزدیک فرودگاه شهر «خِرسون» در جنوب این کشور رخ داده است.

وزارت دفاع اوکراین نیز مدعی شد: نیروهای روسی حمله‌ای را در خرسون آغاز کرده‌اند و از فرودگاه به سمت بزرگراه نیکولایف پیشروی می‌کنند.

02:45 | زلنسکی، زندانیان را برای مبارزه با روسیه آزاد می‌کند

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند، رئیس‌جمهور این کشور دستور داد تعدادی از زندانیان را برای مبارزه با عملیات نظامی روسیه، از زندان آزاد کنند.

وی همچنین در ادامه درخواست‌های بی‌جواب خود از غرب، گفت: «روسیه باید از استفاده از بنادر و فرودگاه‌های جهان منع شود».

02:10 | ماکرون: باید بر ارتش خود تکیه کنیم

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی به ارتش این کشور، مدعی شد: حمله روسیه به اوکراین خطرناک‌ترین نمایش قدرت از زمان پایان اتحاد جماهیر شوروی است.

ماکرون با قطع امید تلویحی از حمایت نظامی آمریکا در زمان نیاز کشورهای اروپایی، تاکید کرد: در این شرایط فرانسه متوجه می‌شود که می‌تواند بار دیگر به ارتش خود تکیه کند.

01:50 | زلنسکی خواستار منطقه «پرواز ممنوع» در اوکراین شد

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد سه‌شنبه با بیان اینکه زمان اعمال منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی این کشور رسیده، از متحدان غربی خود خواست این امر را اجرایی کنند.

زلنسکی همچنین با درخواست برای اخراج روسیه از عضویت دائم شورای امنیت، مدعی شد: مذاکرات با روسیه هنوز به نتیجه مطلوب برای اوکراین نرسیده است.

01:38 | دفع حمله موشکی اوکراین به «دونتسک»

برخی منابع محلی می‌گویند پدافند هوایی ارتش روسیه، حمله اوکراین با استفاده از موشک بالستیک «توشکا یو» به منطقه جمهوری خودخوانده دونتسک را دفع کرده است.

01:30 | دیپلمات اوکراینی: گذرگاه‌های انسانی ایجاد کنید

نماینده اوکراین طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد: «مردم کی‌یف توسط نیروهای روسی محاصره شده‌اند. کریدورهای بشردوستانه باید در اوکراین ایجاد شود».

وی مدعی شد: «حمله روسیه به کشور من غیرقابل توجیه است و شدیدترین حمله از زمان جنگ جهانی دوم است. نیروهای روسیه غیرنظامیان را هدف قرار داده و در کشور ما مرتکب جنایات جنگی می‌شوند».

01:10 | خبرگزاری «اسپوتنیک» بامداد سه‌شنبه گزارش داد خروجی‌های این رسانه در شبکه‌های اجتماعی در اتحادیه اروپا از جمله «فیسبوک»، «اینستاگرام» و دیگر بسترها، مسدود شده است.

01:00 | «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه گفت: «ما با هماهنگی نزدیک با اتحادیه اروپا، تحریم‌های خود را علیه روسیه تشدید می‌کنیم. ما هیچ تاییدی مبنی بر جنایات جنگی در اوکراین نداریم».

ساکی طی نشست خبری اظهار داشت: «منطقه پرواز ممنوع مستلزم حضور نیروها برای اجرای آن است و این امر منجر به جنگی با روسیه می‌شود که خواستار آن نیستیم. همه گزینه‌ها در مورد ممنوعیت استفاده هواپیماهای روسی از حریم هوایی آمریکا روی میز است».

00:45 | فعال‌شدن آژیر هشدار در کی‌یف

رسانه‌های محلی بامداد سه‌شنبه از به‌صدا درآمدن آژیرهای هشدار و شنیده‌شدن صدای انفجار در پایتخت اوکراین خبر دادند.

همزمان برخی منابع نیز مدعی شدند روسیه مواضع شبه‌نظامیان ناتو در کی‌یف را به‌شدت بمباران کرده است.

00:30 | شرط مسکو برای توافق با اوکراین در مذاکرات

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل بامداد سه‌شنبه گفت: «توافق با اوکراین با اعلام بی‌طرفی و خلع سلاح این کشور امکان پذیر است. غرب تسلیحات مرگبار را در اختیار اوکراین قرار داده است».

نبنزیا با اشاره به مذاکرات هیأت‌های روسی و اوکراینی در بلاروس، تاکید کرد: «دیپلماسی محتمل‌ترین راه حل برای بحران اوکراین است».

00:22 | دولت آمریکا در اقدامی که نقض منشور سازمان ملل است به دوازده دیپلمات روسیه دستور داد تا یک هفته دیگر خاک این کشور را ترک کنند.

ایالات متحده ۱۲ نفر از کارمندان نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد را عنصر نامطلوب خواند و از آنها خواست که تا ۷ مارس (دوشنبه ۱۶ اسفند) خاک آمریکا را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها