روزنامه آمریکایی: حمله روسیه به نیروگاه هسته ای اوکراین، نگرانی‌ها درباره فاجعه چرنوبیل را برانگیخت

روزنامه آمریکایی: حمله روسیه به نیروگاه هسته ای اوکراین، نگرانی‌ها درباره فاجعه چرنوبیل را برانگیخت
شنبه 14 اسفند 1400 - 14:04

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: حمله روسیه به نیروگاه هسته ای اوکراین نگرانی های مردم اروپا را درباره فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ برانگیخته است.

العالم ـ اروپا

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: فاجعه چرنوبیل به کشته شدن دستکم ۳۰ نفر منجر شد و باعث نشت مواد رادیواکتیو به نیمکره شمالی شد.

سازمان دیده بان هسته ای سازمان ملل گفت بعد از حمله روسیه به نیروگاه زاپوریژیا در ساعات اولیه روز جمعه هیچ رادیواکتیوی نشت نشده است.

اما این مواضع دیده بان هسته ای سازمان ملل نگرانی های فزاینده اروپای غربی را برطرف نکرد. حتی قبل از این حمله، حمله روسیه به اوکراین بر نگرانی ها درباره آسیب پذیربودن راکتورهای هسته ای اوکراین که حدود ۵۰ درصد از برق این کشور را تولید می کند، تاکید داشت.

کارشناسان هسته ای هشدار می دهند به غیر از خطر مواد منفجره و تاثیر آن بر راکتورها، مدیران نیروگاه و تکنسین ها باید به نیروگاه دسترسی نامحدود داشته باشند تا از فعالیت امن آن مطمئن شوند.

داروخانه‌ها در برخی از کشورهای اروپای شرقی و اسکاندیناوی افزایش تقاضا برای قرص‌های ید را گزارش کرده اند که می‌تواند برای محافظت از کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض تشعشعات استفاده شود. سیاستمداران اقدامات بی محابای روسیه را مورد انتقاد قرار داده و مقامات اوکراینی بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای اطمینان از مواجه نشدن اروپا با فاجعه هسته ای دیگر شده اند.

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، یک موج ناگهانی نیرو درجریان آزمایش سیستم های راکتوری، واحد ۴ نیروگاه چرنوبیل در شمال اوکراین را، که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، نابود کرد.

به دنبال حادثه نیروگاه چرنوبیل و آتش سوزی پس از آن مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو منتشر شد که باعث تخلیه جوامع مجاور شد و ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع (۶۰۰۰۰ مایل مربع) زمین در بلاروس، روسیه و اوکراین را آلوده کرد.

انفجار اولیه دو کارگر کارخانه را به کشتن داد و ۲۸ نفر دیگر طی سه ماه آینده جان باختند. بر اساس گزارش کمیته علمی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۰۵، بیش از ۶۰۰۰ سرطان تیروئید در میان کودکان و نوجوانان در منطقه آسیب دیده گزارش شد که به احتمال زیاد بسیاری از آنها ناشی از تشعشعات بوده است.

پربیننده ترین خبرها