پرواز چارتر روسیه به آمریکا برای انتقال دیپلمات‌های اخراج شده روس

پرواز چارتر روسیه به آمریکا برای انتقال دیپلمات‌های اخراج شده روس
شنبه 14 اسفند 1400 - 22:11

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پرواز هواپیمای چارتر روسی به این کشور برای انتقال دیپلمات‌های اخراجی روسیه از خاک ایالات متحده خبر داد.

العالم - آمریکا

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا غروب شنبه به وقت تهران از موافقت دولت ایالات متحده با پرواز یک هواپیمای چارتر روسی به این کشور برای انتقال دیپلمات‌های اخراجی روسیه خبر داد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری «رویترز» در این زمینه گفت: «دولت ایالات متحده یک پرواز چارتر توسط دولت روسیه را برای تسهیل خروج پرسنل روسیه در سازمان ملل متحد که به دلیل سوء استفاده از امتیازات اقامت خود اخراج شده بودند، تایید کرد.»

دولت آمریکا هفته گذشته برخلاف قوانین دیپلماتیک و با سو استفاده از حق میزبانی سازمان ملل متحد چند دیپلمات روس را اخراج کرد.

ایالات متحده ۱۲ نفر از کارمندان نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد را عنصر نامطلوب خواند و از آنها خواست که تا ۷ مارس (دوشنبه ۱۶ اسفند) خاک آمریکا را ترک کنند. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل این اقدام دولت آمریکا را «نقض فاحش» منشور سازمان ملل متحد خواند.

به دنبال تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین (لوهانسک و دونتسک) و عملیات ویژه در منطقه دنباس غرب به رهبری آمریکا در تلاش است تا با کمک به اوکراین و بدون توجه به درخواست‌های روسیه که بارها خواستار مذاکره شده بود منطقه را به دژ نظامی ناتو مبدل کند.

در این بین آمریکا و متحدانش فشارهای همه جانبه اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک بر روسیه وارد کرده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا نقل و انتقالات بانکی با بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی و وزارت دارایی روسیه را ممنوع اعلام کرد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این اقدام با هدف جلوگیری از مشارکت شهروندان آمریکایی در هر گونه نقل و انتقالات پولی با بانک مرکزی، صندوق ثروت ملی یا وزارت دارایی روسیه صورت گرفته است.

گزارش‌ها حاکیست که وزارت خارجه روسیه سفیر آمریکا در مسکو را در اعتراض به صحبت‌های «لیندسی گراهام» سناتور جمهور خواه آمریکایی فراخواند. گراهام روز پنج شنبه در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اظهاراتی عجیب گفته، باید کسی در روسیه پوتین را ترور کند.

وی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز افزود: «چطور (این جنگ) تمام می‌شود؟ وقتی کسی در روسیه جلو بیاید و این(پوتین) را از دور خارج کند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها