همکاری ترکیه با شرکت رولز رویس برای ساخت موتور جنگنده نسل پنجم

همکاری ترکیه با شرکت رولز رویس برای ساخت موتور جنگنده نسل پنجم
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 22:31

رئیس صنایع دفاعی ترکیه از همکاری با یک شرذکت مشهور انگلیسی برای ساخت موتور جنگنده نسل پنجم ساخت ترکیه خبر داد.

العالم - ترکیه

یک مقام ارشد صنایع دفاعی ترکیه روز یکشنبه گفت که صنایع دفاعی ترکیه همکاری با شرکت «رولز رویس» مستقر در انگلیس را در زمینه ساخت موتور جنگنده بومی آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه در یک برنامه تلویزیونی گفت جنگنده در حال ساخت «تی اف» یک جت نسل پنجم با ویژگی‌های مشابه «اف-۳۵» شرکت «لاکهید مارتین» است که توسط شرکت صنایع هوافضای ترکیه به عنوان پیمانکار اصلی در حال توسعه است.

دمیر با بیان اینکه علاوه بر موتور« اف-۱۱۰» یک گزینه موتور جایگزین نیز وجود دارد که از آمریکا عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: «امکان همکاری با رولز رویس را برای تهیه موتور داریم.»

وی گفت: «ما قبلاً در مورد این همکاری نگرانی‌هایی داشتیم، اما با جلسات برگزار شده، موارد نگرانی برطرف شد.»

این جنگنده ملی قرار است سال ۲۰۲۳ از آشیانه خارج شود و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ انجام دهد و در سال ۲۰۲۹ به فهرست نیروهای مسلح ترکیه اضافه شود.

رسانه‌های ترکیه مدعی شده‌اند که این جنگنده رادار گریز پیشرفته از حدود ۲۰۰۰۰ قطعه تشکیل شده و پس از ساخت به تدریج جایگزین ناوگان جنگنده‌های نسل چهارم «اف-۱۶» ساخت ایالات متحده خواهد شد.

صنایع دفاعی ترکیه به تازگی از دستاورد نظامی که سلاح جدید لیزری ویژه مقابله با موشک‌های هدایت شونده است، رونمایی کرد. شرکت صنایع دفاعی «متسکان» ترکیه از آخرین فناوری نظامی خود که سامانه لیزری نظامی مستقر در سطح است رونمایی کرده است. این سامانه «نظر» نام دارد و یک سامانه تدافعی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

این فناوری پیشرفته ترین اشعه لیزر را برابر موشک‌های هدایت شده ارائه می‌دهد و با شناسایی موشک‌های هدایت شونده و تقابل با آنها قبل از اینکه فرصتی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند، کار می‌کند. قابلیت پهنای باند نظر همچنین این اجازه را به این سامانه می‌دهد تا در صورت لزوم اقدامات شناسایی و نظارتی را انجام دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها