دوازدهمین روز بحران اوکراین|برگزاری دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین/شرط کرملین برای توقف عملیات نظامی در اوکراین/ تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در دستورکار کمیسیون اروپا/حقوق روزانه 2 هزار دلاری برای جنگجویان خارجی در اوکراین

دوازدهمین روز بحران اوکراین|برگزاری دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین/شرط کرملین برای توقف عملیات نظامی در اوکراین/ تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در دستورکار کمیسیون اروپا/حقوق روزانه 2 هزار دلاری برای جنگجویان خارجی در اوکراین
دوشنبه 16 اسفند 1400 - 07:46

دوازدهمین روز جنگ اوکراین در شرایطی امروز (دوشنبه) آغاز شده است که بنابر اعلام آژانس آوارگان سازمان ملل متحد؛ پناهجویان ناشی از جنگ اوکراین، بیشترین آمار پناهجویان اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را به خود اختصاص داده اند.

العالم ـ تحولات اوکراین

روسیه از صبح پنجشنبه ۵ اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این اقدام چند روز بعد از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین صورت گرفت.

ولادمیر پوتین گفته است دستور حمله نظامی به اوکراین پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

روسیه، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.

دوازدهمین روز جنگ اوکراین در شرایطی امروز (دوشنبه) آغاز شده است که بنابر اعلام آژانس آوارگان سازمان ملل متحد؛ پناهجویان ناشی از جنگ اوکراین، بیشترین آمار پناهجویان اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را به خود اختصاص داده اند. آمریکا برای جایگزینی نفت روسیه ناچار به گفت وگو با ونزوئلا شده، چندین انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین به وقوع پیوسته، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تاکنون مجموعا ۲۲۰۳ تأسیسات زیرساختی نظامی اوکراین مورد هدف قرار گرفته و یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته که ارتش روسیه 95 درصد نیروهای خود را که در مرز مستقر کرده بود به داخل اوکراین گسیل کرده است.

گزارش روز اول عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز سوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز چهارم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز پنجم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز ششم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز هفتم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز هشتم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز نهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز یازدهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

«لحظه به لحظه با تحولات اوکراین»

21:58 | پایان سومین دور از مذاکرات میان روسیه و اوکراین در بلاروس

مذاکره کننده اوکراینی از پیشرفت اندک درباره گذرگاه های انسانی در مذاکرات روسیه اوکراین خبر داد.

رئیس هیات مذاکره کننده روس: پیش بینی های ما از دور سوم مذاکره با اوکراین محقق نشد اما نشستها استمرار خواهد یافت.


18:19 | رویترز گزارش داد که وزیر امور خارجه انگلستان از خروج سفیر انگلستان از اوکراین خبر داد.


18:18 | رویترز به نقل از دیپلمات ها خبر داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز نشیتی را برای بررسی اوضاع انسانی در اوکراین برگزار می کند.


17:57 | خبرگزاری اینترفاکس از آغاز دور سوم مذاکره میان هیات های روس و اوکراینی خبر داد.


17:42 | رویترز به نقل از اینترفاکس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ارسال سلاح به اوکراین باعث فروپاشی جهانی می شود.


17:41 | کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که 406 غیرنظامی از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین کشته شدند که 27 نفر آنان کودک بودند.


17:40 | هیات مذاکره کننده اوکراینی برای برگزاری سومین دور مذاکره با روسیه وارد بلاروس شد.


17:31 | وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که واقعیت ها حاکیست که حکومت اوکراین به طور کل سیطره بر کشور را از دست داده است.


16:50 | رئیس هیات مذاکره کننده روس گفت که دور سوم مذاکرات روسیه اوکراین بر گذرگاه های انسانی متمرکز خواهد بود.


15:35 | رویترز به نقل از کرملین گزارش داد که اوکراین باید اعتراف کند که کریمه متعلق به روسیه است و دونیتسک و لوجانسک دو جمهوری مستقل هستند آن وقت اقدامات نظامی فورا متوقف خواهد شد.

کرملین اعلام کرد که اوکراین باید قانون اساسی اش را تعدیل کرده و از طرح هایش برای پیوستن به هر نوع ائتلاف صرف نظر کند.


15:15 | ترکیه میزبان نشست سه‌جانبه با روسیه و اوکراین خواهد بود

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد طی روزهای آینده نشستی سه‌جانبه با حضور مقامات روسی و اوکراینی را میزبانی خواهد کرد.


15:13 | کی یف اعلام کرد که دور جدید مذاکرات با روسیه امروز عصر آغاز می شود.


02:40| رئیس جمهور اوکراین از عدم موافقت آمریکا و غرب بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین انتقاد کرد و گفت: چند اوکراینی باید بمیرند تا منطقه پرواز منطقه در آسمان اوکراین ایجاد شود. زلنسکی مدعی شد که ارتش روسیه مناطق مسکونی را در خارکف بمباران می‌کند و ساکنان آن را به گروگان گرفته است. او گفت که باید صادرات نفتی روسیه تحریم شود.

02:16|روسیه امروز (دوشنبه) در اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد رسیدگی به اتهامات مربوط به "جنایات جنگی" شرکت نکرد.

1:58|در بحبوحه حملات شدید روسیه، اوکراین از دیوان بین‌المللی لاهه خواسته است تا سریعا هر کاری که می تواند برای توقف خشونت انجام دهد. آنتون کورینویچ، نماینده اوکراین روز دوشنبه در لاهه گفت: «روسیه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شود». روسیه باید متوقف شود.

01:09|نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در هفته گذشته بیش از 17 هزار تسلیحات ضدتانک برای اوکراین ارسال کرده‌اند.

01:00|اینترفاکس گزارش داد که دور سوم مذاکرات اوکراین روسیه امروز ساعت 3 به وقت مسکو برگزار می شود.

12:55|دادگاه بین المللی لاهه اولین جلسه خود را برای رسیدگی به درخواست کی یف و اتخاذ تدابیر فوری برای واداشتن روسیه به توقف حمله تشکیل داد.نماینده اوکراین در دادگاه بین المللی لاهه : اوکراین با جنگی تجاوزکارانه رو به روست که زندگی میلیون ها انسان را به خطر می اندازد.اوکراین اتهام ارتکاب نسل کشی در لوهانسک و دونتسک را - که بهانه اصلی روسیه برای حمله بود - در دادگاه بین المللی لاهه رد کرد.

12:47|نشریه تایمز در گزارشی به موضوع حقوق 2 هزار دلاری برای جنگجویان خارجی اشاره کرده که برای جنگ با ارتش روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش این نشریه، هرچند حضوردر چنین جنگی بدون ریسک نیست اما حقوق 60 هزار دلاری در ماه بسیار اغواکننده به نظر می‌رسد.

12:16| یک منبع در سرویس وضعیت اضطراری روسیه امروز از تهدید به بمبگذاری در ترمینال های خطوط راه‌آهن و یک خط مترو در مسکو خبر داد.

12:15|وزارت دفاع روسیه گفت که از آغاز عملیات نظامی ۲۳۹۶ تأسیسات نظامی اوکراین را منهدم و روز گذشته چهار جنگنده اوکراینی را ساقط کردیم.

12:13|رسانه‌های اوکراین مدعی شدند که 20 هزار جنگجوی داوطلب از 52 کشور وارد این کشور شده و قرار است در کنار نیروهای اوکراینی علیه روسیه بجنگند.

11:56|ترامپ با انتقاد از رئیس جمهوری آمریکا بابت عملکردش در قبال روسیه، با لحنی تمسخرآمیز گفت که ایالات متحده باید "پرچم چین را روی جت‌های جنگنده اف-۲۲ بگذارد و روسیه را حسابی بمباران کند. بعد بگوید چین این کار را انجام داد و سپس آنها شروع به جنگیدن می‌کنند و ما عقب نشسته و تماشا می‌کنیم."

11:54|ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی، حملات روسیه را به دلیل "حضور صدها هزار تن" که دراطراف زندگی می‌کنند، "قتل عمد" خواند.

11:50|تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در دستورکار کمیسیون اروپا

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین خبر داد. فون در لاین در گفتگو با سایت رادیو آلمان اعلام کرد که در این بین بیش از 40 کشور به تحریم ها علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیوسته اند. فون در لاین افزود: « پوتین نباید راهی برای تأمین مالی این جنگ وحشیانه داشته باشد».

به گفته فون در لاین سه بسته تحریمی قبلی اتحادیه اروپا بر اقتصاد روسیه تاثیر گذاشته است. وی افزود: پوتین اکنون باید به مردم خود توضیح دهد که چرا روسیه «کاملاً در جامعه جهانی منزوی شده است».

11:40|وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.بی.اس گفت، واشنگتن و ناتو با هدف تغییر رژیم روسیه علیه مسکو تحریم وضع نمی‌کنند و پیشنهاد حمایت نظامی به اوکراین را نمی‌دهند.

11:00|رئیس جمهوری سابق اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین یک "جنایتکار جنگی" و مسبب این "وضعیت انسانی فاجعه‌بار" در اوکراین است و همچنین استدلال کرد از آن جایی که این درگیری یازده روزه امنیت جهانی را به خطر انداخته است، باید یک "جنگ مشترک" در نظر گرفته شود.

09:30| پوتین» امروز آتش‌بس اعلام می‌کند

ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که به درخواست ماکرون از پوتین، نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ آتش‌بس را اعلام می‌کنند و کوریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، ماریوپل، خارکف و سومی باز می‌شود.

09:00|در چند منطقه از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین آژیرهای خطربه صدا درآمده‌ است.

8:01| واشنگتن و ناتو 17 هزار قطعه سلاح ضد تانک به اوکراین ارسال کردند

نیویورک تایمز به نقل از مقاماتی که نامی از آنها نبرده است، گزارش داد که واشنگتن و ناتو در کمتر از یک هفته 17 هزار قطعه سلاح ضد تانک در اختیار اوکراین قرار دادند.

بنابر این گزارش، واشنگتن تجهیزات مخابراتی رمزنگار برای ایمن سازی تماس های زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با بایدن را نیز در اختیار او قرار داده است.

نیویورک تایمز همچنین خاطرنشان کرده که واشنگتن برای مقابله با حملات سایبری روسیه و پارازیت در ارتباطات، تیمی را راهی اروپای شرقی کرده است.

8:00| نیویورک تایمز: نیروهای روسی صبح امروز (دوشنبه) شهر استراتژیک ساحلی میکولایف را با توپخانه سنگین گلوله باران کردند.

7:59| رویترز: نیوزیلند نخبگان اولیگارشی روسیه را تحریم کرده و فهرستی از 100 روسی برای ممنوعیت سفر به این کشور منتشر کرد.

7:24| وقوع چندین انفجار در «کی‌یف»

خبرنگار الجزیره از وقوع چندین انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین خبر داد.

بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی وارد لهستان شدند

لهستان اعلام کرد که از یک و نیم میلیون پناهجوی اوکراینی، بیش از یک میلیون نفر آنها وارد این کشور شده‌اند.

سازمان‌های کمک‌رسان لهستانی که در مرز برای کمک به پناهجویان فعالیت می کنند اعلام کرده اند که منابع آنها بسیار اندک بوده و تقریبا به صفر رسیده است.
رسانه های غربی گزارش می دهند که آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است؛ پناهجویان ناشی از جنگ اوکراین، بیشترین آمار پناهجویان اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را به خود اختصاص داده اند.

اکثر اوکراینی‌هایی که کشورشان را ترک می‌کنند به سمت لهستان، مولداوی، اسلواکی، رومانی و مجارستان می‌روند؛ کشورهایی که مرزهای خود را به روی تمامی پناهجویان باز کرده‌اند. هرچند در این میان گزارش های بسیاری از تبعیض و آزار و اذیت رنگین‌پوستان هم منتشر شده است.

ارزیابی پنتاگون از آرایش نظامی ارتش روسیه در اوکراین

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که ارتش روسیه از آغاز عملیات خود بیش از 600 موشک به سمت اهدافش در اوکراین شلیک کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که ارتش روسیه 95 درصد نیروهای خود که در مرز مستقر کرده بود را به داخل اوکراین برده است. (ادامه خبر)

آمریکا برای جایگزینی نفت روسیه ناچار به گفت وگو با ونزوئلا شد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از گفت وگوی مقامات آمریکایی با ونزوئلا در مورد جایگزینی صادرات نفت روسیه خبر داده اند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دولت جو بایدن به دنبال کاهش تحریم های نفتی علیه ونزوئلا به عنوان بخشی از استراتژی گسترده ایالات متحده برای کاهش قیمت نفت است که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین بشدت بالا رفت.

به گفته این منابع، مقامات ایالات متحده در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته با مقامات ونزوئلا در کاراکاس دیدارهای رودرویی را آغاز کردند تا به نفت خام ونزوئلا اجازه بازگشت به بازار آزاد بین‌المللی داده شود.

کاخ سفید می‌خواهد روسیه را از ونزوئلا به عنوان مهم‌ترین متحد خود در آمریکای جنوبی، که تامین‌کننده ضروری نفت خام ایالات متحده است، دور کند.

وزارت دفاع روسیه: ۲۲۰۳ تاسیسات زیرساختی نظامی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تاکنون مجموعا ۲۲۰۳ تأسیسات زیرساختی نظامی اوکراین مورد هدف قرار گرفته است.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: " از آغاز عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه بیش از ۲۲۰۰ تأسیسات زیرساختی نظامی اوکراین منهدم شده است." (ادامه خبر)

پربیننده ترین خبرها