فراخوان برای تظاهرات میلیونی زنان در سودان

فراخوان برای تظاهرات میلیونی زنان در سودان
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 12:57

احزاب و نهادهای سودانی خواستار مشارکت گسترده در تظاهرات «میلیونی زنان» در امروز (سه‌شنبه) در اعتراض به حکومت نظامی شدند.

العالم - آفریقا

به نقل از خبرگزاری آناتولی، احزاب «الأمة القومی» (امت ملی)، «العبث»، «الشیوعی» (کمونیست)، «کنگره سودان»، «اتحادیه مشاغل سودان» و سازمان «لا لقهر النساء» (نه به ظلم زنان) خواستار مشارکت میلیونی زنان در تمامی شهرهای این کشور شدند.

کمیته‌های مقاومت (فعالان) در خارطوم با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ضمن تقدیر از نقش کارآمد و موثر زنان سودانی در انقلاب دسامبر (سرنگونی عمر البشیر ۱۹۸۹-۲۰۱۹)، امروز (سه‌شنبه) مصادف با روز جهانی زن در هشتم مارس با برگزاری تظاهراتی میلیونی زنان، بر حمایت از مسائل عادلانه زنان و پایبندی به شعار عدالت تاکید می‌کنیم.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، میلیون‌ها زن به سمت کاخ ریاست جمهوری خواهند رفت و خواستار سرنگونی حکومت نظامی و ایجاد اقتدار مردمی خواهند شد که از حق زنان برای مشارکت سیاسی و حقوق اجتماعی آنها محافظت می‌کند.

از ۲۵ اکتبر سودان شاهد اعتراضات گسترده علیه اقدامات عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی است. وی حالت فوق العاده اعلام کرده و کابینه و شورای حاکمیتی را منحل کرد. گروه‌های سیاسی اقدامات ارتش را کودتای نظامی می‌دانند.

پیشتر اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور از جمله آمریکا و انگلیس از مقامات سودانی خواستند به دفاع از آزادی رسانه‌ها و احترام به حق تجمع مسالمت آمیز پایبند باشند.

مقامات سودان روز یکشنبه از ممنوعیت تظاهرات و تجمعات در مرکز خارطوم خبر دادند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها