وحشت ناتو از درگیری مستقیم با روسیه

وحشت ناتو از درگیری مستقیم با روسیه
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 22:54

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از مسکو خواست تا به بحران اوکراین پایان دهد اما متعهد شد که اجازه نخواهد داد روسیه بیشتر از آنچه که به آن رسیده است گسترش یابد.

العالم – کشکول

اظهارات استولتنبرگ پس از سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بیان شد که در ویدیویی در تلگرام، غرب را به عمل نکردن به وعده هایش برای محافظت از اوکراین در برابر حملات روسیه متهم کرد و گفت: 13 روز است که وعده می شنویم، به ما می گویند که از طریق هوایی به ما کمک می کنند و به ما هواپیما تحویل می دهند.

واقعیت این است که ناتو، غرب و ایالات متحده در حال حاضر دچار اضطراب، ترس و وحشت ناشی از گسترش جنگ فراتر از اوکراین و سایر عواقب آن بر منطقه هستند، به رغم آنکه همین کشورها بودند که به اوکراین وعده دادند آن را مسلح خواهند نمود تا یک کشور هسته ای نزدیک به قلب خرس روسی باشد.

زلنسکی غرب را که از حریم هوایی اوکراین محافظت نکرد و 13 روز نتوانست تصمیمی در این زمینه اتخاذ کند، مسئول کشته شدن مردم دانست و آن را به ترس از رویارویی با روسیه متهم کرد و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شد اما این درخواست به طور قاطع از سوی ایالات متحده و ناتو رد شد.

تردید، ترس و وحشت از گسترش جنگ به کشورهای ناتو، اوکراین را بر آن داشت تا سوای از ناتو، ایالات متحده آمریکا و غرب اقدام کرده و گفت و گوی مستقیم بین زلنسکی و پوتین را مطرح کند. لذا دیمیترو کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین گفت: کشورش خواهان گفت و گوهای مستقیم بین ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین همتای روسی او است، زیرا کییف می ‌داند که پوتین تصمیم‌ گیرنده اصلی در مسکو است.

اوکراین اذعان کرد که راه حل بحران در دست رئیس جمهور روسیه است و غرب، ایالات متحده آمریکا و ناتو، فقط وعده های توخالی می دهند و اینکه دیگر علاقه ای به پیوستن به ناتو ندارد که از رویارویی با روسیه می ترسد لذا هیات مذاکره کننده می تواند درباره چگونگی همزیستی با کریمه و جمهوری دونباس مذاکره و با آنها آشتی کند، جمله ای که به معنای تن دادن به خواسته های روسیه است.

اینها همگی نشان داد که واشنگتن عمدا مایل است که اوکراین را منطقه ای خلع سلاح شده نگه دارد و حتی هشدار داد که تحویل تسلیحات غربی به اوکراین ممکن است پیچیده تر شود لذا درباره تحویل تسلیحات کشورهای اروپای شرقی به این کشور مردد است مانند اعطای جنگنده های ساخت روسیه از طریق لهستان، یعنی همان تسلیحاتی که کییف به دنبال آن است تا توانایی های رزمی خود را افزایش دهد چرا که خلبانان اوکراینی برای پرواز با آن آموزش دیده اند.

البته وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیروز دوشنبه در جریان سفر یک هفته‌ ای خود به ترکیه، اسپانیا و شمال آفریقا تاکید کرد که لازم است آنچه ارسال می ‌کنیم مطابق با خواسته‌های زلنسکی باشد، زیرا او نیازهای ارتش خود را می ‌داند.

منظور وی هواپیماهای روسی بود اما آمریکا درباره هر گزینه ای که ولادیمیر پوتین آن را نوعی تشدید تنش تفسیر کند نگران است زیرا می خواهد مسکو گمان نکند که یکی از کشورهای ناتو در بحران اوکراین شرکت دارد. در صورتی که روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کند، همه متحدان دیگر، به ویژه ایالات متحده، موظف به کمک به آن بر اساس ماده 5 منشور ناتو هستند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد به رعایت آن است.

لذا واشنگتن و ناتو قاطعانه با خواست زلنسکی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین مخالفت کردند، زیرا ایجاد آن بدان معناست که هواپیماهای ناتو هواپیماهای روس را سرنگون خواهند کرد و این به گفته بلینکن می تواند منجر به جنگی فراگیر شود.

کارشناسان معتقدند که این رفتار آمریکا و ناتو باعث خواهد شد اوکراین در این جنگ تنها بماند و به اصطلاح آن ضرب المثل عربی، خود را با لباس آمریکایی پوشانده که خودش عریان است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها