افشاگری «الاخبار» درباره نقشه داعش برای ترور «ماکرون» در لبنان

افشاگری «الاخبار» درباره نقشه داعش برای ترور «ماکرون» در لبنان
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 17:59

یک روزنامه لبنانی نوشت، به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد داعش دنبال ترور رئیس‌جمهور فرانسه به همراه برخی شخصیت‌های لبنانی در بیروت بوده اما این طرح شکست خورده است.

العالم - لبنان

روزنامه لبنانی«الاخبار» نوشت، به اسنادی از حادثه شهر«کفتون الکورانیه» در آگوست ۲۰۲۰ دست پیدا کرده که نشان می‌دهد گروه‌های وابسته به داعش در لبنان برای ترور «امانوئل ماکرون»رئیس‌جمهور فرانسه در لبنان به همراه برخی شخصیت‌های لبنانی مانند «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل و«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی (التیار الوطنی الحر) بوده‌اند.

در شب ۲۱ آگوست ۲۰۲۰ چهار فرد مسلح به نام‌های «محمد الحجار» و «یوسف خلف» (سوری الاصل) و «عمر بریص» و«احمد الشامی» (هر دو لبنانی) سوار بر یک خودروی هوندا به سمت سه نیروی پلیس در شهر کفتون لبنان تابع استان الکوره تیراندازی کردند و آنها را به شهادت رساندند. نیروهای پلیس مذکور به تحرکات این افراد مسلح از زمان ورود به شهر مشکوک شده بودند و آنها را زیر نظر داشتند.

«گروه کفتون» یکی از بزرگترین هسته‌های شناسایی شده داعش در لبنان است که در پی آن برای هفت نفر از اعضای این گروه ۱۸ نفره حکم اعدام صادر شد. البته این گروه خود جزئی از یک هسته بزرگتر و خطرناکترِ ۴۰ نفره بود که بیشتر آنها در زندان «رومیه» لبنان با هم آشنا شده بودند.

الاخبار افزود، نیروهای امنیتی پس از بررسی خودرویی که در شهر کفتون از آن تیرندازی شده بودند متوجه شدند که این خودرو متعلق به فردی به نام «خالد محمد التلاوی» است و تحقیقات بعدی باعث شد هویت یکی از اعضای این جنایت به نام احمدالشامی مشخص شود. سپس معلوم شد که همه افراد «امرا»-ی هسته‌هایی بودند که با «ابوابراهیم الهاشمی القرشی» سرکرده قبلی داعش که در فوریه گذشته کشته شد، بیعت کرده بودند.

در ادامه این گزارش آمده، بر اساس اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌‎های الکترونیکی مصادره شده، گروه ۱۸ نفره کفتون از یک گروه بزرگتر ۴۰ نفره بود که تحت نظارت مستقیم القرشی از ادلب بود و به سه دسته تقسیم می‌شدند: گروه اول که ۱۳ نفر بود با محمد الحجار به عنوان امیر بیعت کرده بود. گروه دوم که متشکل از ۱۴ نفر بود با خالد التلاوی به عنوان امیر بیعت کرده بود و گروه سوم یک گروه سه نفره بود که امیر آن احمد الشامی یعنی عامل اصلی جنایت کفتون بود.

این روزنامه افزود، از جمله اهداف شبکه مذکور ترور اعضای وابسته به جریان هشت مارس در لبنان بوده که جبران باسیل در مقدمه آن قرار داشته است.

الاخبار سپس نوشت، این گروه‌های وابسته به داعش دستور داشتند که در یک عملیات انتحاری، امانوئل ماکرون را در سفر دومش به لبنان در اول سپتامبر ۲۰۲۰ ترور کنند. در رایانه شخصی امیر این شبکه یعنی محمد الحجار یک پیام رمزگذاری شده به شکل «پیشنهاد هدف» به همراه یکسری گفت‌وگو با «اپراتور» در سوریه پیدا شد، در پی آن شعبه اطلاعات لبنان نتیجه گرفته که اجرای طرح ترور احتمالی ماکرون در یکی از محله‌های مسیحی آسیب دیده ناشی از انفجار بندر بیروت یا در خود بندر بیروت انجام خواهد شد. در آن زمان این خبر پخش شده بود که ماکرون در زمان سفر دومش به لبنان احتمالا از محله‌های مسیحی نشین آسیب دیده مانند «الجمیزه» بازدید می‌کند اما این بازدید بدون ارائه دلیل لغو شد.

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام امنیتی فاش کرد، گفت‌وگوهایی میان اعضای این گروه و عامل ناظر خارجی درباره احتمال حضور سعد الحریری در کنار ماکرون در این بازدید انجام شده اما جواب ناظر خارجی این بوده که در این صورت سعد نیز ترور شود.

امانوئل ماکرون در پس انفجار بندر بیروت دو بار به لبنان سفر و با مقامات این کشور رایزنی کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها