انگیزه های ایران از حمله موشکی به اربیل

انگیزه های ایران از حمله موشکی به اربیل
جمعه 27 اسفند 1400 - 14:00

سخنگوی رسمی دفتر اربیل حزب اتحادیه میهنی کردستان در گفتگویی درباره حمله موشکی سپاه به مقر موساد در اربیل سخن گفت.

العالم _ ایران / سیاسی

آزاد کولا، سخنگوی رسمی دفتر اربیل حزب اتحادیه میهنی کردستان (PUK) در مصاحبه اختصاصی با The Cradle اینطور نتیجه گرفت که «حمله ایران به اربیل بدون دلیل اتفاق نیفتاد. حملات به کردستان عراق پیشتر - به طور دقیق 27 بار - اتفاق افتاده است، جایی که ایران یا گروه‌هایی که نزدیک به ایران هستند در اکثر این موارد به‌نوعی به اقلیم کردستان، بخصوص به اربیل، حمله کرده‌اند. با این حال، این مورد با حملات پیشین تفاوت زیادی دارد.»

به گفته کولا، برای درک انگیزه این حمله، درک استدلال ایران مهم است.

واقعیت این است که ترکیبی از سازمان‌های اطلاعاتی مختلف در منطقه کردستان حضور دارند. حضور MIT ترکیه، اطلاعات ایران، موساد اسرائیل، سیا آمریکا، آژانس های کشورهای اروپایی و حتی KGB روسیه نیز قابل مشاهده است.»

«بنابراین، در میان سایرین، حضور اسرائیلی موساد هم وجود دارد. و این حضور ایران را تحریک می کند که به سایت های آنها در اقلیم کردستان حمله کند. ایران پیشتر این کار را انجام داده است و احتمالاً دوباره آن را تکرار خواهد کرد.»

یکی از ساختمان‌هایی که تحت تأثیر حمله روز یکشنبه قرار گرفت، ویلایی متعلق به مدیر عامل شرکت نفت کردستان عراق گروه KAR، شیخ باز کریم برزینجی بود. وی با بیان اینکه ایران همسایه ما است و در مواقع سخت به مردم کردستان کمک کرده است، از سفیر ایران در عراق نیز دعوت کرد تا به منزل وی برود تا خسارت‌های وارده را ببیند.

هیوا سید سلیم، سیاستمدار کرد به The Cradle گفت که او گمان می‌کند دلیل حمله ایران به ویلای برزینجی، فعالیت‌های تجاری او بوده است، که منابع امنیتی ایران می گویند شامل فروش نفت و گاز عراق به اسرائیل می شود.

اما سلیم معتقد است که صحنه واقعی درگیری بین اسرائیل و ایران در سوریه است، نه در اقلیم کردستان، و هدف قرار دادن خانه شیخ باز کریم برزینجی بیشتر به نفوذ وی در اقلیم کردستان بر صادرات گاز مربوط می شود. که از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه به موضوعی داغ تبدیل شده است. گفتگوهایی در مورد تبدیل شدن گاز کردستان به جایگزینی برای گاز روسیه در صادرات به اروپا وجود دارد، ابتکاری که ایران مایل به جلوگیری از آن است.

اما کولا، سخنگوی رسمی اتحادیه میهنی کردستان، دیدگاه متفاوت تری دارد. کولا در پاسخ به این سوال که چگونه حضور ادعایی موساد می تواند با تاجر کرد برزینجی مرتبط باشد، با توضیح مفصلی از محل حمله موضوع را مورد بحث قرار داد.

«این مجموعه ویلایی بر روی عموم بسته است، دارای دیوارها و سیم خاردار، نگهبانان، ایست بازرسی در اطراف است و هیچکس اجازه ندارد به محوطه نزدیک شود. هیچ کس نمی توانست به محوطه نزدیک شود زیرا به شدت حفاظت شده بود. اگر این مجموعه ویلایی هدف حملات موشکی ایرانی ها قرار گرفته باشد، این کار بدون دلیل انجام نشده است. همه مردم اینجا در اربیل آماده پذیرش این واقعیت هستند.»

منبع امنیتی ایرانی The Cradle نیز با این برداشت هم‌نظر است و جزئیات انحصاری زیر را به تصویر در حال ظهور هدف سپاه اضافه می‌کند: «ساختار این دو ویلا دارای دو سقف بود که کاملاً از آن در برابر موشک‌های 240 میلی‌متری محافظت می‌کرد. یک سقف مهندسی ضد انفجار در زیر یک سقف ضربه گیر که دو لایه زیر سقف شیروانی داشت.» او می گوید که تصاویر پس از عملیات این ارزیابی را تایید می کند. این ساختمان با وجود اصابت 12 موشک، یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کرد.

آزاد کولا با رد خوانش و برداشت روز یکشنبه حزب دموکرات کردستان (KDP) می گوید «رسانه ها، شخصیت ها و رهبران حزب تلاش زیادی می کنند تا مردم را متقاعد کنند ویلای مورد هدف، خانه یک تاجر است؛ جایی که او با همسر و فرزندانش در آن زندگی می کند و هیچ کس یا هیچ چیز دیگری در آن حضور نداشت. کاملاً واضح است که این برداشت درست نیست، زیرا ایران برای بمباران خانه یک تاجر و خانواده اش چه دلیلی باید داشته باشد، و چرا باید آنجا را هدف قرار دهد؟ چطور خانه ۱۲ موشک خورده و ویران شده است، اما هیچ عضوی از خانواده یا پرسنل شیخ باز کریم در آن مجروح یا کشته نشده است؟»

«به نظر می رسد که اظهارات ارائه شده [توسط حزب دمکرات کردستان] یک روایت ساختگی است، و به نظر می رسد قطعاً چیزی در این سایت در حال وقوع بوده است. باید تحقیقات بیشتری در مورد آنچه در این سایت می گذرد انجام شود و تحقیقاتی نیز در این خصوص انجام خواهد شد.».

درنوشته بالا گزارشگر کوشیده است تاضمن معرفی شخصیت وعملکرد تاجر معروف صاحب ویلاهای هدف قرارداده شده دراقلیم یعنی"باز"را درکانون تحلیل خود قراردهد ولذا ازکنار تعرضهای اسرائیل به ایران ازاقلیم کردستان تعمدا گذر کرده است

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها