دست دادن جانسون با بن سلمان .. درس «اخلاقی»!

دست دادن جانسون با بن سلمان .. درس «اخلاقی»!
جمعه 27 اسفند 1400 - 21:23

روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس ضمن انتقاد از سفر بوریس جانسون به عربستان و دست دادن وی با ولی‌عهد سعودی نوشت که این سفر در شرایطی انجام شد که عربستان به تازگی دست به اعدام دسته‌جمعی ده‌ها نفر از شهروندان سعودی زده است و این می‌تواند به اعتبار و جایگاه اخلاقی انگلیس در عرصه جهانی لطمه وارد کند.

العالم- کشکول

گاردین در ادامه گزارش خود سفر جانسون به عربستان در شرایط کنونی را «بی‌اخلاقی» در جامعه انگلیس خواند و افزود: «دست دادن جانسون با یک مستبدی که به تازگی یک اعدام دسته جمعی انجام داده است به این معناست که بریتانیا می‌خواهد معامله‌ای با شیطان برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه انجام دهد».

روز گذشته مقاله‌ای در روزنامه گاردین توسط مدیر موسسه خیریه حقوقی Reprieve که نقض حقوق بشر را دنبال می کند، منتشر شد و نشان می‌دهد با سفر بوریس جانسون به عربستان سعودی که پس از اعدام 81 نفر توسط رژیم سعودی انجام شد، این سوال مطرح شد که آیا جانسون، افکار عمومی در بریتانیا را به خوبی درک نمی کند؟ یا بعد از جنگ روسیه با اوکراین اوضاع تغییر کرد؟

نویسنده اظهار داشت که «دست دادن جانسون با یک دیکتاتور که به تازگی رهبری یک قتل عام را بر عهده داشته است، به جایگاه اخلاقی بریتانیا در صحنه جهانی آسیب می‌رساند. در هفته‌های پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین، این حس وجود داشت که محاسبه ها تغییر کرده است. وزرای محافظه کار به طور فزاینده ای می گویند که دولت باید هر کاری که می‌تواند برای کاهش وابستگی بریتانیا به گاز روسیه انجام دهد و باید با شیطان معامله کند.

مایا فوآ، نویسنده مقاله می گوید: «از زمانی که جمال خاشقجی در سال 2018 به کنسولگری عربستان در استانبول کشانده شد و به قتل رسید، رهبران غربی عمدتاً از پادشاهی سعودی روی گردان شدند و از عکس گرفتن با ولیعهد اجتناب کردند.»

فوآ زمان اجرای اعدام ها را «هولناک» خواند، از این جهت که بن سلمان حدود دو هفته پیش در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک به روز رسانی سیستم عدالت کیفری عربستان را تبلیغ کرده بود. از سوی دیگر، جانسون با سفر به عربستان تأیید می‌کند که مقامات سعودی می‌توانند هر کسی را هر زمان که بخواهند به قتل برسانند و غرب هم در قبال آن سکوت خواهد کرد.

او گفت: «این به طور موثر تضمین می کند که افراد بیشتری اعدام می شوند که تنها جرمشان به چالش کشیدن وضعیت موجود بود. افرادی مانند حسن مالکی، روحانی که در حال حاضر به دلیل محتویات کتابخانه اش با مجازات اعدام روبرو است.»

این روزنامه تصریح کرد: "عدالت سعودی صندوق سیاهی است که ما هرگز نمی‌توانیم درباره آن اطمینان حاصل کنیم. سازمان اروپایی حقوق بشر که کارنامه‌ کامل اعدام‌ها در عربستان سعودی را ضبط و ثبت کرده حتی از 69 نفری که اعدام شدند، اطلاعاتی نداشت. این افراد به صورت کاملا محرمانه محاکمه و اعدام شدند."

این منبع افزود: "از بین 12 نفری که می‌شناسیم حداقل 3 نفر از آنها که به جرم مشارکت در تظاهرات دموکراسی‌خواهانه بازداشت شدند تحت شکنجه مجبور به اعتراف دروغین درباره جنایات تروریستی شدند."

در ادامه این نوشتار آمده است: "مقامات سعودی اعدام‌شدگان را تروریست نامیدند در حالی‌که میان انها زندانیان سیاسی، قاچاقچیان مواد مخدر و کودکان نیز به چشم می‌خورد که منتظر اجرای حکم اعدام‌شان بودند."

این منبع یادآور شد که در سال 2014، لندن و ریاض یادداشت تفاهمی در مورد همکاری قضایی امضا کردند.

نویسنده مقاله یادآور شد: "آنچه ما از گزارش‌های سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر و رصد رسانه‌ها برداشت می‌کنیم این است که در دوره‌ای که این توافق اجرا شد رژیم سعودی به رهبری ملک سلمان و پسرش تعداد موارد اعدامی را به میزان قابل توجهی افزایش دادند یعنی از سال 2015 تاکنون بیش از 900 نفر اعدام شدند. در ماه ژانویه وزیر دادگستری انگلیس با همتای سعودی خود دیدار کرد و طی آن دومینیک راب اعلام کرد که از شنیدن موضوع پیشرفت عربستان سعودی در زمینه اصلاحات قضایی و حقوق بشر خوشحال است. در حالی‌که او را یک احمق فرض کردند."

نویسنده در ادامه گفت:" سفر نخست‌وزیر به ریاض، اندکی پس از این اعدام گروهی، مایه شرمساری شخص او و انگلیس است. آیا کسی در حلقه نزدیکان به او، به وی یادآور نشده که برای مقابله با بحران انرژی راه بهتر و پایدارتر از تشویق و حمایت نظام قاتل وجود دارد."

در اینجا باید بگوییم که غرب با تبعیض قایل شدن میان آوارگان اوکراینی و آوارگانی از آسیا و آفریقا، ثابت کرد که نژادپرست است؛ چرا که دیدیم هلند آوارگان سوری را اخراج می‌کرد ولی از اوارگان اوکراین- چشم آبی‌ها- با گرمی و شغف استقبال می‌کند. ادعاهای اخلاقی انگلیس نیز این‌گونه است؛ نخست‌وزیر آن با بن‌سلمان دست می‌دهد در حالی‌که دستان این ولیعهد به خون اشخاصی آلوده شده که خواسته‌ای جز آزادی و برابری نداشتند. اعتبار ارزش‌های اخلاقی غرب اینگونه است.

پربیننده ترین خبرها