نیرنگ جدید عربستان علیه یمن؛ورود فرماندهان مزدور به ریاض/ حکومت سعودی چه در سر دارد؟

شنبه 28 اسفند 1400 - 15:05

منابع یمنیِ وابسته به ائتلاف متجاوز اعلام کردند ده‌ها تن از نیروهای سیاسی مرتبط با رژیم سعودی، برای حضور در کنفرانسی که به درخواست شورای همکاری خلیج‌فارس درباره یمن تشکیل خواهد شد، وارد ریاض شده‌اند.

العالم- یمن

به گزارش خبرنگار العالم، رسانه‌های خبری اعلام کردند رژیم سعودی در حال توزیع مبالغی از یک‌صد هزار تا پانصد هزار ریال سعودی بین افراد وارد شده به این کشور برای حضور در این کنفرانس است و برخی از فرماندهان ائتلاف متجاوز از اینکه به این کنفرانس دعوت نشده‌اند، ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

با وجودی که مقامات یمنی گفت وگو در ریاض را به این دلیل که سعودی ها بی طرف نیستند، رد کرده اند «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از ابتکارات جدید این شورا برای حل بحران یمن با برگزاری مذاکرات گروه های یمنی از ۲۹ مارس تا هفتم آوریل (۹ تا ۱۸ فروردین ) در مقر این شورا در ریاض خبر داده است.

همزمان برخی منابع خبری در عربستان سعودی اعلام کردند برخی فرماندهانِ وفادار به دولت قطر به این کنفرانس دعوت نشده‌اند.

منابع یمنی خاطرنشان کردند، حکومت سعودی می‌داند که دولت صنعا و جنبش انصارالله در این کنفرانس مشارکت نخواهند کرد؛ لذا هدف آن از برپایی این کنفرانس ایجاد تغییراتی جدید در دولت مستعفی "منصور هادی" است که در حالت احتضار به‌سر می‌برد.

منابع مذکور تأکید کردند عربستان سعودی به دنبال انتقال اختیارات منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، به دو یا سه معاون او و واگذاری قدرت به آنها است.

دولت صنعا و جنش انصارالله و همچنین برخی فرماندهان ائتلاف سعودی حضور در کنفرانس "گفت‌وگوهای یمنی- یمنی" را که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد، رد و تأکید کرده‌اند که این کنفرانس بازی و نیرنگ جدید حکومت سعودی است و ریاض خواهان صلح پایدار در یمن نیست.

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام کرده بود که در مذاکرات یمنی- یمنی 6 محور اعم از نظامی و سیاسی، با هدف گشایش کریدورهای بشردوستانه و دستیابی به ثبات، مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها