تماس میقاتی با وزیر خارجه کویت برای تقویت روابط لبنان با کشورهای خلیج فارس

تماس میقاتی با وزیر خارجه کویت برای تقویت روابط لبنان با کشورهای خلیج فارس
شنبه 28 اسفند 1400 - 19:23

رسانه های لبنان از برقراری تماس تلفنی «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان با شیخ «أحمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت خبر دادند.

العالم - لبنان

به نقل از رسانه های لبنان، در این گفت و گوی تلفنی که امروز (شنبه) انجام شد، «نجیب میقاتی» نخست وزیر و شیخ «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت درباره روابط لبنان و کویت و تلاش برای بازگرداندن سطح روابط لبنان و خلیج فارس به حالت عادی گفت و گو کردند.

بر اساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیری لبنان صادر کرد، وزیر امور خارجه کویت با ابراز خرسندی از اقدامات بیروت برای اصلاح روند روابط لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز امیدواری کرد که به زودی سطح روابط لبنان و کشورهای عربی به حالت عادی بازگردد.

در این پیوند «میقاتی» از کویت به دلیل اینکه همواره در کنار لبنان ایستاده و به این کشور به ویژه در شرایط سخت کمک کرده است تشکر کرد و از تلاش های خوب وزیر خارجه کویت برای بازگرداندن روابط لبنان و خلیج فارس در مسیر درست قدردانی نمود.

شیخ احمد ناصر الصباح وزیر خارجه کویت در ماه ژانویه فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای کاهش تنش دیپلماتیک با کشورهای عربی خلیج فارس را به مقامات لبنان ارائه کرد اما مفاد آن را فاش نکرد.

سفر وزیر خارجه کویت به لبنان که با کشورهای حاشیه خلیج فارس هماهنگ شده بود در حالی برای باز گرداندن اعتماد بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شد که بیروت با بحران مالی بی‌ سابقه‌ای مواجه است.

بحران دیپلماتیک بین عربستان سعودی و لبنان پس از اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌ رسانی وقت لبنان به وجود آمد که در آن گفته بود «حوثی‌ها» (انصارالله یمن) در مقابله با چهره متجاوز خارجی عربستان سعودی و امارات در حال «دفاع از خود» هستند.

پس از این اظهارات ریاض سفیر خود در بیروت را احضار کرد و از سفیر لبنان خواست که ریاض را ترک و تمام واردات لبنان به عربستان را متوقف کند.

بحرین و کویت در همبستگی با ریاض دست به اقدامی مشابه زدند و امارات دیپلمات‌های خود را از بیروت خارج کرد و تصمیم گرفت از سفر شهروندان خود به لبنان جلوگیری کند و مقامات کویت نیز بعداً تصمیم گرفتند در اعطای روادید به لبنانی‌ها سخت گیری کنند.

قرداحی ماه گذشته در تلاش برای مهار بحران به وجود آمده استعفای خود را ارائه کرد و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با لبنان به طور کامل به توافق رسیده‌اند.

پربیننده ترین خبرها