تازه‌ترین اقدام مقتدی صدر در آستانه جلسه سرنوشت ساز پارلمان عراق

تازه‌ترین اقدام مقتدی صدر در آستانه جلسه سرنوشت ساز پارلمان عراق
دوشنبه 1 فروردين 1401 - 15:35

رهبر جریان صدر در آستانه جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق به نمایندگان مستقل روی آورده است.

العالم - عراق

«مقتدی صدر» با انتشار توییتی خطاب به نمایندگان مستقل پارلمان عراق از آنان خواست که با حضور در جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق از پروژه دولت اکثریت حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری واع عراق، مقتدی صدر امروز دوشنبه 21 مارس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز همگان به خصوص گروه‌های مستقل و بی‌طرف به عملکرد همه احزاب مشارکت‌کننده در روند سیاسی عراق از زمان سقوط رژیم بعث تا کنون به دیده تردید نگاه می‌کنند و همین باعث شده که در پارلمان فعلی شمار نمایندگان مستقل افزایش یابد.

وی گفت که دولت‌های توافقی نه فقط به نفع عراق نبودند بلکه هر سال اوضاع کشور را بدتر از پیش کردند و علت این وضعیت نگاه سهمیه‌ای به امتیازات بود.

در دولت سابق «عدم تقسیم امتیازات حکومتی را با احزاب سیاسی تجربه کردیم و باز نتیجه‌ای نداشت و امروز باید از پیچ توافق گذر کنیم و وارد فضای اکثریت شویم و از پیچ فرقه‌گرایی به فضای میهن‌گرایی وارد شویم.

صدر تأکید کرد که امروز طبقه‌ای از نمایندگان مستقل دوستدار میهن‌شان هستند که نسبت به علل نابسامانی کشور در این حد دهشتناک و نگران‌کننده آگاه هستند.

وی افزود که برای آزمودن نتیجه‌بخشی دولت اکثریت ملی چاره‌ای جز تجربه آن وجود ندارد و چه بسا چنین دولتی آغازی بر پایان وضعیت سختی باشد که عراق به آن گرفتار شده و فشارهای خارجی علیه عراق را به چالش بکشد.

صدر در این راستا از نمایندگان مستقل خواست که عزتمندانه برای نجات میهنشان تلاش کنند و آن را از فساد و تررویسم و اشغالگری و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و فروپاشی نجات دهند.

وی افزود که راه آن حمایت از برگزاری جلسه پارلمان برای رأی دادن به رئیس جمهوری و خودداری از تعطیل کردن این جلسه با استفاده از اهرم آبستراکسیون یک‌سوم است.

صدر گقت: اگر به جریان صدر اعتماد ندارید عرصه اداره کشور را برای شما باز می‌کنیم به شرطی که متحد شوید و از تهدیدها دور بمانید.

مقتدی صدر همچنین تأکید کرد که هدفش از تشکیل دولت اکثریت ملی ضربه زدن به مخالفان سیاسی‌اش نیست.

این اظهارات در حالی مطرح شده که قرار است جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق روز 26 مارس برگزار شود. پیش از این دادگاه فدرال عراق تأکید کرده بود که جلسه انتخاب رئیس جمهوری با حضور دو ـ سوم اعضای پارلمان رسمیت پیدا می کند.

به گزارش تسنیم، پیش از این با خودداری اکثریت مطلق نمایندگان مجلس از حضور در جلسه انتخاب رئیس جمهوری، تلاش برای انتخاب رئیس جمهور عراق شکست خورد.

پربیننده ترین خبرها