اختلاف در کابینه طالبان

اختلاف در کابینه طالبان
جمعه 5 فروردين 1401 - 15:46

 یک شبکه خبری عربی از ایجاد تغییرات در کابینه طالبان به دلیل اختلافات شدید بین اعضای آن خبر داد.

العالم - اسیا

شبکه اسکای نیوز عربی امروز ( جمعه ) در گزارشی تصمیم طالبان برای تعطیلی مجدد مدارس دخترانه در مقطع متوسطه ساعاتی پس از بازگشایی آنها را نشاندهنده افزایش اختلاف در بین دو گروه از طالبان دانست.

بنابر این گزارش، پس از این اتفاق، طالبان از انتصاب « ملا عبدالغنی برادر » به عنوان نخست وزیر به جای « ملا حسن آخوند » که گفته می شود یکی از تندروترین رهبران این جنبش است، خبر داد.

طالبان همچنین تصمیم گرفته است تا « سراج الدین حقانی » معاون اول نخست وزیر را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزیر کشور معرفی کند.

از سوی دیگر، سایر وزرای کابینه طالبان تا زمان توافق بر سر تعیین وزرای جدید، به طور موقت در سمت های خود باقی خواهند ماند.

همزمان با اعلام این تغییرات، « وانگ یی » وزیر امور خارجه چین دیروز ( پنجشنبه ) وارد کابل پایتخت افغانستان شد. « احمد یاسر » یک مقام طالبان در حساب توئیتر خود نوشت: وزیر خارجه چین برای دیدار با مقامات امارت اسلامی، یعنی نظام طالبان، وارد کابل شد.

نشست قندهار

بر اساس این گزارش، این تغییرات در کابینه طالبان پس از نشست ۲ روزه مقامات این جنبش در شهر قندهار در جنوب افغانستان صورت گرفت و نشان می‌دهد که درگیری در درون جنبش طالبان بین دو گروه در جریان است.

گروه اول، محافظه‌کار سنتی است که درها را به روی خود بسته است و گروه دوم که آنها نیز محافظه‌کار هستند اما می‌خواهند درها را به روی غرب باز کنند و از رویدادها و تجربیات گذشته درس بگیرند.

« زیاد سنکری » از تحلیلگران سیاسی مقیم واشنگتن در این باره خاطرنشان کرده که همه این تغییرات در بحبوحه گزارش های وحشتناک و تاثیرگذار در خصوص وضعیت معیشتی در افغانستان به ویژه بحران خفه کننده اقتصادی اتخاذ شده و قرار است یک کنفرانس بین المللی برای کمک به مردم این کشور برگزار شود.

وی افزود: با اقدام طالبان برای بستن مدارس دخترانه، غرب به این باور رسیده است که جنبش طالبان به شیوه های قدیمی و سخت گیر خود بازگشته است و تصمیم برای تعطیلی مدارس دخترانه این باور را تایید می کند.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت که آنچه اکنون با انتصاب « ملا عبدالغنی برادر » داماد بنیانگذار طالبان و رهبر واقعی این جنبش به سمت نخست وزیری رخ داده است اینکه طالبان به دنبال به رسمیت شناختن حکومت خود توسط جامعه بین المللی است.

وی افزود: اما همه می‌دانند که برای تحقق به رسمیت شناختن طالبان، این جنبش باید اقدامات کاربردی انجام دهد تا جهان را متقاعد کند که طالبان تغییر کرده است.

سنکری که با اسکای نیوز عربی گفت و گو کرده، خاطرنشان کرد: رایزنی‌های اخیر در قندهار که به طالبان دستور داد چند ساعت پس از بازگشایی مدارس دخترانه، این مدارس را ببندند، نشان می‌دهد که همه چیز در مسیر خود به سمت بهتر شدن حرکت نمی کند.

در همین حال « مصطفی صلاح » پژوهشگر متخصص در علوم سیاسی نیز اظهار داشت که تغییرات در حکومت طالبان ممکن است در جهت بازسازی نظام سیاسی افغانستان باشد تا این جنبش در لباس جدیدی ظاهر شود که به آن اجازه می‌دهد از یک حاشیه داخلی و خارجی برخوردار شود.

پربیننده ترین خبرها