واکنش آمریکا به پاسخ یمن به تجاوزات عربستان و هدف قرار گرفتن تاسیسات آرامکو

واکنش آمریکا به پاسخ یمن به تجاوزات عربستان و هدف قرار گرفتن تاسیسات آرامکو
شنبه 6 فروردين 1401 - 09:47

مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌های جداگانه‌ای، پاسخ انصارالله یمن به تجاوزات عربستان سعودی و هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو را محکوم کردند.

العالم - امریکا - یمن

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید جمعه شب به وقت محلی در بیانیه ای گفت: ما حملات امروز حوثی‌ها (انصار الله) به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی را محکوم می‌کنیم.

وی مدعی شد: حملات بی‌دلیل حوثی‌ها علیه تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان در جده و همچنین حملات علیه تأسیسات غیرنظامی در جیزان، نجران و ظهران، اقدامات تروریستی با هدف طولانی‌تر کردن رنج مردم یمن است.

سالیوان در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران و نیز اتهام پراکنی ها ادعا کرد: حملات امروز، مانند حملات به تصفیه خانه‌های آب و زیرساخت‌های انرژی در ۱۹ و ۲۰ مارس، به وضوح با حمایت ایران و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به یمن انجام شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه جداگانه ای گفت: ما به شدت حملات تروریستی هفته جاری حوثی‌ها به عربستان سعودی، از جمله حمله امروز به تأسیسات آرامکو در جده، که تاسیسات غیر نظامی است را محکوم می‌کنیم.

وی ادعا کرد: در زمانی که طرفین باید در آستانه ماه مبارک رمضان بر تنش زدایی و کمک رسانی لازم برای نجات مردم یمن متمرکز شوند، حوثی ها به رفتارهای مخرب و حملات تروریستی بی پروای خود به زیرساخت های غیرنظامی ادامه می دهند.

وی افزود: ما به همکاری با شرکای سعودی برای تقویت توانایی دفاعی آنها و همچنین پایان پایدار برای این درگیری، بهبود زندگی، و فراهم کردن شرایط برای یمنی ها جهت تعیین آینده خود ادامه خواهیم داد.

شبکه خبری الحدث عربستان سعودی بامداد شنبه گزارش داد که با وجود گذشت ساعاتی از حملات نیروهای یمنی، تأسیسات آرامکو در جده همچنان در آتش می‌سوزد.

به گزارش ایرنا، شبکه الحدث عربستان سعودی گزارش داد، ۱۵ تیم اطفای حریق در تلاش هستند تا آتش سوزی در ایستگاه پخش فرآورده‌های نفتی متعلق به شرکت آرامکو در جده را مهار کنند.

شبکه سعودی الحدث با پخش تصاویر مستقیم از این تأسیسات که هدف حمله نیروهای یمنی قرار گرفته، گزارش داد، زبانه های آتش و دود از این تأسیسات به هوا برخاسته است.

پیش تر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه شب گفته بود: امروز سومین عملیات شکست محاصره یمن انجام شد که در پاسخ به تداوم محاصره کشور است.

وی افزود: در جریان عملیات امروز، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشک‌های کروز قرار گرفت.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اضافه کرد، در حملات نیروهای یمنی پالایشگاه‌های «رأس تنوره» و «رابغ» هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفتند.

سریع همچنین گفت: نیروهای یمنی در گسترش عملیات‌های خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهد کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

پربیننده ترین خبرها