کویت موضع خود را در خصوص میدان گازی آرش تغییر داد

کویت موضع خود را در خصوص میدان گازی آرش تغییر داد
سه شنبه 9 فروردين 1401 - 19:37

وزیر خارجه کویت اظهارات خود را در خصوص میدان گازی آرش تغییر داد و مدعی شد ایران در این زمینه طرف دیگری نیست.

العالم _ کویت

«احمد ناصر الاحمد الصباح» وزیر خارجه کویت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی‌اش گفت میدان گازی الدره (آرش) یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.
ساعاتی پس از این اظهارات، خبرگزاری دولتی کویت (کونا) به نقل از وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: میدان گازی الدره صرفا کویتی - سعودی است.
او مدعی شده است که ایران به دلیل این که میدان گازی الدره صرفا کویتی - سعودی است، طرف دیگری نیست و آنچه در نشست خبری مطرح شد، در خصوص مذاکرات فلات قاره بوده است.
این در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش(الدره) تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.
وی افزود: میدان گازی آرش یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آبهای تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی، توافقی را برای توسعه آن امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم را برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن انجام می‌دهند.
این دو کشور تاکید کرده‌اند که تولید گاز از این میدان گازی یک میلیارد فوت مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که درآمد حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می‌شود.
ذخیره گاز این میدان که اواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها