آتش بس در یمن چقدر راهگشاست؟

آتش بس در یمن چقدر راهگشاست؟
چهارشنبه 10 فروردين 1401 - 14:38

العالم _ یمن

خبر :

درحالی که منابع یمنی از اعمال اتش بس طی روزهای اخیر سخن گفته و آن را عملیاتی کرده بودند نیروهای ائتلاف از تعهد خود به اتش بس از ساعت 6 صبح امروز خبر دادند.

تحلیل:

- سعودی و متحدین این کشور که البته به اندازه انگشتان یک دست نیستند و در سایه مفهوم ائتلاف بر ادامه تجاوز به یمن اصرار دارند امروز اتش بس را پذیرفتند و مدعی شدند پذیرش اتش بس به خاطر آن است که به مذاکرات بین المللی صلح فرصتی برای موفقیت داده باشند. این درحالی است که در تاریخ 7ساله جنگ یمن می توان موارد متعددی از پیشنهادهای اتش بس را سراغ گرفت که یا از سوی سعودی و شرکا پذیرفته نشده و یا انکه پس از پذیرش (چنانکه چند سال پیش در الحدیده اتفاق افتاد) مکرر نقض شده اند.

- در حالی امروز ائتلاف از آتش بس استقبال کرد که نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در ریاض حضور دارند و البته به زعم خود درخصوص مساله یمن و راه حل پایان دادن به ان گفتگو می کنند. این درحالی است که دولت نجات ملی یمن در این نشست فرستاده و نماینده ای ندارد. اینکه انصار االه نماینده ای در این اجلاس ندارد بدان دلیل است که اولا اجلاس را بی طرف ارزیابی نمی کند ثانیا مکان برگزاری ان را دلیلی بر طرفگیری شرکت کنندگان معرفی می کند و بالاخره نسبت به اغلب شرکت کنددگان دراجلاس حسن ظن ندارد. از دیدگاه انصار الله اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در اعلان و هم در عمل از هیچ دشمنی علیه مردم یمن درطول 7سال گذشته و درکنار امارات و سعودی کوتاه نیامده اند، امریکا رسما انصارالله را مشمول تحریم کرده و البته تروریسمت معرفی کرده،اتحادیه اروپا نیز به عنوان دنبالچه امریکا درسیاست خارجی هیچ گاه نگاه مثبتی به دولت نجات ملی یمن نداشته وبلاخره نمایندگان سازمان ملل نیز بدون درنظر گرفتن همه فشارها واسیب هایی که بر یمن و یمنی ها ازسوی سعودی و امارات درطول 7سال گذشته وارد شده است فقط و فقط به فکر یافتن راه حلی برای خارج کردن ابرومندانه سعودی از باتلاق یمن هستند

-اگرچه با توجه به دشمنیهای گوناگون ،پرحجم وپربسامد سعودی وامارات برمردم یمن روز بروز بر میزان جدیت وتوان یمنیها درتنبیه سعودی وامارات افزوده شده است ازیکسو وبا عنایت به اینکه هیچ کدام از این دشمنی ها ازحمله نظامی زمینی وهوایی گرفته تامحاصره اقتصادی، محاصره نفتی و....از دیگر سو ذره ای بر اراده یمنی ها موثر واقع نشده و همینطور باتوجه به سابقه اتش بس های گذشته از سویه سوم هیچ امیدی به موثر واقع شدن این دوره ازاتش بس وجود ندارد اما شاید این اتش بس بتواند حداقل امر تبادل اسرای فی مابین را که این روزها بشکلی جدی ازان سخن بمیان میاید قدری تسهیل کند. سعودی ها و دولت هادی به شدت دنبال ازاد سازی اسرای خود بویژه برادر منصور هادی و همچنین وزیر دفاع دولت هادی هستند.

- کلام اخر اینکه علی رغم همه بی اعتمادی ها به موثر واقع شدن اتش بس هایی این چنین در یمن ،دراین دوره سعودی و امارات و البته دیگران می کوشند تا راهی برای جلوگیری از فوران مجدد اتشفشان خشم یمنی ها در سال هشتم جنگ پیدا کنند. انصار الله در اخرین ماه های هفتمین سال نبرد هم ارامکو را بشدت متاثر از حملات گاه و بیگاه خود کرد و هم ابوظبی را در تنبیه از نظر دور نداشت و البته این روزها با قاطعیت اعلام کرده است که سال هشتم جنگ سال "تحول دراقدامات دفاعی" و سال "ابتکارات و غافلگیری هاست".

پربیننده ترین خبرها