کولیوند در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

تشریح اقدامات و دستاوردهای هلال احمر/ تحریم ها مشمول دارو، غذا و اقلام زیستی نیز شده است/ اجازه نمی دهند برای کمک به یمن برویم

تشریح اقدامات و دستاوردهای هلال احمر/ تحریم ها مشمول دارو، غذا و اقلام زیستی نیز شده است/ اجازه نمی دهند برای کمک به یمن برویم
چهارشنبه 10 فروردين 1401 - 22:09

رئیس جمعیت هلال احمر درباره همکاری با کشورهایی که دچار گرفتاری و مشکل جنگ هستند گفت: ما به عنوان جمعیت هلال احمر هر جا که نیاز به کمک داشته باشند، کمک می کنیم نه تنها یمن و سوریه، که در اوکراین هنگامی که جنگ در گرفت، اولین نهضتی بودیم که اعلام آمادگی کردیم به مصدومان غیرنظامی کمک کنیم و این به همان نگاهی باز می گردد که ما سیاسی نیستیم، نگاه ما نگاه بشردوستانه است.

العالم _ ایران

"پیرحسین کولیوند" رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم درباره برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: یکی از جلوه های با شکوه مسلمانان بحث پیاده روی اربعین است که مقام معظم رهبری نیز از آن به عنوان مغناطیسم یاد کرده اند که سیلی از جمعیت مشتاق امام حسین(ع) همه ساله در ایام اربعین به صورت پیاده، زائر حضرت اباعبدالله و بقیه ائمه هستند و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مسئول کمیته امداد و نجات ستاد مرکزی اربعین، برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن این مراسم، در طول سال برنامه ریزی های خاص خود را برای خدمت رسانی انجام می دهد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر برای این منظور مرکزی دارد به نام مرکز پزشکی حج و زیارت و عتبات ، که متشکل از سازمان سازمان امداد و نجات، سازمان داوطلبان و سازمانی به نام سازمان جوانان که بصورت مستمر در عراق مشغول به فعالیت است که برنامه ریزی های جمعیت هلال احمر برای خدمت رسانی، هم شامل داخل کشور می شود و هم بیرون از کشور بدین معنی که در داخل کشور این خدمات در غالب بحث های امداد و نجات می شود اما در بیرون از کشور یعنی در عراق، این خدمات رسانی علاوه بر بحث های امداد و نجات، شامل بحث های سلامت و پزشکی نیز می شود که درغالب داشتن درمانگاه و مخصوصا درمانگاه های سیار بین مسیر نجف تا کربلا و بین مسیری از مرزهای مهران تا نجف و کربلا و از مرزهای شلمچه و چزابه به بصره و نهایتا کربلا و نجف است که تقویت همه این مسیرها بر عهده ماست، که البته همه نیروهای همراه ما در این مباحث ، از جمله پزشکان ، پیرا پزشکان ، پرستاران ، نیروهای آزمایشگاهی و نیروهای امدادی، حتی پاراکلینک و داروخانه ها همه به صورت داوطلبانه و خودجوش و بدون دستمزد و در واقع به عشق حضرت اباعبدالله (ع ) خدمت رسانی می کنند.

کولیوند با اشاره به حضور میلیونی زائران از همه اقصی نقاط جهان تاکید کرد: خدمت رسانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ، برای همه بصورت یکسان انجام می شود چرا که ما خود را خادم زائران می دانیم و این توفیقی است که خداوند به ما عطا کرده و تا به الان هم به خوبی انجام شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور همچنین گفت: همه ساله در پایان این مراسم و به محض اینکه این خدمت رسانی به پایان رسید ، این جمعیت به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت این خدمت رسانی و بهینه سازی و تقویت این خدمات، برای سال اینده ، شروع به آسیب شناسی و رفع نوافص می کند و به همین منظور و از همین حالا، هر ماه یک یا دو جلسه در ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و جلساتی هم داخل خود جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود .

وی ابراز امیدواری کرد که ، سال آینده جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به کمک خداوند ، از همه توان خود استفاده می کند تا زائران عزیز بتوانند با آرامش و آسایش و سلامت کامل، اعمال اربعین را به جای اورند که البته برای این منظور ، هماهنگی هایی با جمعیت هلال احمر عراق ، وزارت بهداشت عراق انجام می شود و به حمدالله آنها هم دراین زمینه بسیار خوب همکاری می کنند و ما نیز به اندازه کافی دارو و تجهیزات ارسال می کنیم.

کولیوند گفت: ما در بخش سلامت در چند بخش کار می کنیم یک سری بخش های بهداشت و توابخشی است، یکسری بخش های تدارکات پزشکی و تولید داروها و تجهیزات پزشکی است و بخش دیگر هم مربوط به درمان است که هم داخلی است و مربوط به خارج از کشور است؛ تقریبا ۱۶‍ مرکز در ۱۲‍ کشور دنیا مرکز درمانی داریم که بیشتر آنها در مراکزی هستند که نیاز به کمک دارند، مخصوصا مردم مستمندی هستند که نیاز به کمک دارند. از نظر حس بشردوستانه و با این نگاه که بتوانیم دردی را از کسی کم کنیم و بتوانیم خدمات داوطلبانه به قشر آسیب پذیر را انجام دهیم این خدمات را انجام می دهیم مراکز بسیار خوبی داریم و پزشکان خوبی را هم به آنجا می فرستیم در کنار این ها یک بیمارستان مجهز در کشور امارات داریم، ان شاالله یک بیمارستان بسیار مجهز در نجف راه اندازی خواهیم کرد و یک بیمارستان در کشور عُمان در حال راه اندازی هستیم و همین طور یک بیمارستان در افغانستان.

وی افزود: در داخل کشور هم بیمارستان و هم مراکز درمانی داریم و هم درمانگاه های متعدد و داروخانه های خیلی خوبی داریم که داروهای خاص را تهیه می کند و در اختیار بیماران قرار می دهد و جامعه هدف ما کسانی هستند که از نظر نظام جزو سرمایه های اصلی حساب می شوند و از نظر مادی شرایط مناسب ندارند؛ به آنها کمک می کنیم تا بتوانند داروهای آنها را تامین کنیم تا دست خالی از داروخانه های ما نروند. چند شرکت تولیدی دارویی داریم که هم داروهای مدرن و هم داروهای گیاهی و شرکت تولید تجهیزات پزشکی داریم با توجه به نامگذاری که حضرت آقا امسال و سال های قبل کردند در راستای تحقق این شعار تام توان خود را می گذاریم و توفیقات خوبی هم حاصل شد. در چهارماه گذشته در محور دارو و درمان و پزشکی و توانبخشی و حتی تولید اعضای مصنوعی بدن که در این مورد هم تجربه موفقی داریم و از برنامه از پیش تعیین شده خود در چهار ماه گذشته جلو تر هستیم و در سال آینده هم اینبرنامه را تقویت می کنیم مخصوصا در بحث شرکت های دانش بنیان و هم تولید دارو و تجهیزات که هم نیاز داخلی را تامین کنیم و یتوانیم صادرات را هم داشته باشیم که در حال حاضر بعصی اقلام را می توانیم صادر کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور در خصوص تحریم دارو خاط نشان کرد: تحریم ها فشار بسیار زیادی را بر ما تحمیل کرده است و به دروغ می گویند که تحریم ها مشمول دارو و غذا و اقلام زیستی نمی شود ولی با این وجود جمعیت هلال احمر نسبت به تامین دارو و نیازهای پزشکی تمام تلاش خود را کرده است و ما سعی می کنیم هر دارو و تجهیزاتی کم باشد با هماهنگی وزارت بهداشت سریع مجوز بگیریم و تامین کنیم و در خدمت مردم عزیزمان قرار دهیم اما واقعا ظلم است هم به مردم ما هم مهاجرینی که به نوعی به دولت و نظام ما پناه آوردند ما حدود ۵‍ میلیون نفر پناهنده داریم که مهمان ما هستند وبه آنها هم ظلم می شود وقتی این فشارها و تحریم ها وجود دارد و ما نمی توانیم مراودات مالی داشته باشیم و پول ارسال کنیم تا بتوانیم دارو بیاوریم می گویند اشکالی ندارد می توانید دارو ببرید اما چگونه و با چه مکانیسمی پول دارو را منتقل کنیم؟

کولیوند اظهارداشت: یکی از درخواست های جدی من از فدراسیون صلیب سرخ جهانی ثبت اثرات این تحریم های ظالمانه به مردم بود که این را پذیرفته اند و در حال پیگیری است و نامه نگاری آن انجام شده و مسولین صلیب سرخ در سخنرانی هایشان هم اعلام کردند و ما هم همه تلاش خود را می کنیم و بیکار نمی مانیم همهیشه گفته ام که" ما کاری کسی را انجام نمی دهیم ولی اگر کاری در کشور زمین مانده باشد جمعیت هلال احمر بلندش می کند" چون اصلی ترین سرمایه ما مردم هستند و ما خادم مردم هستیم و پشتوانه ما مردم هستند ما هم هرچه در توان داشته باشیم برای مردم انجام می دهیم و از همه ظرفیت هایمان برای خدمت رسانی در راستای اهداف بشردوستانه و کاهش آلام بشری انجام می دهیم.

وی در ادامه پیرامون اقدامات هلال احمر در ماه گذشته گفت: در چهل روز اخیر در غرب کشور برف و کولاک و یخبندان باعث شد خیلی از ماشین ها در جاده ماندند امدادگرها و نجاتگران ما با جون و دل همه را نجات دادند و نگذاشتند به یک نفر آسیب برسد. آمبولانسی که در یخ مانده بود را نجات دادند درحالی که صورت امدادگران یخ زده بود و قندیل بسته بود و ممکن بود بیناییشان را از دست بدهند ولی این شجاعت و ایثارگری را داشتند که خیلی ها را نجات دادند. هم زمان سیل جنوب کشور بود که نگذاشتیم به کسی آسیب برسد با تمام توان خدمت رسانی کردیم و رضایت مردم را هم به دست آوردیم.

پیرحسین کولیوند درمورد خدمت رسانی به پناهندگان و مهاجرانی که در ایران هستند و خدماتی که جمعیت هلال احمر ایران به آنان ارائه می کند تصریح کرد: درمورد مهاجران چند مطلب مهم به شما بگویم که الگویی موفق است و ما آن را در فدراسیون برای دنیا معرفی کرده ایم و فکر می کنم نظیر نداشته باشد. حدود پنج میلیون مهاجر در کشور ما به سر می برند. ما همه این پنج میلیون مهاجر را به طور رایگان واکسینه کرده ایم، چه کسانی که قانونی در کشور ما حضور دارند و چه کسانی که غیر قانونی آمده اند، همه این افراد از سیستم بهداشت و درمان ما استفاده می کنند یعنی بدون استثنا می توانند به مراکز درمانی ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی مراجعه کنند و خدمات پزشکی دریافت کنند، حتی در خانه های بهداشت برای نگهداری مادران باردار. خدمات بهداشت مادران و کودکان همه و همه برای آنها انجام می شود. از همه اینها مهمتر آنان می توانند در مدارس ما ثبت نام کنند و درس بخوانند، در دانشگاه ها درس بخوانند. بین این مهاجران پزشک تربیت شده است، مهندس تربیت شده است، مدیر تربیت شده است، عالم دینی تربیت شده است، خدا را شکر کارهای بسیار خوبی انجام شده است و بدون استثنا از امکانات سیاحتی، زیارتی، تفریحی و رفاهی ما استفاده می کنند، می توانند پارک بروند، سینما بروند، هتل بروند، رستوران بروند، از این شهر به آن شهر اتوبوس سوار شوند، قطار سوار شوند، هواپیما سوار شوند، اصلا محدودیتی ندارند.

من موضوع مهم تری را به شما بگویم و آن این است که بسیاری از این مهاجران سرمایه گذار شده اند، شما بروید به اصفهان، به مشهد، به بسیاری از شهرها، آنان سرمایه گذار شده اند، کارخانه احداث کرده اند، شغل ایجاد کرده اند، خیلی از همشهریان خود و افراد دیگر را به عنوان کسانی که کار می کنند و ارتزاق می کنند و کار تولیدی انجام می دهند، استخدام کرده اند، شما کجای دنیا سراع دارید که با مهاجران اینگونه رفتار کرده باشند، این تجربه موفق هلال احمر ایران برای دیگر هلال احمرها در دیگر کشورها و فدراسیون ها است، البته فدراسیون توجه ویژه ای به این موضوع دارد و کمک هایی هم در این زمینه به ما کرده است. به طور کلی همکاری بسیار خوبی بین ما و بین فدراسیون صلیب سرخ جهانی وجود دارد.

کولیوند درباره صادرات واکسن کرونا از ایران به دیگر کشورها با اینکه ایران خود در ابتدا وارد کننده واکسن کرونا بود، گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و هلال احمر ایران این است که در مدت کوتاهی حجم زیادی واکسن وارد کرد و برای حفظ جان هموطنان به آنها تزریق کرد و این در حالی بود که دانشمندان ایرانی در حال تحقیق برای تولید واکسن بودند، با این حال مسئولان منتظر نماندند تا واکسن در کشور تولید شود و بعد به مردم تزریق کنند زیرا سلامت مردم اهمیت فراوان داشت و حمایت شخص آقای رئیسی رئیس جمهور بسیار ستودنی بود زیرا هم حمایت کرد، هم هدایت کرد و هم کمک کرد و حجم زیادی واکسن وارد شد و بیشتر مردم واکسینه شدند و ما جزو کشورهای پیشرو در این زمینه بودیم و خدا را شکر بیشتر مردم دوز اول و دور دوم واکسن را دریافت کرده اند و هلال احمر از این نظر در زمینه های مختلف کمک کرد به ویژه در اجرای طرح شهید سلیمانی. هم اکنون با توجه به تلاش شرکت های داخلی برای ساخت واکسن که آثار آن را در محافل بین المللی نیز می بینیم، شرایط به گونه ای است که دیگر نیاز به وارد کردن واکسن نداریم و هم اکنون ما می توانیم به دیگر کشورها واکسن صادر کنیم و مسئولان اجازه ای را از مقام معظم رهبری گرفتند که حدود چهار میلیون دوز واکسن را به کشورهایی که نیاز دارند و چه بسا از نظر مالی هم دچار مشکل هستند، اهدا بکنند و این اتفاق صورت گرفت. هم اکنون با برخی کشورها صحبت شده است تا واکسن های داخل را بتوان به این کشورها صادر کرد. جمعیت هلال احمر ایران هم با جمعیت های ملی و فدراسیون های دیگر کشورها در این زمینه صحبت کرده است و این آمادگی را دارد تا از طریق صلیب سرخ و هلال احمر این واکسن ها را به کشورهایی که نیاز دارند و مایلند، صادر کند و در اختیار آنها قرار دهد زیرا حفظ جان انسان ها از نظر تعالیم دینی بسیار اهمیت دارد. خداوند می فرماید اگر شما یک نفر را نجات دهید، گویی همه مردم را نجات داده اید و این تعالیم همچون چراغ راه ما است و نیز رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه ها و سیاست هایی که دولت ایران دارد به ویژه تاکید بر روابط دوجانبه و چند جانبه با دیگر کشورها، ما را موظف می کند که امکاناتی را که داریم، در اختیار دیگر انسان ها قرار دهیم و حافظ جان انسان ها باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران درباره تاثیر مسائل سیاسی بر برخی فعالت های برخی سازمان های انسانی خارج از ایران گفت: جمعیت هلال احمر ایران اصلا سیاسی نیست و وابستگی سیاسی هم ندارد و کاملا مردمی است. با انتخاب داوطلبان، هیئت مدیره ها تشکیل می شود و بعد مجمع و بعد از مجمع، شورای عالی و شورای عالی دو نفر را انتخاب و به رئیس جمهور اباغ می کند و رئیس جمهور از بین آن دو، یک نفر را انتخاب می کند. جمعیت هلال احمر در ایران اصلا سیاسی نیست و این یکی از نقاط قوت ما است هرچند ما به عنوان معین، به دولت کمک می کنیم و در عین حال دولت به ما کمک می کند تا به دردمندان، نیازمندان، در راه ماندگان، مستمندان و به اصطلاح به ابن السبیل کمک کنیم و هم اکنون هم خدماتی را در راه ها و جاده ها به مسافران ارائه می دهیم. اما در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی ما به جد، کمک و با دیگر دستگاه ها همکاری می کنیم تا خدمات دیگر دستگاه ها را به آن بیافزاییم و این هم افزایی ادامه یابد. ما با کمال میل این کار را انجام می دهیم، مانند خدماتی که ما با کمیته امداد ارائه می دهیم، با بسیج، وزارت کشور، بهزیستی و سایر خیریه ها و انجیوها انجام می دهیم و تاکید داریم که نگاه های سیاسی و حزبی را هیچگاه وارد هلال احمر نکنیم زیرا اقدامات ما بشر دوستانه و ارزشی است و این توصیه ها و آموزه های دینی است که امامان ما خود انجام داده و به ما توصیه کرده اند و این در آیات و روایات و حتی در دعاهای ما کاملا آشکار است.

کولیوند درباره همکاری جمعیت هلال احمر با کشورهایی که دچار گرفتاری و مشکل جنگ هستند مانند یمن گفت: ما به عنوان جمعیت هلال احمر هر جا که نیاز به کمک داشته باشند، کمک می کنیم نه تنها یمن نه تنها سوریه، شما نگاه کنید که در اوکراین هنگامی که جنگ در گرفت، ما اولین جمعیت و نهضتی بودیم که اعلام کردیم آماده ایم به مصدومان غیرنظامی کمک کنیم و این به همان نگاهی باز می گردد که گفتم که ما سیاسی نیستیم، نگاه ما نگاه بشردوستانه است، با این حال هرگاه می بینیم که به مسلمانی ستم می شود، برای ما دشوارتر است و تلاش می کنیم کمک کنیم، اما همه کمک های ما در راستای نگاه بشردوستانه است و در راستای کمک به مظلومان و مستمندان و عزیزانی است که به کمک ما نیاز دارند. ما برای حفظ جان و آسایش مردم و ایجاد محیطی با نشاط برای آنان تلاش می کنیم و به هیچ وجه نگاه سیاسی نداریم و به ما هم توصیه شده است که وظیفه اصلی خود را انجام دهیم. اما درمورد یمن نیز باید بگویم که کشوری است که واقعا ما را دردمند کرده است زیرا ما بسیار علاقه داریم که کمک کنیم اما نمی توانیم. ما در یمن بیمارستان داشتیم و هم اکنون تعطیل است. تحریم های ظالمانه به این صورت تاثیر منفی می گذارد و زیان می رساند. چه اشکالی دارد که ما به عنوان جمعیت هلال احمر به یمن برویم و به نیازمندان کمک کنیم اما اجازه نمی دهند. ما بسیار تلاش کرده ایم که برای کمک به مردم به یمن برویم اما کشورهای مختلف اجازه نمی دهند. اگر ما می توانستیم در یمن حضور قانونی داشته باشیم، می توانستیم بسیار کمک کنیم و جان بسیاری را نجات دهیم. هم اکنون ظلمی که در حق مردم یمن می شود، دل انسان را به درد می آورد و اگر انسان از این درد بمیرد، جا دارد زیرا آنان انسانند، مردم عزیزی هستند که مظلوم واقع شده اند، ما بسیار علاقه مندیم که در یمن کمک های بشردوستانه ارائه دهیم و اقدامات انسانی انجام دهیم، اما اجازه نمی دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها