استقبال از هرتسوگ در امان به سبک اردوغان؟!

استقبال از هرتسوگ در امان به سبک اردوغان؟!
جمعه 12 فروردين 1401 - 14:27

استقبال گرم ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن و کلا دولت این کشور از اسحاق هرتسوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، ملت اردن و برخی نیروهای سیاسی این کشور را شوکه کرد.

العالم - در گوشی

با اینکه سمت ریاست رژیم صهیونیستی یک سمت تشریفاتی است اما اردن مثل ترکیه از هرتسوگ به عنوان یک مقام رسمی سیاسی صهیونیستی استقبال کرد.

این سفر مشتمل بر این پیام سیاسی است که ناظران آن را اینگونه تحلیل کرده اند که وی خواسته است با این حرکت، نادیده گرفتن اردن در نشست وزاری خارجه سه کشور عرب مصر، امارات و بحرین با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را جبران کند.

هرتسوگ در کاخ سلطنتی اردن با گارد تشریفات و پرچم بزرگ رژیم صهیونیستی مورد استقبال قرار گرفت؛ پرچم این رژیم برای اولین بار در محل استقبال سلطنتی برافراشته شد و جنجال گسترده ای در شبکه های اجتماعی به خصوص بین اردنی ها به بار آورد. جمعی از تشکل های دانشجویی در دانشگاه اردن – که مهمترین دانشگاه رسمی این کشور است - با صدور بیانیه ای، مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرد.

اغلب کارشناسان چنین استقبال گرمی از هرتسوگ در امان را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر عدم مشارکت اردن در نشست نقب دانسته اند تا هیچ جناح افراطی در داخل رژیم صهیونیستی یا آمریکا نتوانند از غیاب این کشور در نشست مذکور بهره برداری کنند.

با اینکه پادشاه اردن از صهیونیست ها خواسته است طی ماه رمضان آتش بس فراگیر برقرار کنند تا مسلمانان آزادانه به داخل حرم قدس و مسجد الاقصی رفت و آمد کرده و آیین های مذهبی خود را انجام دهند، اما تا کنون چنین چیزی محقق نشده است حتی دیروز پنج شنبه یکی از اعضای افراطی کنست، دوباره به زور وارد مسجد الاقصی شد.

ملت اردن با تأکید بر مقاومت در برابر سازش، توجیهات مقامات این کشور را رد کرده اند. این در حالی است که دولت این کشور – به گفته تحلیل گران اردنی - می کوشد با یک سازش جزئی، منافع خود را تأمین کند.

دولت اردن به خصوص پس از سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و ولع آنها برای همکاری با دولت افراطی این رژیم، نمی تواند جلوی خود را گرفته و با این موج و حرص و ولع همراه نشود مخصوصا وقتی که به لطف کمک های آمریکا و عرب روی پای مانده است.

فعالان سیاسی اردنی نحوه استقبال دولت اردن از هرتسوگ را مشابه استقبال اردوغان از وی – که بر اساس پروتکل های دیپلماتیک انجام شد – دانسته اند. آنها که این حرکت اردوغان را به باد انتقاد گرفته بودند اکنون خود، در کشورشان شاهد تکرار همان نوع استقبال هستند.!

پربیننده ترین خبرها