پیروز میدان نبرد در اوکراین چه کسی خواهد بود؟

پیروز میدان نبرد در اوکراین چه کسی خواهد بود؟
جمعه 12 فروردين 1401 - 13:38

العالم _ تحولات اوکراین

خبر:

در حالی که جنگ در اوکراین کم کم وارد چهلمین روز خود می شود همچنان دورنمایی برای پایان ان متصور نیست.

تحلیل:

- اغلب تحلیلگران در خصوص جنگ اوکراین وقوع آن را بعید ارزیابی می کردند و معتقد بودند روسیه صرفا با عرض اندام، خط و نشان کشیدن و نمایش جنگ سعی در امتیاز گیری از اوکراین و غرب دارد اما بر خلاف این تصور و تحلیل جنگ در گرفت و روسیه پای درخاک اوکراین گذاشت. پس از حمله نیز بسیاری از تحلیلگران حضور روس در اوکراین را مقطعی و موضعی معرفی می کردند که البته خلاف آن ثابت شد. اینک و در شرایط جدید در حالی که پیشروی روس ها در اوکراین قدری کند شده است برخی از تحلیلگران از تبدیل این جنگ به نبردی فرسایشی سخن می گویند و بر ادامه دار بودن ان تاکید می کنند چرا که نه اوکراین، نه روسیه و نه غرب گویی بنایی بر کوتاه امدن از مواضع خود ندارند.


- در حالی که شبح انرژی بر سر اروپا در سایه استمرار جنگ در اوکراین سایه سنگینی انداخته است دیروز بایدن برای تلطیف فضا و کنترل بازار انرژی جهانی دستور ازاد سازی روزانه 1 میلیون بشکه از نفت ذخیره سازی شده استراتژیک امریکا را صادر کرد و البته دستور خود را متوجه 6ماه اینده کرد. این یعنی حداقل ازنظر بایدن جنگ اوکراین-روسیه بنا نیست تا ماه های اینده فروکش کند. فراموش نکنیم پیش از جنگ و در حالی که روس ها از عدم شعله ور شدن جنگ در اوکراین سخن می گفتند بایدن و امریکا وقوع ان را حتمی معرفی می کردند.

-مبتنی براین واقعیات بنظر میرسدبرنده اصلی جنگ روسیه-اوکراین وکسی که بیشترین سود را ازان میبردامریکاباشد.شاید تجربه اوکراین برای امریکا تجربه امریکای جنگ جهانی باشد .دراین جنگ امریکا بدون حضور درجنگ تنها وتنها خوشه چین ثمرات ان شد وبا فرصت طلبی خاص خود ودرحالی که دیگر کشورها بشدت ازجنگ اسیب دیده وهزینه هایی گزاف را متحمل شده بودند بر سرسفره بهرمندی ازپیامدهای تخریبی نشست

- در ماجرای اوکراین و نبرد این کشور با روسیه بنظر می رسد امریکا ضمن تلاش برای تکرار تجربه جنگ جهانی اهدافی چند را تعقیب می کند اول: استفاده از فرصت درگیری روسیه در جنگ اوکراین برای تضعیف روسیه و منحرف کردن حواس و تمرکز این کشور از دیگر مناطق دنیا. ثانیا: تضعیف توان اروپا در سایه درگیر کردن ان در جنگی فرسایشی و در مقابل وابسته کردن بیش از پیش اروپاییان به امریکا و ثالثا بخدمت گرفتن تام و تمام ناتو در عرصه های مختلف. فراموش نکنیم طی سال های اخیر اروپا اغلب به عنوان دنبالچه سیاست خارجی امریکا عمل کرده است و با بحران اوکراین به نظر می رسد بایدن می کوشد تا این پروژه را به پروژه ای صددرصدی و تضمینی تبدیل کند.

- اما اینکه ایا بایدن در تحقق این رویا موفق شود چند پیش شرط جدی وجود دارد اول اینکه پوتین نسبت به این سناریوی امریکایی دست بسته و منفعل باشد. دوم اینکه اروپاییان در مقابل روسیه و به ویژه تهدیدات این کشور درخصوص انرژی سیاست صبر و انتظار پیشه کنند و همچنان به امریکا اعتماد کنند و بالاخره اینکه تاب اوری اوکراین در تحمل جنگی فرسایشی به چه میزان باشد.

- انچه مسلم است و رفتار شناسی دهه های اخیر پوتین نشان می دهد دور از ذهن است که رییس جمهور روسیه در ماجرای پیامدهای حمله به اوکراین دور اندیشی نکرده باشد و در این میدان بشکلی صددرصدی غافلگیر و بازی خورده بایدن شده باشد همچنین تاب اوری اوکراین و اوکراینی ها با تحمل حداقل 4میلیون اواره جنگ، قربانیان انسانی و زیربنایی و...نیز که تکلیفی روشن دارد اما از همه مهم تر اینکه بسیار بعید است که اروپاییان نسبت به پاشنه اشیل اروپا یعنی گاز بی تفاوت بمانند. فراموش نکنیم اگر در جنگ جهانی دوم "مارشال زمستان" به کمک متفقین امد و دروازه های روس را گشود این بار بناست همان مارشال در میدان جنگ حاضر شود اما این بنفع روس ها و به ضرر اروپاییانی که بشدت وابسته به گاز روسیه هستند.

پربیننده ترین خبرها