امروز برگزار می شود؛

نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره تعلیق عضویت روسیه درشورای حقوق بشر

نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره تعلیق عضویت روسیه درشورای حقوق بشر
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 09:08

مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست آمریکا و متحدانش امروز (پنجشنبه) نشست فوق العاده خود را برای رای گیری در باره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر برگزار می کند.

العالم ـ آمریکا

نشست امروز (پنجشنبه) مجمع عمومی سازمان ملل سومین نشست فوق العاده در باره عضویت روسیه در شورای حقوق بشر خواهد بود.

به دنبال جنگ اوکراین، غرب روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده و اکنون در پی واقعه "بوچا" که گفته می شود کشتار غیرنظامیان اوکراینی در آنجا رخ داده است، روسیه را به ارتکاب آن واقعه و نقض حقوق بشر متهم و خاطرنشان می کنند که صلاحیت عضویت در شورای حقوق سازمان ملل را ندارد.

نمایندگان ۱۱ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا، اوکراین، مولداوی، ژاپن، کلمبیا و نیز رئیس هیات اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور این اتحادیه روز سه شنبه همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وقایع بوچا، از "عبدالله شهید" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نشست فوق العاده و اضطراری این مجمع را درخواست کردند تا در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای گیری شود.

عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل به کشورها اعلام کرده است که نشست فوق العاده این مجمع صبح پنجشنبه به وقت محلی تشکیل خواهد شد.

غرب به رهبری آمریکا، با استناد به ماده هشت اجرایی قطعنامه تاسیس شورای حقوق بشر(۲۵۱/۶۰) مصوب نشست شصتم مجمع عمومی سازمان ملل در پی تعلیق عضویت روسیه در این شورا است.

بر اساس این ماده، اگر یک عضو شورای حقوق بشر، اقدام به نقض عمده و سیستماتیک حقوق بشر کند، مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند با رای دو سوم اعضای مجمع (مجموع آرا مثبت و منفی)، عضویت آن کشور را در شورای حقوق بشر تعلیق کند.

مجمع عمومی سازمان ملل دارای ۱۹۳ عضو است.

اواسط فروردین ماه جاری رسانه‌های اوکراینی و غربی با انتشار تصاویری از شهر "بوچا" گزارش دادند که نیروهای روسیه غیرنظامیان را هدف گلوله قرار می دهند.

روسیه گزارش رسانه های غربی را رد و اعلام کرد که ارتش این کشور چند روز پیش از انتشار این تصاویر، از شهر بوچا عقب نشینی کرده و صحت گزارش رسانه های غربی را رد کرد.

در همین حال تصاویری از گاف یک شبکه اوکراینی درخصوص انتشار اجساد کشته های غیرنظامیان در شهر بوچا در برخی شبکه های اجتماعی منتشر شد که ادعای این رسانه ها را با چالش و اما و اگر روبرو کرد.

پربیننده ترین خبرها