بیانیه پایانی نشست ریاض: سرنوشت یمن به شورای همکاری خلیج [فارس] گره خورده است

بیانیه پایانی نشست ریاض: سرنوشت یمن به شورای همکاری خلیج [فارس] گره خورده است
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 21:08

شرکت کنندگان در نشست ریاض که دولت نجات ملی یمن، آن را به رسمیت نشناخت، ادعا کردند که سرنوشت یمن به شورای همکاری خلیج فارس گره خورده است.

العالم - عربستان سعودی

مذاکرات ریاض که به بهانه حل بحران یمن از چهارشنبه گذشته در عربستان سعودی آغاز به کار کرده بود، شامگاه امروز پنجشنبه با صدور بیانیه پایانی، به کار خود پایان داد.

شبکه خبری الجزیره ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد، طرفهای حاضر در نشست، از تصمیم «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن برای تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری، قدردانی کرد.

این در حالی است که هادی امروز با فشار عربستان، قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد.

ریاض نیز بلافاصله، حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست‌جمهوری و نهادهای پشتیبان آن برای اجرای سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری فعال برای تحقق امنیت و ثبات در جمهوری یمن و پایان بخشیدن به بحران اعلام کرد .

در بیانیه این نشست که دولت نجات ملی یمن در آن حضور ندارد، آمده است: از پارلمان خواسته می‌شود که به صورت منظم، جلسات خود را برگزار کند و «استقلال دستگاه قضا» نیز تقویت شود.

در این نشست، با این ادعا که مسئله جنوب یمن، در دستور کار مذاکرات قرار داشت، بر توقف جنگ و «شراکت راهبردی بین یمن و شورای همکاری خلیج [فارس]» تأکید شد.

مسئله بعدی که در این بیانیه، تصریح شد، مداخله در امور داخلی یمن است؛ به نحوی که در آن ادعا شده است که «آینده یمن، با آینده شواری همکاری خلیج [فارس] گره خورده است».

این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به نشست ریاض تأکید کرد که هر گونه فعالیت خارج از مرزهای یمن، عبارت است از نمایشهای طنز و بازیهای سرگرم‌کننده‌ای که کشورهای ائتلاف متجاوز انجام می‌دهند.

طرفهای حاضر در نشست ریاض با این ادعا که باید گذرگاههای بین شهرهای یمن بازگشایی شود، مدعی شدند، همکاری بین یمن و شورای همکاری در زمینه‌های آموزش و بهداشت و درمان افزایش خواهد یافت.

کارشناسان پیش از برکناری هادی، تأکید کردند، این مذاکرات بیش از هر چیزی، نشان دهنده «بحران اعتماد» بین ریاض و هادی است؛ زیرا عربستان از بیش از ۶۰۰ نفر از عناصر وابسته به خود را برای حضور در این مذاکرات دعوت کرد، ولی از هادی و معاونش «علی محسن الاحمر» که در ریاض حضور دارند، دعوت به عمل نیاورد.

این در حالی است که عربستان تمامی سرکرده‌های نظامی، قبیله‌ای یا رهبران سیاسی را کنار گذاشت که از سیاست ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن انتقاد کرده بودند و در مقابل از کسانی دعوت کرده است که بیشترین وفاداری را به این کشور دارند.

برخی مقامات در شورای همکاری خلیج فارس اسفند ماه گذشته خبر دادند که این شورا تصمیم دارد از طرف‌های درگیر در یمن برای برگزاری نشستی در عربستان سعودی دعوت به عمل آورد.

یک مقام وزارت امور خارجه یمن هم در واکنش به این مسئله، تأکید کرد که یمن از هرگونه گفت‌و‌گو با کشورهای عضو ائتلاف در هر کشور بی‌طرف و غیردخیل در تجاوز علیه یمن -چه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یا دیگر کشورها- استقبال می‌کند.

اما «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، بدون توجه به شرط صنعاء اعلام کرد که این رایزنی‌ها در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار خواهد شد. مقامات یمنی تأکید داشتند که این گفت‌و‌گو نمی‌تواند به میزبانی یک کشور متجاوز برگزار شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها