پکن: بحران اوکراین ناشی از عدم تعادل در سیستم امنیتی اروپاست

پکن: بحران اوکراین ناشی از عدم تعادل در سیستم امنیتی اروپاست
جمعه 19 فروردين 1401 - 17:22

وزیر خارجه چین با بیان این که علت اصلی بحران اوکراین عدم تعادل در سیستم امنیتی اروپاست، بر لزوم پیروی از اصل امنیت تقسیم‌ناپذیر و بازسازی سازوکار امنیتی متوازن و موثر در اروپا تاکید کرد.

العالم - آسیا

«وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با «کلمان بون» معاون وزارت خارجه فرانسه در امور اروپا، عدم تعادل در سیستم امنیتی کنونی اروپا را از دلایل اصلی بحران اوکراین خواند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، وانگ با بیان این که علت اصلی مسئله اوکراین عدم تعادل در سیستم امنیتی اروپاست، تاکید کرد: باید از اصل امنیت تقسیم‌ناپذیر پیروی کرد و یک سازوکار امنیتی متوازن و موثر در اروپا را بازسازی کرد و این تنها راه برقراری صلح و ثبات پایدار در اروپشضاست.

وی همچنین گفت کرد که همه طرف‌ها باید مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین را تسهیل کنند.

وزیر خارجه چین در اشاره به کمک تسلیحاتی غرب به کی‌یف، افزود: نمی‌توان خواستار آتش‌بس شد و در عین حال به تحویل مقادیر زیادی سلاح و مهمات ادامه داد و خصومت‌ها را تشدید کرد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) در پی اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در مرز روسیه، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده نه تنها اقدامی برای کاهش تنش‌ها و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام ندادند بلکه با ارسال تجهیزات و سلاح و اعمال فشار به روسیه، به این ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

«سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه اخیراً در مصاحبه‌‌ای گفت که آمریکا به طولانی شدن جنگ اوکراین علاقه‌مند است. او به خبرگزاری ریانووستی گفت که آمریکا به دنبال این است که جنگ اوکراین تا حد ممکن برای مسکو و کی‌یف هزینه‌ساز شود و از این رو دست به «پلیدترین شیوه‌ها» از جمله اعزام افراد مسلح برای تشکیل سازمان‌های سری زده است.

این مقام اطلاعاتی روسیه همچنین اظهار داشت آمریکا همزمان تلاش می‌کند تا شرایط اوکراین بدتر از این نشود تا بحران به سمت غرب اروپا سرایت نکند، با این حال ارسال بیشتر سلاح به اوکراین موجب صلح نمی‌شود. به گفته وی استراتژیست‌های آمریکایی به دنبال این هستند که اوکراین را برای روسیه به افغانستان دیگری در خلال جنگ با شوروی تبدیل کنند، اما آمریکا هرگز موفق به عملی کردن این استراتژی و به دام انداختن روسیه در اوکراین نخواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها