انتخابات لبنان؛ تقلای آمریکا علیه مقاومت و سرنوشت مردم

انتخابات لبنان؛ تقلای آمریکا علیه مقاومت و سرنوشت مردم
شنبه 20 فروردين 1401 - 09:54

وکیل و نویسنده سیاسی لبنانی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش روی این کشور و دخالت های آمریکا گفت: آمریکایی‌ها به لبنان با چشم دشمن "اسرائیلی" نگاه می‌کنند و بر این اساس شروع به زیر نظر گرفتن فضای داخلی این کشور کرده اند و به طور عمد سال ها مقاومت، پیروان آن و مردم لبنان را محاصره کرده اند.

العالم - لبنان

محمد خشاب وکیل و نویسنده سیاسی لبنانی در گفت و گو با شبکه العالم در برنامه استودیو بیروت، در باره انتخابات لبنان خاطرنشان کرد، این انتخابات برای آمریکایی ها خلاصه و نتیجه همه تلاش هایی است که آنها در دوران پس از پیروزی مقاومت در جنگ 2006 به کار بستند.

خشاب تصریح کرد، همچنین این انتخابات برای مقاومت نیز بسیار مهم است چون آنچه مورد نظر است صدمه زدن به رابطه بین مقاومت و محیط دربر گیرنده آن، دور کردن متحدانش و کاهش محبوبیت و حضورش در سطح داخلی و نمایندگی لبنان است.

وکیل و نویسنده سیاسی لبنانی، انتخابات پیش رو را برای رای دهندگان لبنانی که از بحران های قبلی در سطح جهانی رنج می برند، نیز بسیار مهم دانست و گفت: لبنانی ها بیش از همه از یک طبقه سیاسی در این کشور رنج می برند طبقه سیاسی که به آنها رحم نکردند و فقط به منافع خود نگریستند یا برنامه های خارجی را که برخی از آنها توطئه مستقیم هستند، به دور از معیارهای ملی اجرا کردند.

در لبنان شمارش معکوس برای انتخابات در 15 ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی (۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱) آغاز و لیست ها اعلام، صفوف احزاب تجمیع شده و ائتلاف ها شکل گرفته است.

علیرغم بحران طولانی مدتی که لبنانی ها را از نظر مالی، اقتصادی، اجتماعی و شرایط معیشتی به هم ریخته است، صداها و پژواک های این بحران، با وجود گرمای آن، فروکش کرده است تا تحت الشعاع سر و صدای انتخابات قرار گیرد، رسانه ها دست به کار شدند، منبرها شلوغ شدند، و صحنه تحت سلطه لفاظی‌های فرقه‌ای تحریک‌آمیز است، در حالی که لبنانی‌ها سال‌ها منتظرند تا کسی از درد و رنج آنها سخن به میان آورد.

این یک نبرد سرنوشت ساز با ابعاد داخلی و منطقه ای است، برجسته ترین ویژگی ها و عناوین آن چیست و چرا در لحظه ای که چشم جهان به جنگ اوکراین دوخته شده است، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است، آیا این لبنان کوچک نقشه ای از موازنه های بزرگ را تشکیل می دهد؟

در این زمینه به بررسی اظهارات نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان در جریان سخنرانی خود در راهپیمایی که توسط کمیته انتخابات لیست «التنمية والتحرير» مجلس برگزار شد، می پردازیم زمانی که گفت: "یکی از مهمترین مزایای انتخاباتی که لبنان و لبنانی ها از طائف تاکنون به دست خواهند آورد، بله، این مهم ترین و شاید خطرناک ترین در تاریخ لبنان است".

در این باره همچنین به سخنان شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله اشاره خواهیم کرد که گفت: شرکت نکردن در انتخابات خدمت به مخالفان و سپس به دشمنان است، زیرا امروز همه شرط‌ بندی ها بر این انتخابات است و آن را انتخابات محوری در کل لبنان می‌دانند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود با حمله به گروه های جامعه مدنی وابسته به سفارت آمریکا خاطرنشان کرد: «آیا برنامه ای سیاسی نزد گروه جامعه مدنی از وابستگان سفارت آمریکا دیده اید؟ آیا برنامه ای انتخاباتی دیده اید که در آن اقتصاد و نحوه برخورد با واقعیت کشور به عنوان گامی به مردم ارائه کنند تا آنها را بر اساس آن انتخاب کنند؟»،

وی همه ابزار این گروه را چند بنر و چند سخنرانی و آموزش و کار رسانه ای صرف در تلویزیون عنوان کرد.

پربیننده ترین خبرها