سازمان‌ملل: پناهجویان اوکراینی به حدود 4.5 میلیون نفر رسیده‌اند

سازمان‌ملل: پناهجویان اوکراینی به حدود 4.5 میلیون نفر رسیده‌اند
شنبه 20 فروردين 1401 - 18:56

سازمان ملل اعلام کرد که تعداد پناهجویان اوکراینی که مجبور شده‌اند در پی آغاز جنگ این کشور را ترک کنند به حدود 4.5 میلیون نفر رسیده است.

العالم - اروپا

سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که تعداد پناهجویان اوکراینی که مجبور شدند در پی عملیات نظامی روسیه، کشور خود را ترک کنند به 4.5 میلیون نفر نزدیک شده است.

امور پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه، تعداد پناهندگان اوکراینی به چهار میلیون و 441 هزار و 663 نفر رسیده است. این بزرگترین موج آوارگان در اروپا از زمان آغاز جنگ جهانی دوم به شمار می آید.

بر اساس گزارش‌ها، 90 درصد از این افراد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند به خصوص که مقام‌های اوکراینی به مردان اجازه ترک کشور را نمی‌دهند.

از سوی دیگر، سازمان جهانی مهاجرت خبر داد که حدود 210 هزار نفر که تابعیت اوکراینی ندارند، در پی آغاز جنگ در این کشور، مجبور به فرار از اوکراین شده‌اند.

بر اساس برآورد سازمان مللف تعداد آوارگان در داخل اوکراین به 7.1 میلیون نفر رسیده است و این بدان معناست که دست کم بیش از 11 میلیون نفر در اوکراین (بیش از یک چهارم از شهروندان این کشور) مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد.

به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

فارس

پربیننده ترین خبرها