گزارش "ای اف پی" از تاثیر جنگ اوکراین بر تورم در آمریکا و سرنوشت نافرجام بایدن

گزارش
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 08:54

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی تأثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد آمریکا، تورم بی سابقه در این کشور و همچنین سرنوشت جو بایدن و دموکرات ها در شرایط موجود پرداخته است.

العالم ـ آمریکا
خبرگزاری فرانسه (ای اف پی) با انتشار گزارشی نوشت: نرخ اندک بیکاری از نظر تاریخی همان چیزی است که رهبران آمریکایی آرزوی آن را دارند، اما رئیس‌جمهور جو بایدن تورم کابوس وار بالایی را پشت سر می گذارد که طرفداران و مخالفان به طور یکسان معتقدند ممکن است برای حزب دموکرات گران تمام شود.
محبوبیت بایدن در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، حتی با کاهش تدریجی نرخ بیکاری در بحبوحه اشتغال‌زایی پررونق. کارشناسان دلیل افت محبوبیت او را افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها می‌دانند که اقتصاد ایالات متحده پس از بهبودی از همه‌گیری کووید-19 با آن دست به گریبان است.
چارلی کوک، تحلیلگر سیاسی با‌سابقه و بنیانگذار گزارش سیاسی کوک، می گوید: «از نظر سیاسی، هیچ چیز دیگری مهم نیست.»
رشد شغلی، معیار سنتی موفقیت ریاست جمهوری است و کاخ سفید تلاش کرده است توجه مردم را بر پیشرفت های حاصل شده در بازار کار متمرکز کند، جایی که درخواست های جدید برای کمک های بیکاری در پایین ترین حد در بیش از نیم قرن اخیر است و نرخ بیکاری تقریباً به ارقام پیش از شیوع کووید-19 بازگشته است.
اما کوک می گوید افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده به سطوحی که از سال 1981 مشاهده نشده، اثربخشی این استدلال‌ها را کاهش داده است، زیرا در حالی که برخی از رأی‌دهندگان ممکن است از تقویت بازار کار سود ببرند، همه قیمت‌های بالاتری را برای بنزین، غذا و سایر ملزومات تجربه می‌کنند.
بر اساس نتایج نظرسنجی‌های منعکس‌شده در وب‌سایت FiveThirtyEight، محبوبیت بایدن اکنون در حدود 42.2 درصد است و با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در هفت ماه دیگر، حتی متحدان بایدن نیز نگران هستند که حزب دموکرات او کنترل محدود خود را بر یک یا شاید هر دو مجلس کنگره از دست بدهد.
ویل مارشال، رئیس موسسه سیاست مترقی چپ میانه، می گوید: «قیمت های بالا مانع از احساس شکوفایی منتسب به بایدن در آمریکا می شود.»
از دست دادن مشاغل، و به دست نیاوردن مشاغل
بایدن در زمانی به قدرت رسید که بیکاری پس از جهش به 14.7 درصد در سال 2020 در یک مسیر نزولی قرار داشت، زیرا مشاغل پس از ورود همه‌گیری کرونا به سواحل آمریکا کارگران را به‌طور دسته جمعی اخراج کرده بودند.
در طول دوران ریاست جمهوری او، این رقم به طور پیوسته کاهش یافته و به 3.6 درصد در ماه گذشته رسیده است؛ اندکی بالاتر از سطح قبل از همه گیری کرونا.
اما قیمت‌های مصرف‌کننده افزایش یافته و 8.5 درصد طی 12 ماه منتهی به مارس جهش کرده‌اند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها انگشت خود را به سمت بایدن نشانه رفته‌اند.
بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی NORC که اواخر ماه گذشته منتشر شد، تقریباً دو سوم از رای‌دهندگان با مدیریت بایدن در اقتصاد موافق نیستند، در حالی که شرکت داده‌های مترقی Navigator Research در گزارشی اعلام کرد که تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها معتقدند اقتصاد در حال از دست دادن مشاغل است، نه افزودن بر آنها.
نرخ تورم بالا نتیجه برخورد کمبود جهانی و تاخیر در حمل و نقل، سیاست های نرخ بهره پایین بانک مرکزی و شوک های وارده به بازارهای کالایی ناشی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین است که قیمت بنزین را افزایش داده است.
عامل دیگر، لوایح مرتبط با همه‌گیری کرونا است که کنگره در دوران بایدن و سلف جمهوری خواهش دونالد ترامپ تصویب کرد. این لوایح نقدینگی آمریکایی ها را افزایش داد و آنها را به سوی خرید کالاهای کمیاب سوق داد.
در حالی که اقتصاددانان درباره میزان تأثیر این سیاست ها بر تورم بحث می کنند، مارشال به اشتباه در اولویت های کنگره بایدن اذعان کرد. در حالی که قیمت ها در سال گذشته افزایش می‌یافت، دولت بایدن از خروج هرج و مرج‌گونه نیروهای آمریکایی از افغانستان در حال فروپاشی بود.
رئیس‌جمهور حمایت هر دو حزب را برای لایحه قانون بازسازی یک تریلیون دلاری در زیرساخت‌های کشور به دست آورد، اما تصویب این لایحه را به تأخیر انداخت در حالی که تلاش می‌کرد قانون‌گذاران دموکرات را در مورد طرح زیرساختی خود متحد کند؛ طرحی که هدفش بازنگری کلی خدمات اجتماعی کشور بود اما در نهایت شکست خورد.
آیا او می‌تواند بازگردد؟
داگلاس هولتز ایکین، که به عنوان اقتصاددان در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور جمهوریخواه خدمت می کرد، گفت که دموکرات ها و بایدن کنگره را کنترل می کنند اما تنها با کمترین اکثریت - 12 کرسی در مجلس نمایندگان و یک رای در سنا. او استدلال کرد که این اکثریت اندک به آنها اجباری برای تصویب قوانین اساسی نمی دهد.
هولتز ایکین گفت: «آنها به اشتباه فکر می کنند باید کاری انجام دهند. اما آنها نباید کاری انجام دهند. آنها باید کناری بایستند، اجازه دهند بانک مرکزی از تورم مراقبت کند، و اجازه دهند بخش خصوصی مراقب رشد باشد.»
بانک مرکزی در حال افزایش نرخ بهره است و بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که افزایش تورم در ادامه سال کاهش خواهد یافت. اما اینکه آیا این وضع به زودی برای بایدن نکاتی مثبت به همراه خواهد داشت یا نه، باید دید.
این امری عادی است که حزب رئیس جمهور در انتخابات میان دوره ای کنگره جایگاه خود را از دست بدهد و دو سلف بایدن در کاخ سفید زمانی که احزاب آنها کنترل مجلس را از دست دادند، مورد هجوم قرار گرفتند - سرنوشتی که به نظر می رسد بایدن نیز در مسیر آن قرار دارد و کوک درباره وقوع آن هشدار می‌دهد.
کوک می‌گوید: «آیا واقعاً از هم‌اکنون تا زمانی که رأی‌گیری از اواخر سپتامبر تا اکتبر آغاز می‌شود، شاهد کاهش معنی‌دار تورم خواهیم بود؟ فکر نمی‌کنم اصلاً واقع بینانه باشد.»

پربیننده ترین خبرها