بن سلمان حیران میان سیستم قبیله ای و دنیای مدرن

بن سلمان حیران میان سیستم قبیله ای و دنیای مدرن
شنبه 27 فروردين 1401 - 13:02

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

با دستور بن سلمان 9 قاضی ارشد سعودی بازداشت شدند.

تحلیل:

* این اقدام بن سلمان یاداور ماجرای دستگیری بیش از 200 شاهزاده سعودی و حبس انان در "هتل ریتز" به بهانه مبارزه با فساد و آزادی آنها بعد از خالی کردن جیب های ایشان است همچنین این اقدام مشابه کنار کشیدن بن سلمان از ماجرای قتل خاشقجی و متوجه کردن مساله ترور به نزدیک ترین و مورد اعتماد ترین دست نشاندگانش است. با این رویه ایا بن سلمان می تواند سناریوهای حبس، شکنجه و حذف مخالفین را در سایه الت دست قرار دادن دیگر همکاران و وفادارانش پیگیری کند؟

* بن سلمان در سایه پروژه موسوم به اصلاحات در واقع می کوشد تا با جذب قلوب جوانان ضمن خداحافظی با دلایل سنتی مشروعیت بخش به حکومت سعودی گونه ای مدرن از مشروعیت در قالب قانون را برای حکومت اینده خود دست و پا کند. اما رفتارهایی این چنین بی اساس و در عین حال سرگردان میان روحیه قبیلگی حاکم بر او و سعودی- که گه گاه بشکلی عجیب و حیرت انگیز خود را نشان می دهد – و حکومت قانون به نظر اصلی ترین مانع در تحقق این ارزوست.

* رفتار بن سلمان در حکمرانی مصداق دیوانه ای است که سنگی را در چاه می اندازد و تلاش عقلای دیگر در خارج کردن آن سنگ بی نتیجه است. مصداق این امر را به شکلی واضح می توان در حضور بن سلمان در جنگ 8 ساله یمن پی جویی کرد. البته در ماجرای اخیر و بعد از اعدام دسته جمعی 81 نفر از معارضه سعودی در یک روز و یک ساعت مصداق روشنی بر این مساله معرفی کرد.

* اینکه بن سلمان در شرایط پس از هجوم بین المللی افکار عمومی به او و حکومتش در اعدام 81 نفر می کوشد تا با دستگیری 9 قاضی انهم در محل کارشان، آنها را متهم به صدور احکام خشن معرفی کند احتمالا به این خاطر است که هم هدف اولیه خود در جذب قلوب جوانان را پیگیری کند، هم خشم افکار عمومی داخلی و جهانی نسبت به اعدام 81 نفر را تلطیف کند و بالاخره خود را فردی دمکرات ومدافع ازادی های عمومی و حقوق بشر در میان قبیله ای قانون گریز و غیر متعهد به مفاهیمی چون ازادی، حقوق شهروندی و مشروعیت حیات برای مخالفین معرفی کند

* اینکه قضات بازداشت شده تا کی در زندان بمانند و یا ایا تعلیق از عمل بشوند یا خیر؟ را باید بانتظار نشست اما انچه از دل سناریوهای مشابه تجربه شده درحکومت بن سلمان بر میاید این گمان را تقویت میکند که همه این بگیر و ببندها صرفا پرده ای جدید از نمایشنامه ظاهر فریب بن سلمان است که مانند مساله دستگیری شاهزادگان و همچنین محاکمه قاتلان خاشقچی، منطبق با منویات ولیعهد امروز و پادشاه فردای سعودی پایانی امن و البته خوش برای دستگیر شدگان در پی خواهد داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها