چه کسانی درحال ماهی گیری از آب گل آلود بحران اوکراین هستند؟

چه کسانی درحال ماهی گیری از آب گل آلود بحران اوکراین هستند؟
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 21:36

خبر: درحالی که بیش از 50 روز از بحران اوکراین می گذرد و دورنمای روشنی برای آن متصور نیست، در آخرین اقدام از دیروز گروه نظامی موسوم به "واکنش سریع" متشکل از آمریکا و چند کشور در دریای سرخ فعالیت خود را آغاز کرد.

تحلیل:
-این تشکیلات نظامی جدید در سایه بحران اوکراین روز چهارشنبه گذشته موجودیتش را اعلام کرد و از روز یکشنبه این هفته رسما آغاز بکار کرد. به نظر می رسد در پشت این تصمیم چند هدف عمده تعقیب می شود. اول:صیانت ازبازار انرژی درسایه تهدیدات روسی که عمدتا متوجه اروپاییهاست. دوم: اعلام حمایت نانوشته از "هیات رهبری ریاست جمهوری یمن" که با کنار گذاشتن عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن بازیگردان سیاست های محورغربی، عربی، عبری در یمن شد و بالاخره هشدار به انصارالله یمن مبنی بر ضرورت مذاکره و کنار آمدن با هیات رهبری ریاست جمهوری به عنوان آخرین شانس برای برون رفت ائتلاف ازبحران یمن.
-در روزهای اولیه بحران، امارات در کمال تعجب در شورای امنیت به قطعنامه ای که روسیه را محکوم می کرد رای ممتنع داد. البته با گذشت چند روز از این اقدام دلیل آن روشن شد که عبارت بود از جلب رضایت روسیه برای دادن رای مثبت به معرفی انصار الله یمن به عنوان جنبشی تروریستی.
-در همین راستا برخی کشورها با استفاده از فضای ناآرام بین المللی درسایه بحران اوکراین یاران فراموش شده دیروز خود یعنی النصره و برخی از دواعش را احیا و در میدان اوکراین فعال کردند.
-امریکا منتهای سعی خود را برای بسیج اروپا در پشت سرخود صورت داد و البته این امکان را پیدا کرد که برخی از کشورهای اروپایی که پیش از این از پیوستن به ناتو پرهیز داشتند مانند سوئد و فنلاند را به این پیمان نزدیک کند.
-امریکا همچنین اصرار دارد در سایه بحران اوکراین اقتصاد روسیه را به همراه هیبت بین المللی و اقتدار جهانی این کشور، شدیدا ضعیف کند. تحمیل حداقل 9000 تحریم گوناگون بر روسیه در طول تنها 50 روز نشانه بارز این مساله است. این درحالی است که برخی منابع ،هدف گیری و نابودی ناو دریایی "مسکوا" را نیز متوجه نیروی نظامی اوکراین نمی دانند.
-درکنار روسیه اروپا نیز بشدت در این بحران لطمه دیده است و البته فرسایشی شدن جنگ و نزدیکی به زمستان این آسیب پذیری امریکا ساخته را بیش از پیش تشدید خواهد کرد
-در این میان بازی دوگانه اسرائیل در این بحران شاید بارزترین مثال برای سوء استفاده از شرایط بحرانی باشد. اسرائیل که در ابتدای بحران نگران سایه اندازی آن بر مذاکرات هسته ای ایران در وین بود و می کوشید تا از به نتیجه رسیدن این مذاکرات متاثر از مشغولیت اروپا و امریکا در بحران اوکراین ممانعت کند در این روزها برحجم حملات خود علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین افزوده است. حجم این حملات به حدی است که روسیه سفیر اسرائیل را در مسکو به خاطر مواضع یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، به وزارت خارجه فراخوانده و البته گفته می شود روس ها به تلافی این رفتار اسرائیل پدافند هوایی خود در سوریه را فعال کرده اند که حاصل آن شکار یکی از دو موشک اسرائیلی در دمشق درچند روز گذشته بوده است.

پربیننده ترین خبرها