نگرانی یونان از گرانی فزاینده بهای برق در پی بحران اوکراین

نگرانی یونان از گرانی فزاینده بهای برق در پی بحران اوکراین
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 20:53

دولت یونان اعلام کرد که اقداماتی را برای توقف اوج گیری بهای برق و محدود کردن تاثیر منفی آن بر مصرف کنندگان، در صورت عدم اقدام سریع و فوری اتحادیه اروپا در این باره، بررسی می کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، نگرانی یونان درباره تامین گاز برای تولید برق که مانند بسیاری از دیگر اعضای اتحادیه اروپا به شدت به گاز وارداتی از روسیه وابستگی دارد و ۴۰ درصد گاز و ۲۶ درصد نفت خام مصرفی خود را از این کشور تامین می کند، در پی آغاز جنگ اوکراین از ۲۴ مارس (۵ اسفند ماه) و تشدید اوج گیری بهای گاز طبیعی، افزایش یافته است.

جیانیس اویکونومو سخنگوی دولت یونان گفته است که در صورت نبود واکنش سریع و فوری اتحادیه اروپا، برنامه ملی و سراسری برای مداخله و اقدام قاطع دیگری در مورد بهای برق به اجرا گذاشته خواهد شد که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

دولت یونان در سال گذشته (۲۰۲۱) نزدیک به چهار میلیارد یورو یارانه به قبض های برق مصرف کنندگان خانگی، بازرگانی و کشاورزی پرداخت کرده است.

شبکه بلومبرگ گزارش داده که "کریاکاس میتسوتاکیس" نخست وزیر یونان ۲۰ فروردین ماه در مجمع اقتصادی دلفی، گفت و گو درباره ممنوعیت کامل واردات گاز روسیه را مفید و واقع بینانه ندانسته و گفته بود: ما نمی توانیم گاز روسیه را از روزی تا روز دیگر جایگزین کنیم، اجازه دهید به عملکرد بازار نگاه کنیم و راه‌حل‌های واقع بینانه ارائه کنیم.

نخست وزیر یونان برای مهار آشفتگی در بازار انرژی به دنبال تصمیم بر حذف واردات گاز روسیه، پیشنهاد کرد که اروپا از ۲۳۰ میلیارد یورو (۲۵۰ میلیون دلار) وام و تسهیلات بازیابی و انعطاف پذیری برای مقابله با قیمت های بالای انرژی و سایر مسائل، استفاده کند که سال گذشته برای کمک به اروپا برای نجات از همه گیری ویروس کرونا، راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا ۱۹ فروردین ماه به صورت رسمی تحریم های جدیدی شامل ممنوعیت واردات زغال سنگ، چوب، مواد شیمیایی و دیگر اقلام بر روسیه اعمال کرد که طبق برآوردها دستکم ۱۰ درصد از واردات این نهاد را از مسکو کاهش خواهد داد.

این تحریم ها همچنین از دسترسی بسیاری از کشتی ها و کامیون های روسیه به خاک اتحادیه اروپا و همه معاملات با چهار بانک روسیه از جمله بانک «وی تی بی»، جلوگیری کرده و مناسبات و روابط تجاری روسیه را بیش از پیش فلج می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها