تل‌آویو با ارسال تجهیزات حفاظتی به اوکراین موافقت کرد

تل‌آویو با ارسال تجهیزات حفاظتی به اوکراین موافقت کرد
چهارشنبه 31 فروردين 1401 - 21:48

پس از مخالفت‌‌های مکرر تل‌آویو با ارسال تجهیزات به اوکراین از بیم روسیه، رسانه‌های عبری گزارش دادند که وزارت جنگ این رژیم اکنون با ارسال تجهیزات حفاظتی به اوکراین موافقت کرده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

منابع عبری، عصر امروز (چهارشنبه)، خبر دادند که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «السکی رزنیکوف» همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داد که گانتز به همتای اوکراینی خود در این تماس تلفنی اطلاع داده که به دنبال درخواست وزارت دفاع اوکراین، تل‌آویو با ارسال تجهزات حفاظتی به کی‌‌یف موافقت کرده است.

طبق این گزارش، وزیر جنگ تل‌آویو به رزنیکوف اطلاع داده که تل‌آویو به کی‌‌یف کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله ارسال خواهد کرد. گانتز می‌گوید که این تجهیزات برای تیم‌های پزشکی و امدادگران ارسال خواهد شد.

همزمان با این گزارش، خبرنگار وبگاه عبری «والا» در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت که این موافقت از آن جهت اهمیت دارد که تل‌آویو از روز اول جنگ بارها و بارها با درخواست کی‌‌یف برای ارسال تجهیزات به اوکراین به علت ترس از واکنش روسیه خودداری می‌کرد؛ اما اکنون این سیاست تغییر کرده است.

تل‌آویو پس از آن به درخواست کی‌‌یف برای ارسال تجهیزات پاسخ مثبت داده است که روسیه اخیرا در بیانیه‌ای شدیداللحن اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کرد. در بیانیه روسیه آمده بود: «کابینه اسرائیل همچنان به اشغالگری غیرقانونی و الحاق فزاینده خاک فلسطین با زیر پا گذاشتن تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل ادامه می‌دهد».

از طرف دیگر، روزنامه عبری «یدیعوت آحارنوت» پیشتر خبر داده بود که یک نظام آموزشی سری متشکل از جنگجویان پیشین رژیم صهیونیستی از اعضای یگان‌های ویژه ارتش این رژیم از جمله «سایرت متکال» در خاک اوکراین حضور دارند و در حال آموزش به شبه‌نظامیان اوکراینی برای جنگ با نیروهای روسیه هستند.

«یوگن کورنیچوک» سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی نیز پیش از آن اعلام کرده بود که شماری از عناصر اسرائیلی برای جنگ علیه روسیه به اوکراین رفته‌اند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داده بود که سفیر اوکراین در تل‌‌آویو در پاسخ به سؤالی درباره مشارکت ساکنان اراضی اشغالی در جنگ با روسیه، گفته است: «هر کسی که گذرنامه اوکراینی داشته باشد و بخواهد برای جنگ برود، می‌تواند این کار را بکند. این از نظر من ایرادی ندارد». وی در ادامه به برخی از ساکنان اراضی اشغالی اشاره کرد که گذرنامه‌ اوکراینی دارند و خواهان جنگ در کنار ارتش اوکراین هستند.

کورنیچوک با بیان اینکه کی‌‌یف این افراد را به عنوان شهروند خود به رسمیت می‌شناسد، درباره شمار نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی که برای جنگ با ارتش اوکراین رفته‌اند، گفت: «ما تعدادشان را نمی‌دانیم؛ می‌دانیم که آن‌ها آمده‌اند».

در روزهای آغازین جنگ روسیه و اوکراین نیز «لیور خیاط» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، در اولین واکنش تل‌آویو به تحولات شرق اوکراین واکنش از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، ابراز نگرانی کرده بود.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرده بود، نوشته بود: «اسرائیل از امنیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و نگران اقدامات انجام شده در شرق این کشور است. اسرائیل خود را در نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص گام‌های برداشته شده در شرق اوکراین و تشدید جدی اوضاع شریک می‌داند و برای یک راه‌حل دیپلماتیک که به آرامش منتهی شود، امیدوار است و در صورت درخواست، آماده کمک است».

این مقام صهیونیست همچنین ضمن ابراز نگرانی از اوضاع صهیونیست‌ها و یهودیان ساکن شرق اوکراین افزوده بود: «اسرائیل از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند. اسرائیل نگران رفاه هزاران شهروند اسرائیلی ساکن در اوکراین و رفاه جامعه بزرگ یهودیان در این کشور است». خیاط همچنین با ابراز آمادگی در خصوص کمک‌های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به اوکراین نوشت: «اسرائیل آماده و مایل است تا فوراً کمک‌های بشردوستانه را بر اساس نیاز این کشور به اوکراین منتقل کند و در این خصوص این موضوع با مقامات اوکراینی در تماس است».

فارس

پربیننده ترین خبرها