السیسی و جنگ اوکراین؛ بهانه هایی برای بحران های اقتصادی مصر

السیسی و جنگ اوکراین؛ بهانه هایی برای بحران های اقتصادی مصر
جمعه 2 ارديبهشت 1401 - 14:07

رئیس‌جمهوری مصر با اعتراف به اقتصاد شکننده کشورش گفت که «بحران اوکراین و جنگ روسیه، تأثیرات آشکار و چشمگیر بر وضعیت اقتصادی مصر داشته است.»، این درحالی است که بسیاری معتقدند که چالش های اخیر بویژه در ارتباط با مواد غذایی، به سیاست های غلط اقتصادی دولت وی بر می گردد.

العالم - مصر

«عبدالفتاح السیسی» در مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه نگاران کشورش تاکید کرد که دولت کوشش های بسیاری برای کاهش تأثیرهای بحران اوکراین بر اقتصاد مصر انجام داده و به دنبال راهکارهایی در این زمینه است.

رئیس جمهور مصر با اشاره به اینکه اقتصاد کشورش از پیامدهای بحران «کرونا و اوکراین» آسیب دیده است، افزود که نکته مثبت این دو بحران این بود که اقتصاد مصر توانست شوک‌های آنها را تحمل کند.

وی تاکید کرد که بحران اوکراین نه تنها بر اقتصاد، بلکه بر حوزه های امنیتی و سیاسی نیز تاثیرات شدید داشته است.

رئیس جمهور مصر افزود که موضع مصر در قبال بحران اوکراین تلاش برای ایفای نقش مثبت قاهره به منظور توقف درگیری ها و تشویق مسکو و کی یف به اتخاذ راهکارهای دیپلماتیک و سیاسی برای حل و فصل بحران است.

جنگ روسیه و اوکراین موجب افزایش تورم و چند برابر شدن قیمت برخی اقلام خوراکی و خدمات در مصر شده است.

افزایش قیمت آرد از ۴۴۵ به ۷۰۰ دلار و به تبع آن افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان، موجب نارضایتی های گسترده ای در مصر شده که مقام های این کشور این افزایش قیمت ها را به جنگ میان روسیه و اوکراین، مرتبط کرده اند.

این درحالی است که شهروندان مصری از نبود نظارت های لازم از سوی دولت بر نرخ عرضه انواع نان در مناطق مختلف گله مندند.

به گفته منابع محلی قیمت یک قرص نان کوچک از ۵۰ قرش (هر ۱۰۰ قرش برابر است با یک پوند مصر) به ۷۵ قرش و نرخ عرضه هر قرص نان بزرگ از یک پوند به ۱.۵ پوند رسیده و قیمت نان باگت نیز به همین نسبت افزایش یافته است. افزایش قیمت آرد همچنین موجب افزایش ۲۵تا ۵۰ درصدی

قیمت انواع کیک و شیرینی جات و نان فانتزی، ساندویچ شده است.

«عطیه حماد» رییس صنف نانوایان در اتاق تجارت مصر می گوید: هزینه تولید انواع نان افزایش یافته ، این افزایش تنها به دلیل افزایش قیمت آرد نیست بلکه انواع مایه خمیر، کره و روغن و دیگر مواد اولیه نان و شیرینی ، قیمت آب و برق و گاز نیز دراین زمینه تاثیرگذار بوده است بنابراین تولید

کنندگان نان برای جلوگیری از زیاندهی ، چاره ای جز افزایش نرخ ندارند، نرخ هر فراورده در بازار تابع عرضه و تقاضاست و ادامه کار با نرخهای قبلی غیرممکن است.

نانوایان می گویند: درصورت افزایش قیمت آرد – که با توجه به جنگ اوکراین دور از انتظار هم نیست-، قیمت نان باز هم افزایش خواهد یافت ، ادامه کار با این نرخها هم ممکن نیست ، ما گندم مصرفی را روزانه خرید می کنیم بنابراین اگر قیمت را افزایش ندهیم قادر به ادامه فعالیت نخواهیم بود.

برخی تجار برای استفاده بیشتر از افزایش روزانه نرخ آرد، از عرضه آرد موجود خودداری می کنند و برخی دیگر آنرا به نرخ بالاتر می فروشند ، دراین میان نانوایان میان افزایش قیمت و تعطیلی کار مانده اند.

یک شهروند مصری می گوید: افزایش ناگهانی ۵۰درصدی قیمت نان و نان ساندویچ مدارس همه را شوکه کرده است ، جای نهادهای نظارتی دراین میان بسیار خالی است.

دولت مصر بارها پیش ازاین، حتی قبل از جنگ اوکراین اعلام کرده بود که نرخ نان باید افزایش یابد چون هزینه تولید هر قرص نان که اکنون به ۵ قرش عرضه می شود بالغ بر ۶۵ قرش است و عرضه نان یارانه ای به صورت کنونی ممکن نیست .گرچه دولت میزان افزایش مد نظر خود را اعلام نکرده وگفته است درحال بررسی موضوع است.

پیامدهای افزایش نرخ نان یارانه ای

اما سیاست های اقتصادی دولت مصر که به دلیل ناکامی ها در نتیجه گیری با بن بست روبه رو شده، از سوی مخالفان دولت و سیاست های اقتصادی آن به شدت مورد انتقاد قرار دارد. «سید حماد» عضو کمیسیون کارگری مجلس مصر در این باره گفت: مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم از

روسیه و اوکراین است و بحران جاری به زودی منجر به اتمام ذخیره گندم ما خواهد شد به همین دلیل می بایست برای افزایش توان مقابله کشور با بحرانهایی این چنینی ، پیش ازاین به جای طرحهای غیرمولدی از قبیل ایجاد شهرکهای جدید ، سطح زیر کشت گندم افزایش می یافت .

وی هشدار داد: افزایش قیمت نان یارانه ای چالش بزرگی برای دولت خواهد بود زیرا هر نفرروزانه ۵ قرص نان مصرف می کند، مردم دیگر تحمل ندارند و در صورت عدم اختصاص یارانه بیشتر به این کالای اساسی از سوی دولت، بیم اعتراضهای گسترده مردمی می رود.

وی با اشاره به پیامدهای منفی اقتصادی و درمانی درکنار فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت نان یارانه ای و غیریارانه ای گفت: کاهش سهم روزانه نان شهروندان بر رشد کودکان تاثیر منفی می گذارد و مشکلاتی نظیر سوء تغذیه و آثار بعدی آن نظیر کوتاهی قد ، نوسانات رشد و بیماریهای دیگر را به

وجود می آورد.

در همین راستا، دکتر «عادل دوبان» یک فعال اجتماعی در صفحه فیس بوک خود نوشت: رئیس جمهور ما به اندازه کافی به دغدغه تامین کالاهای اساسی و محدودیت ذخایر استراتژیک گندم کشور و خطر قریب الوقوع تمام شدن این ذخایر، افزایش قیمت های جهانی این محصول و نیز افزایش قیمت

نفت و گاز در بازارهای جهانی و اثر تورم زای این عوامل توجه لازم را نداشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها