گفتگوی اختصاصی العالم با "الزهار" | تشکیلات خودگردان، مزدورِ اسرائیل است/ امروز تجربه غزه در کرانه باختری تکرار می‌شود/ عملیات "شمشیر قدس" تئوری امنیت اسرائیل را خدشه‌دار کند/ فتح تغییر نکرده است/ آنها که به جنگ با مقاومت در یمن رفتند حالا به دنبال صلح هستند/ حامیان اصلی اسرائیل درگیر مسائل داخلی خود هستند/ نبردی که در آن اشغالگران صهیونیستی نابود خواهند شد

گفتگوی اختصاصی العالم با
يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 20:04

رهبر جنبش حماس گفت: نوار غزه همیشه در معرض حملات اسرائیل قرار داشت ولی در عملیات "شمشیر قدس"، غزه توانست تئوری امنیت اسرائیل را خدشه‌دار کند.

العالم - فلسطین اشغالی

محمود الزهار از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفتگو با شبکه العالم گفت: فتح تغییر نکرده است، آنها همچنان همکاری امنیتی با اسرائیل را مقدس بر می شمارند و عملیات مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی را محکوم می کنند.

وی با اشاره به این موضوع که در عملیات "شمشیر قدس"، غزه توانست تئوری امنیت اسرائیل را خدشه‌دار کند، گفت: آنچه در مسجدالاقصی اتفاق می‌افتد همان تجربه سال گذشته‌ای است که به عملیات "شمشیر قدس" منجر شد.

آخرین تحولات فلسطین در این گفتگو اختصاصی که در آستانه روز جهانی قدس از شبکه العالم پخش شد، مورد بررسی قرار گرفت.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

  • شکیلات خودگردان، مزدورِ اسرائیل است و روابطش را با این رژیم عادی کرده است
  • مقاومت با ارزش‌ترین دارایی خود را تقدیم کند تا رژیم اشغالگر را از سرتاسر فلسطین بیرون کند
  • تشکیلات خودگردان، اعتقادی به آزادسازی فلسطین ندارد
  • آنچه در مسجدالاقصی اتفاق می‌افتد همان تجربه سال گذشته‌ای است که به عملیات "شمشیر قدس" منجر شد.
  • زمانی می‌گفتند کرانه باختری ضعیف است در حالی‌که امروز تجربه غزه در برخی مناطق کرانه باختری تکرار می‌شود
  • وضعیت "صهیونیستی- عربی" در دوران ترامپ حاصل ضعف کشورهای عربی در حمایت از فلسطین و حمایت مطلق غرب از رژیم است
  • در عملیات "شمشیر قدس"، غزه توانست تئوری امنیت اسرائیل را خدشه‌دار کند
  • بحران نفت پس از جنگ در اوکراین وضعیت کشورهایی که حامی اسرائیل بودند را دگرگون کرده است
  • کشورهایی که زمانی پناهگاهی برای اسرائیل بودند اینک خودشان دچار ضعیف و سردرگمی شده‌اند
  • فتح تغییر نکرده است؛ مسئولان رسمی فتح همچنان همکاری امنیتی با اسرائیل را مقدس بر می شمارند
  • مسئولان فتح عملیات مقاومت علیه اشغالگران اسراییلی را محکوم می کردند
  • گذرگاه دریای سرخ دارای اهمیت زیادی در حمایت از مقاومت یا ضربه زدن به آن است
  • کسانی که علیه مقاومت در یمن دست به سلاح می بردند، در حال اجرای مذاکره و تلاش برای آشتی هستند.
  • آمریکا که به عراق و سوریه حمله می‌کرد، امروز نتوانسته که در حمایت از اوکراین یک گلوله به روس ها شلیک کند
  • همه کسانی که روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی کردند و غرب در جنگ یمن دست دارند و به اهداف خود نرسیدند
  • عرب های 48 در عملیات شمشیر قدس بیرون آمدند و فریاد زدند
  • نمی خواهیم فلسطین را با مسائلی خسته کنیم که نبرد "وعده آخرت" را به تأخیر بیاندازد و بر آن تأثیربگذارد، هدف؛ نبرد "وعده آخرت" است که در آن اشغالگران صهیونیستی نابود خواهند شد

    تشکیلات خودگردان فلسطین مانع آزادی فلسطین می‌شود

    اگر به کلیساهای فلسطین حمله شود همان شور و شوق مبارزاتی حمله به مساجد در ما ایجاد می شود

    فرار تحقیرآمیز آمریکا از افغانستان برای کسانی که می خواستند به آمریکا پناه ببرند درس هایی داشت

مشروح گفتگو:

العالم: آیا تشدید عملیات استشهادی در داخل فلسطین اشغالی سرآغاز تحقق وعده دیگری است که همواره از آن سخن می‌گویید؟

محمود الزهار: دو رویکرد در میان فلسطینیان وجود دارد بخش اعظمی که در مقابل رژیم اشغالگر مقاومت می‌کنند ولی جبهه دیگر، یعنی تشکیلات خودگردان، مزدور اسرائیل است و روابطش را با این رژیم عادی کرده است. جبهه نخست آماده است تا با ارزش‌ترین دارایی خود را تقدیم کند تا رژیم اشغالگر را از سرتاسر فلسطین بیرون کند ولی جبهه دوم اعتقادی به آزادسازی فلسطین ندارد.

تکرار تجربه غزه اینبار در کرانه باختری

آنچه در مسجدالاقصی اتفاق می‌افتد همان تجربه سال گذشته‌ای است که به عملیات "شمشیر قدس" منجر شد، رژیم اشغالگر پشتوانه‌ای بزرگ دارد و از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان به خاطر ضعفی که دارد با رژیم اسرائیل همکاری می‌کند و همواره این همکاری را مقدس می‌خواند. در حالی‌که این امر در شرع و در اصول مبارزان غیر منطقی است.

اسرائیل به خاطر عدم مداخله کشورهای عربی به نفع فلسطین حداقل در بُعد نظامی و حمایت مطلق غرب از رژیم، به مرحله اوج در نزاع رسید به نحوی که در دوران ترامپ، وضعیتی به اصطلاح "صهیونیستی- عربی" را ایجاد کرد اما امروز وضعیت کاملا متفاوت است؛ زمانی می‌گفتند کرانه باختری ضعیف است در حالی‌که امروز تجربه غزه در برخی مناطق کرانه باختری تکرار می‌شود.

مساله دیگر این‌ست نوار غزه همیشه در معرض حملات اسرائیل قرار داشت ولی در عملیات "شمشیر قدس"، غزه توانست تئوری امنیت اسرائیل را خدشه‌دار کند و این نبرد به خاطر مداخله بین‌المللی و آمریکایی متوقف شد و شروطی را طرف‌ها تحمیل کند. اولین مورد این است که کرانه باختری انتفاضه می‌کند و عوامل موثر در حمایت از آرمان یهودیان صهیونیست، یعنی اشغال فلسطین، در حال فروپاشی است.

غرب مسیحی، چه کمونیست در شرق یا مسیحیان غرب، امروز در حال منازعه و درگیری فیمابین هستند و یکدیگر را نابود خواهند کرد و به گفته بسیاری، بازنده و پیروز این جنگ بازنده است در واقع بازنده که تکلیفش مشخص است و پیروز نیز از آن ضعیف بیرون خواهد آمد.

بحران اوکراین وضعیت کشورهای حامی اسرائیل را دگرگون کرده است

العالم: منظورتان این است که بحران اوکراین و روسیه بر این مساله تاثیر دارد؟

الزهار: بله درست است؛ زیرا بحران نفت وضعیت کشورهایی که حامی اسرائیل بودند را دگرگون کرده است؛ کشورهایی که زمانی پناهگاهی برای اسرائیل بودند اینک خودشان دچار ضعیف و سردرگمی شده‌اند، وضعیتی که باعث شد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دم از آشتی در یمن بزنند. در حالی‌که قبلا اینگونه نبود.

همه به نبرد «سیف‌القدس» افتخار می کنند

العالم : این بدان معناست که تحولات منطقه ای رخ خواهد داد که به نفع ملت فلسطین خواهد بود؟

الزهار: تحولات منطقه‌ای به تضعیف همه عواملی منجر شد که رژیم اسرائیل را تایید و از آن حمایت می کند و همچنین عواملی که در میان فلسطینی ها ضعیف بود تا حدی تقویت شد که در نتیجه آن پیروزی در نبرد سیف القدس حاصل شد که ‌همه حتی کسانی که با این مساله مخالف بودند به آن افتخار می کنند؛ معتقدم که اکنون به واقعیت نزدیک‌تر شده‌ایم و واقعیت تفسیر کننده آن چیزی است که در کتاب باری تعالی آمده است. انشاالله با صفحه‌ای جدید روبرو خواهیم شد که در آن اثری از ظلم و ستم و صهیونیسم نباشد نه برای مسیحیان نه برای یهودیان و نه برای عرب ها.

فتح تغییر نکرده است

العالم: بعد از اینکه همه به این اتفاق نظر رسیدند که مقاومت مسلحانه تنها راه حل برای مقابله با دشمن صهیونیست است، چگونه می توان به اختلافات پایان داد؟

الزهار: این درست نیست، کسانی می گوید فتح تغییر کرده است اما اینطور نیست زیرا مسئولان رسمی فتح همچنان همکاری امنیتی با اسرائیل را مقدس بر می شمارند و مسئولان فتح عملیات مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی را محکوم می کردند در نتیجه این گفته که کسانی که ضد مقاومت بوده اند با مقاومت همراه شده اند دقیق نیست.

نسخه ای از حماس و غزه اکنون در کرانه باختری تکرار می شود

العالم : نه .. ما از عناصر مقاومت، از نیروها، از مردم و گردان های شهدای قسام و نه از مسئولان سیاسی سخن می گوییم .. آیا مسئولان سیاسی موضع خود را تغییر نداده‌اند؟

الزهار: دراین مورد اختلاف نظری وجود ندارد. منظور تصمیم سیاسی که از سوی مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ می شود،‌ نیست. بالعکس، آن ها علیه آنان فعالیت می کنند این مساله اول است، در نبرد سیف القدس هیچ یک از گروه ها شرکت نکردند. نه گروه هایی که در غزه هستند و نه مقاومت .. وضعیت مردمی در کرانه باختری درخشان و قابل توجه بود،‌ از این رو این عملیات با تکیه بر مردم فلسطین در کرانه باختری و قدس و اراضی اشغالی سال ۴۸ صورت گرفت و اعتماد به این مردم اعتمادی درست بود و دلیل آن وضعیتی است که الان وجود دارد، گویی نسخه ای از حماس و غزه اکنون در کرانه باختری تکرار می شود؛ از این رو می گویم که برخی از نیروهای فتح و نیروهایی از گروه های دیگر مشارکت دارند.

جغرافیای سیاسی اطراف ما اکنون تغییر کرده است

العالم: آیا این مساله بر موضوع پایان دادن به اختلافات تاثیر نخواهد گذاشت؟

الزهار: من خیلی به مسئولان رسمی فتح تکیه نمی کنم به ویژه رهبرانی که در رام الله و غزه هستند. آن ها حق دارند که موضعی را که می‌خواهند اتخاذ کنند و طبق منافع خودشان فعالیت کنند اما این مساله برنامه مقاومت را مختل نمی کند.

در غزه مختل نمی شود ولی در کرانه باختری مختل می شود زیرا همکاری امنیتی با رژیم اسرائیل ادامه دارد،‌ اما این اخلال‌ها مانع اجرای عملیات نمی‌شود و در نتیجه می توانیم بگوییم که مانعی در راه اجرای عملیات وجود نخواهد داشت و ممکن‌است که عملیات بیشتر از این هم توسعه یابد.

مساله اول؛ جغرافیای سیاسی اطراف ما اکنون تغییر کرده است و برخی کشورها بسیار زیاد از رژیم اسرائیل متضرر شده‌اند، برخی کشورها اراضی‌شان اشغال شده است، سوریه هر روز در معرض حملات قرار دارد و نمی‌خواهد که به حملات پاسخ دهد و باعث فرسایش خود در جنگ های شکست خورده شود.

مساله دوم؛ لبنان دارای اراضی اشغالی است،‌ ایران که به اشکال مختلف تحت فشار قرار دارد، در حال مذاکره درباره برنامه هسته ای است و شروط مذاکره تغییر کرده است …

برخی کشورها که در حمله به یمن منافع داشتند، به نفع طرح صهیونیستی کنار کشیده اند به ویژه اینکه گذرگاه دریای سرخ دارای اهمیت زیادی در حمایت از مقاومت یا ضربه زدن به آن است و در نتیجه وضعیت تغییر کرده است و کسانی که علیه مقاومت در یمن دست به سلاح می بردند، الان در حال اجرای مذاکره و تلاش برای آشتی هستند. اکنون نزدیکی‌هایی در روابط با کشورهایی مانند ایران حاصل شده و حتی در روابط میان کشورهای عربی با هم و کشورهای عربی و اسلامی تغییراتی حاصل شده است.

آمریکا که به عراق و سوریه حمله می‌کرد، امروز نتوانسته که در حمایت از اوکراین یک گلوله به روس ها شلیک کند. اوکراین وابسته به آمریکاست و قرار بود که به ناتو بپیوندد. در نتیجه همه عواملی که از حضور این رژیم متضرر شده اند، اکنون وجود دارند.

چگونه ممکن است این رابطه به مرحله نه و نه های سیاسی و نه های حزبی و مذهبی برسد، اجازه بدهیم منافع گروهی را مورد توجه قرار دهیم و به اعتقاد من ، کفه ترازو اکنون به نفع این مساله سنگینی می کند.

اسرائیل پس از شکست در نبرد شمشیر قدس، تنها شد

العالم: به نظر شما، آیا اسرائیل به همین دلیل با کشورهای عادی‌ساز، رابطه مستقیم برقرار کرده و آنها را به نقب آورده و با آنها نشست برگزار کرد؟

الزهار: اخیرا رسوایی‌های سیاسی به وجود آمده، یعنی شخصی از یک کشور اسلامی می‌آید تا از یک خاخام یهودی برکت بگیرد، این موضوع جوهره ایمان مسلمانان نه تنها مسلمانان عرب بلکه همه مسلمانان را زیر سوال می برد. زمانی که پروردگار گفت "ای کسانی که ایمان آورده‌اید، یهودیان و مسیحیان را به دوستی نگیرید، منظور همه مسیحیان نبود، بلکه مسیحیانی که در لباس صهیونیسم مسیحی و صهیونیست یهودی با اسلام می جنگند" بوده است.

بنابراین ظواهر تغییر کرده، منافع سیاسی و اقتصادی و ماندن در قدرت که در گرو حمایت غرب و صهیونیست بود تغییر کرده زیرا بعد از درگیری شمشیر قدس، همه در معادلات خود بازنگری کردند.

بازنده همیشه تنهاست و پیروزی هزارکس دارد. اسرائیل پس از شکست در نبرد شمشیر قدس هیچکس را در کنار خود ندارد از اینرو باید بگوییم برای بهره برداری از این شرایط تاریخی به خواست خدا باید همه عناصر حامی رژیم اشغالگر را تضعیف و همه عناصری که در حال مبارزه هستند چه در کرانه باختری و چه در نقاط دیگر تقویت کرد.

العالم: این سرمایه گذاری چگونه است؟

الزهار: سرمایه گذاری بر عهده احزاب است که با یکدیگر بنشینند و حدود همکاری و معامله را تعیین کنند، زیرا در اینجا موضوع منافع است نه تغییر یک حزب از یک عقیده سیاسی به عقیده ای دیگر و نه از یک باور دینی به یک باور دینی دیگر.

العالم: به نظر شما این عادی سازی ناآشنا با تاریخ عرب و اسلام که شما آن را فراتر رفتن از اعتقادات دانستید، یک مرحله گذراست؟

الزهار: روند عادی سازی اکنون در حال کاهش است و شکل آن در حال تغییر است، موضوع "حوثی ها" پیامدهایی داشت. همه غربی‌های صهیونیستی و مسیحی و کسانی که روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی کردند، در جنگ یمن دست دارند و به اهداف خود نرسیدند، خسارات زیادی دیدند اما ماهیت تغییر کرد، زیرا زمانی طرف‌ها عرب و گاهی مسلمان هستند نه مانند مورد ما، ما به عنوان عرب‌های فلسطینی مسلمان با غربی های یهودی اشغالگر روبرو هستیم، موضوع کاملا متفاوت است.

نه فقط جنین؛ تمام کرانه باختری آماده است

العالم: پس از حماسه جنین توسط جوان فلسطینی «رعد حازم»، نگاه‌ها به سمت غزه است، یعنی برخی می گویند ممکن است غزه وارد این نبرد شود مشابه آنچه در جریان سیف القدس رخ داد، تا دستاوردهای قهرمانان کرانه باختری از بین نرود!

الزهار: ما جامی داریم که قطرات آب در آن می‌ریزد، اگر هر قطره‌ای که می‌افتد آن را بنوشیم، سیر نمی‌شویم، باید جام را تا آخر پر کنیم زمانی که جام پر شود انسان از ان می نوشد و سیراب می شود بنابراین ما به دنبال اقدامات حماسی نیستیم تا سرنوشت منطقه را تعیین کنیم ما معتقدیم عوامل مختلفی در تعیین سرنوشت مساله فلسطین دخیل است شاهد آن نیز این است که مسئله فقط جنین نیست، کل کرانه باختری آماده است، تجربه جنین و دیگران را تکرار کند، و فقط این نیست، همچنین عرب‌های مسلمان، صاحبان واقعی فلسطین اشغالی هستند که به عرب های 48 نیز انتفاضه‌گر می‌گویند.

درست است که اسلحه حمل نمی کنند اما وفاداری و اطاعت اجباری پایان یافته است در مساله قدس نیز هزاران نفر بیرون آمدند، و در بیت المقدس علیه شهرک نشینان بست نشستند عرب های 48 در عملیات سیف القدس بیرون آمده و فریاد زدند و کسانی که خانه هایشان تهدید شده بود در مقابل آنها ایستادند و گفتند ما اجازه نمی‌دهیم و بنابراین روحیه‌ای که در منطقه حاکم است با روحیه شکست‌طلب برخی جناح‌های فلسطینی کاملاً متفاوت است، اکنون موضوع متفاوت است

العالم: بنابراین شرایط برای دخالت غزه مناسب نیست و به اندازه ای که فضا برای اشغالگران جهت انتقال جبهه جنگ خود به غزه فراهم است به نفع مساله فلسطین و رویدادهای کنونی نیست؟

الزهار: ما نمی خواهیم فلسطین را با مسائلی خسته کنیم که نبرد "وعده آخرت" را به تأخیر بیاندازد و بر آن تأثیربگذارد، هدف؛ نبرد "وعده آخرت" است که در آن اشغالگران صهیونیستی نابود شوند.

به چهره اشغالگران بعد از آخرین عملیات نگاه کنید، ترس، فرار و وحشت از دیگران در چهره هایشان موج می زند پس یکی از مقدمات، زشت شدن چهره است که به زشتی مطلق و شکست مطلق پایان می یابد، این نکته بسیار مهم است، امت محمد(ص) منتخب است ما به این مساله اعتقاد داریم و در جنگ سیف قدس به آن رسیدیم.

سنگ اندازی های تشکیلات خودگردان

العالم: این روزها سالروز درگیری شمشیر قدس است که بعد از آن معادلات زیادی تغییر کرد، آیا با توجه به اینکه اشغالگران معتقدند هیبت و شکوه از دست داده خود را به دست نیاورده اند آیا نیروهای مقاومت در صورت تحمیل درگیری بار دیگر قدرت خود را به رخ می کشند؟

الزهار: رژیم صهیونیستی نمی تواند به هیچ کشوری تجاوز کند، به عنوان مثال تجاوزات سوریه، لبنان و غزه اکنون پایان یافته چرا، زیرا کرانه باختری از غزه تقلید کرد، یعنی تجربه غزه، عماد عاقل، عوض سلامه و یحیی عیاش در حال تکرار است. حال یحیی عیاش چه فرقی با آخرین عملیات دارد، هیچ، بنابراین اثراتی که مقاومت در کرانه باختری خواهد آورد، این موضوع را تسریع می کند. چه کسی آن را تعطیل کرده من می گویم تشکیلات خودگردان فلسطین.

از مقدسات چه اسلامی و چه مسیحی دفاع می کنیم

العالم: یعنی جنگیدن به نفع رژیم اشغالگر نیست؟

الزهار: تشکیلات خودگردان فلسطین مانع آزادی فلسطین می‌شود، این تشکیلات همکاری امنیتی با اشغالگران را مقدس می‌داند و همکاری امنیتی همان اخبار عملیات‌ است، چه کسی سازماندهی می‌کند، چه کسی سلاح می‌خرد و چه کسی از جایی به جای دیگر منتقل می کند، این همکاری است، همکاری در هر زمینه ای است.

بنابراین، تشکیلات خودگردان فلسطین مساله را مختل می کند و کرانه باختری و سرزمین های اشغالی سال 1948 این ممانعت را بررسی می کند. تجربه کرانه باختری در غزه موفقیت امیز بود اقدامات ما برای مردم الهام بخش بود .

اکنون چند نفر از اصول سخن می گویند این اصول فقط در مرزهای فلسطین و پایتخت آن بیت المقدس نیست، اصول هر فلسطینی در اینجا و اروپا و جاهای دیگر است که مرزهای 67 و 48 را باطل کرد، پس مسئله زمین همه زمین است که در جنگ گذشته ثابت شد، همانگونه که از مقدسات چه اسلامی و چه مسیحی دفاع می کنیم.

منظورم این است که اگر به کلیساهای فلسطین حمله شود همان شور و شوق مبارزاتی حمله به مساجد در ما ایجاد می شود بنابراین انسان، زمین، ایمان و مقدسات که بیت المقدس و ... است اصول ماست و همه اکنون از اصول صحبت می کنند.

آمریکا حامی صهیونیسم است

العالم: پیام روز جهانی قدس، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، در پرتو این صحنه مقاومت، چگونه باید باشد؟

الزهار: فرار تحقیرآمیز آمریکا از افغانستان برای کسانی که می خواستند به آمریکا پناه ببرند درس هایی داشت، آمریکا رهبر صهیونیسم مسیحی و حامی عادی سازی و صهیونیسم و علیه اعراب و مسلمانان است.

شمشیر قدس نیز پیام های خود را داشت و من فکر می کنم که جهان عرب و اسلام اکنون باید در معادلات روابط خود بازنگری کند. جهان عرب باید بداند با اسلام می تواند به اهداف کلی دست یابد و به اهدافی فراتر از وعده های آخرت دست یابد. زیرا وعده آخرت مقدمه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها