تخت‌روانچی: جنگ علیه تروریسم نباید بهانه‌ای برای تضعیف حاکمیت سوریه باشد

تخت‌روانچی: جنگ علیه تروریسم نباید بهانه‌ای برای تضعیف حاکمیت سوریه باشد
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 04:53

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه بحران سوریه بدون پایان اشغالگری و ریشه کن کردن تهدیدهای تروریستی قابل حل نیست، اظهار داشت جنگ علیه تروریسم نباید بهانه ای برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد

العالم-ایران

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه اظهار داشت: در بیش از یک دهه از آغاز جنگ در سوریه، نیازهای بشردوستانه در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است.

وی افزود: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل حاکی از آن است که ۱۴.۶ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که افزایش ۱.۲ میلیون نفری نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می دهد.

به گفته وی، بر اساس همین گزارش، رکود اقتصادی حاد و سریع و همچنین اثرات مرتبط با تغییرات آب و هوا، به عنوان محرک های اصلی و جدید نیازهای بشردوستانه ظاهر شده اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: بحران اقتصادی کنونی بر مردم عادی، به ویژه کودکان، زنان، سالمندان و افراد دارای معلولیت تأثیر گذاشته است. با توجه به وضعیت وخیم انسانی، لغو تحریم های یکجانبه علیه مردم سوریه بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.

تخت روانچی گفت: این اقدامات غیرقانونی پیامدهای فاجعه باری در تمام جنبه های زندگی مردم داشته است و مغایر قطعنامه ۲۵۸۵ شورای امنیت در رابطه با پروژه های بازیابی زودهنگام است.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد که تلاش‌های بشردوستانه کنونی باید بر حمایت از پروژه‌های بازیابی و بازسازی زودهنگام، حصول اطمینان از عملیات مستمر پروژه های آب، برق، آموزش، و امکانات پزشکی، و ارائه خدمات اساسی، مطابق با قطعنامه ۲۵۸۵ (۲۰۲۱) متمرکز باشد و شورای امنیت با جدیت تلاش کند تا اطمینان حاصل کند که قطعنامه ۲۵۸۵ به طور مناسب و به شیوه ای متوازن و مؤثر، به ویژه در زمینه پروژه های بازیابی زودهنگام و لغو تحریم های یکجانبه اجرا می شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: نباید اجازه داد که شرایط سیاسی پروژه های بازیابی زودهنگام و همچنین کمک های بشردوستانه در سوریه را مسدود کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها