نوری المالکی: به تشکیل ائتلاف نصف +1 نزدیک شده‌ایم

نوری المالکی: به تشکیل ائتلاف نصف +1 نزدیک شده‌ایم
پنج‌شنبه 8 ارديبهشت 1401 - 15:00

رئیس ائتلاف دوله القانون عراق تاکید کرد که چارچوب هماهنگی به تشکیل ائتلاف بزرگتر (نصف +1) نزدیک شده است.

العالم - عراق

«نوری المالکی» رهبر ائتلاف «دولة القانون» عراق، پنجشنبه (امروز، ۲۸ آوریل) اعلام کرد که برخی از رهبران سیاسی این کشور دخالت‌های ترکیه و امارات را به دستوراتی مستقیم تبدیل کرده‌اند.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: روند سیاسی عراق هرگز شاهد مداخلات آشکاری مانند اکنون نبوده، به طوری که دخالت‌های ترکیه و امارات کاملا علنی و صریح شده وحتی بیشتر به دستور دادن به برخی از رهبران سیاسی تبدیل شده است.

المالکی در ادامه تاکید کرد که چارچوب هماهنگی (الاطار التنسیقی)، به کلیه این دخالت‌ها پایان خواهد داد و به آن اجازه نخواهد داد. علاوه بر این، تمام اقدامات پارلمان که بر اساس حذف و به حاشیه رانده اتخاذ شده را لغو خواهد کرد.

رئیس ائتلاف دوله القانون با بیان این‌ که، ائتلاف سه گانه حزب دموکرات، السیاده و جریان صدر تحت عنوان «انقاذ الوطن» باقی نخواهد ماند، افزود: چارچوب هماهنگی و همپیمانانش به تشکیل ائتلاف بزرگتر (نصف+۱) نزدیکند و همه باید طرح ابتکاری این چارچوب را بپذیرند، زیرا واقع‌بینانه‌تر و عینی‌تر است.

مقتدی الصدر، پس از آن‌که در جریان جلسه دوم پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، شاهد عقب نشینی آشکاری از سوی برخی اعضای ائتلاف سه‌گانه «انقاذ الوطن» شد، اوایل فروردین جاری و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، بار دیگر اعلام کرد که وی و همپیمانانش، فراکسیون بزرگتر پیروز در انتخابات هستند و این یک پیروزی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

صدر در ادامه افزود که اولین نفری بوده که توانسته فراکسیون بزرگتر (انقاذ الوطن) را تشکیل دهد و نامزدی مقبول را برای نخست وزیری معرفی کند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد که برای آنکه عراق بدون دولت نماند و با توجه به وخامت اوضاع امنیتی، اقتصادی و خدمات‌رسانی، وی به یک سوم تعیین‌کننده، از روز اول ماه مبارک رمضان تا روز ۹ ماه شوال فرصت می‌دهد تا با همه جریان‌ها برای تشکیل دولت اکثریت ملی بدون جریان صدر گفت‌وگو کند. وی همچنین از اعضای جریان صدر خواست که هیچگونه دخالت منفی و یا مثبت در این امر نداشته باشند.

اما «احمد الموسوی» نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در واکنش به این ضرب‌الاجل دستیابی توافق با نیرو‌های اهل سنت، کُرد‌ها و برخی طرف‌های شیعه برای تشکیل دولت آینده را بعید دانست و گفت: «موفقیت چارچوب هماهنگی در متقاعد کردن نیرو‌های کُرد، اهل سنت و رفتن به سمت ائتلاف با آن‌ها برای تشکیل دولت نتیجه‌ای غیر از تکرار سناریوی شکست جریان صدر و ائتلاف سه گانه در پی نخواهد داشت».

پربیننده ترین خبرها