پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیسیون تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی

پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیسیون تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 8 ارديبهشت 1401 - 21:42

سفارت ایران در ایتالیا با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس پیشنهاد کرد که جامعه جهانی به منظور پایان دادن به آزار و اذیت و آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل تشکیل دهند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

متن کامل این بیانیه که یک نسخه آن در ژورنال دیپلماتیک ایتالیا منتشر شد، به شرح زیر است:

روز جهانی قدس یادبود امام خمینی (ره) در سال ۱۹۷۹ می باشد که مصادف با حملات مجدد رژیم آپارتاید و غاصب صهیونیستی در جنوب لبنان اعلام شد. حمایت از ملت و آرمان فلسطین در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که روز جهانی قدس نامگذاری شد، توسط ملل مسلمان و آزاد اندیش در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. این روز فرصتی است تا جهانیان، مظلومیت ملت آواره فلسطین که بیش از ۷۰ سال است تحت سلطه رژیم کودک کش و خون‌ریز اسرائیل می‌باشند، به یادآورند و در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطین تجدید پیمان نمایند.

آنچه مایه تاسف است، سازشکاری برخی از کشورهای عربی با رژیم غاصب است، چرا که شاهدیم این سازشکاری و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نه تنها موجب پیشرفتی در مساله فلسطین نشد، بلکه به تشویق هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی به اشغال و ظلم علیه ملت مظلوم فلسطین گردید.

برخورد دوگانه کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی در موضوع فلسطین به دغدغه آزاداندیشان و فعالان صلح جهانی تبدیل شده است و این رویکرد با توجه به ابعاد حقوق بشری اقدامات صهیونیست‌ها، دیگر قابل تحمل برای مردم منطقه نیست.

سیاست‌های آمریکا به قدری به نفع رژیم اسرائیل است که برخی از نویسندگان آمریکایی در مقالات خود اعتراف کرده‌اند در واقع آن رژیم است که ایالات متحده را اداره می‌کند. ایالات متحده سالانه میلیاردها دلار به رژیم اسرائیل کمک نظامی می‌کند. حمایت سیاسی آمریکا از رژیم اسرائیل نیز بی نهایت و گسترده بوده و همواره قطعنامه‌های مربوط به فلسطین و یا محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای حقوق بشر، یونسکو و سازمان ملل و شورای امنیت را بیش از ۴۰ بار وتو کرده است.

رژیم آپارتاید و غاصب صهیونیستی در سال‌های اخیر به اقدامات جنون آمیز خود علیه فلسطینیان شدت بخشیده مانند: "مجازات دسته جمعی" نقض اصل خودمختاری"محاصره فیزیکی و اقتصادی غزه، ارتقاء دیوار حائل، اخراج و جابجایی اجباری فلسطینی‌ها، غصب زمین‌های حاصل‌خیز، ترور فرماندهان فلسطینی و نخبگان سایر کشورهای عربی و اسلامی، تخریب زمین‌های کشاورزی، طرح یهودی سازی بیت‌المقدس، ادامه شهرک سازی، ممنوعیت تردد اتباع فلسطینی مقیم بیت‌المقدس و ابطال شناسنامه آنها و لغو مجوز اقامت دائم، صهیونیستی سازی بلندی‌های جولان و نقب، محاکمه فلسطینی ها در دادگاه های نظامی و غیره.

جمهوری اسلامی ایران همیشه حامی آرمان فلسطین بوده و حمایت از مردم مظلوم فلسطین یک سیاست کوتاه مدت و تاکتیکی نیست و نه تنها ریشه در اعتقادات دینی دارد، بلکه مهمتر از همه یک وظیفه انسانی و انسان دوستانه مبتنی بر ماهیت و ذات جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن است. جمهوری اسلامی ایران طرحی دموکراتیک و عادلانه برای حل بحران فلسطین با عنوان «برگزاری رفراندوم ملی در فلسطین» ارائه کرده است که در دبیرخانه سازمان ملل نیز به ثبت رسید. در این طرح بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و برگزاری همه پرسی در میان مردم برای تعیین سرنوشت و نوع نظام سیاسی، مؤثرترین راه حل این مناقشه است. بر اساس این طرح، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی الاصل می‌توانند نوع نظام حقوقی خود را انتخاب کنند و از حقوق آن به طور آزادانه و برابر برخوردار شوند. طرح جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول دموکراسی و حقوق بین‌الملل مورد قبول همه دولت‌ها و ملت‌ها تدوین و ارائه شده است. این طرح جایگزین خوبی برای طرح‌های شکست خورده قبلی خواهد بود.

دولت‌های غربی و سازمان‌های بزرگ بین‌المللی نتوانستند مسئله فلسطین را حل کنند و همه راه‌حل‌های پیشنهادی به دلیل دیدگاه‌های مغرضانه آنها شکست خورده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تاکنون در انجام مسئولیت خود بر اساس منشور ملل متحد برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی ناتوان بوده است.

شاید نزدیک‌ترین پیشنهاد این باشد که کشورها یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای بررسی سرکوب و تبعیض سیستماتیک در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ایجاد و یک نماینده جهانی سازمان ملل را برای بسیج اقدامات بین‌المللی برای پایان دادن به آزار و اذیت و آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی منصوب کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا ضمن بزرگداشت روز قدس و تاکید مجدد بر لزوم تشکیل و استقرار کشور مستقل فلسطین برخواسته از طرح پیشنهادی ارائه شده دارد. در این راستا از آزاد اندیشان، خبرنگاران و تحلیل گران، موسسات پژوهشی و اندیشکده‌های ایتالیایی دعوت می‌کند ضمن پرداختن و بازنگری به معضل فلسطین فراموشی شده، با قلم و توان خود در حمایت از این ملت مظلوم در توجیه افکار عمومی بکوشند. انتظار می رود ضمن محکومیت اقدامات سرکوبگرانه وکودک کشی رژیم آپارتایدی صهیونیستی، بر اساس اصل انسان دوستی که مردم ایتالیا همواره سردمدار آن بوده اند، به حمایت موثرتر از آرمان و ملت فلسطین بپردازند.

پربیننده ترین خبرها