آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقص ایمنی نیروگاه فوکوشیما را رد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقص ایمنی نیروگاه فوکوشیما را رد کرد
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 14:31

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تمهیدات ژاپن برای تخلیه برنامه ریزی شده آب تصفیه شده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما، تا حد زیادی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی مرتبط پیش می رود و تاکنون نقص ایمنی در این نیروگاه دیده نشده است.

العالم _ ژاپن

کارگروه آژانس بین المللی انرژی اتمی متشکل از کارشناسان مستقل با سوابق فنی متنوع از کشورهای مختلف در حال بررسی ایمنی طرح تخلیه برنامه ریزی شده آب تصفیه شده نیروگاه هسته ای فوکوشیما برای افزایش شفافیت و کسب درک بین المللی از سوی چین و کره جنوبی است که نگرانی هایی در این زمینه ابراز می دارند.

آژانس در نخستین گزارش خود در مورد ایمنی طرح در نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی، پیشرفت کلی در آماده سازی فنی تخلیه آب تصفیه شده را که انتظار می رود بهار سال آینده آغاز شود، به صورت خلاصه درآورد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس گفت که ژاپن به پیشرفت قابل توجهی در آماده سازی خود دست یافته و کارگروه این نهاد ابراز رضایت کرده است که اپراتور نیروگاه و وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گام های بعدی مناسبی را برای تخلیه آب شناسایی کرده اند.

گروسی تاکید کرد که فعالیت آژانس با هدف انتشار نتایج تا قبل از آغاز عملیات تخلیه آب ادامه خواهد یافت.

آبی که پس از پمپاژ برای خنک کردن سوخت راکتور ذوب شده در این نیروگاه آلوده شده، در مجتمع انباشه شده است و با آب باران و آب های زیرزمینی در محل مخلوط می شود. این آب قبل از تخلیه با آب دریا رقیق می شود.

ژاپن پیشتر اعلام کرده است که از بهار سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون تن آب آلوده را پس از تصفیه و رقیق سازی به دریا رها می کند. این مسئله باعث نگرانی ماهیگیران محلی و مخالفت کشورهای چین و کره جنوبی در همسایگی ژاپن شده است.

ژاپن در این زمینه خواستار کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا تضمین شود که عملیات رهاسازی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی است و موافقت سایر کشورها را نیز کسب می کند.

وقوع زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده نیروگاه فوکوشیما و ذوب سه رئاکتور و انتشار مقادیر زیادی تشعشعات شد که در نتیجه بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان محلی از منطقه خطر تخلیه شدند.

آب مورد استفاده برای خنک کردن هسته های راکتور از آن زمان نشت کرده و با آب های زیرزمینی که به سازه های رئاکتور نفوذ می کند، ترکیب شده است.

این حجم از آب در یک هزار تانکر نیروگاه ذخیره می شود که البته باید از بین برده شود. انتظار می رود که این مخازن به ظرفیت ۱.۳۷ میلیون تنی خود برسند.

قرار بود ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) انجام شود، اما به دلیل شیوع جهانی سویه اُمیکرون کرونا به تاخیر افتاد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها