هشدار سازمان ملل: منازعه اوکراین صادرات غله را کاهش خواهد داد و به بروز قحطی منجر خواهد شد

هشدار سازمان ملل: منازعه اوکراین صادرات غله را کاهش خواهد داد و به بروز قحطی منجر خواهد شد
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 16:18

سازمان ملل درباره پیامدهای خطرناک کاهش صادرات غلات از روسیه و اوکراین هشدار داد.

العالم به نقل از گاردین، مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه غذا، هشدار داد تاخیر بیشتر در صادرات غلات از اوکراین و روسیه می‌تواند قحطی و بحران گرسنگی در برخی مناطق جهان مانند یمن و اتیوپی را تشدید کند.

طبق آمار سازمان ملل، کشورهایی چون ایران و مصر، ترکیه و بنگلادش نیز ۶۰ درصد واردات غلات خود را از روسیه و اوکراین انجام می‌دهند و استمرار صادرات غلات برای این کشورها حیاتی است.

در حال حاضر حدود صد کشتی حامل غلات در دریای سیاه به گل نشسته‌اند و صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به طور کامل متوقف شده است.

شورای بین‌المللی غلات، نهاد مستقر در لندن، نیز گزارش داده است که راه‌های جایگزین برای صادرات غله از اوکراین از جمله مسیرهای ریلی در غرب این کشور محدود هستند و صادرات غلات اوکراین در سال‌ جاری میلادی به حدود ۴۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

این شورا ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که اوکراین می‌تواند حدود ۶۳ میلیون تن غلات صادر کند.

در روسیه نیز صادرات غلات آغاز شده، ولی اعمال تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، دامنه صادرات را محدود کرده است. روسیه در عین حال صادرات غلات به برخی کشورهای آسیای میانه را به طور موقت ممنوع کرده است.

اوکراین نیز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه صادرات برخی انواع غلات مانند چاودار، جو و ارزن را ممنوع کرد.

پیشتر صندوق بین‌المللی پول هشدار داده بود که افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در نتیجه منازعه اوکراین، ممکن است به «ناآرامی اجتماعی» در آفریقا منجر شود.

پربیننده ترین خبرها