عربستان در صدر لیست سرکوب آزادی مطبوعات

عربستان در صدر لیست سرکوب آزادی مطبوعات
پنج‌شنبه 15 ارديبهشت 1401 - 13:14

سازمان ‌گزارشگران بدون مرز عربستان را جزء بدترین‌ها از نظر شاخص آزادی مطبوعات عنوان کرد.

العالم - اروپا

بر اساس طبقه بندی سالانه سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز، عربستان سعودی یکی از سرکوبگر ترین کشورها برای خبرنگاران است.

به گزارش سعودی لیکس، طبقه بندی بین‌المللی 2022 عربستان سعودی را با توجه به نقض شدید حقوق روزنامه نگاران و آزادی بیان در رتبه 166 از 180 قرار داد.

گزارشگران بدون مرز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، عربستان سعودی را « بدترین زندان‌ روزنامه‌نگاران در جهان» توصیف کرد.

مقامات سعودی با سرکوب آزادی بیان و بازداشت روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و نویسندگان، روش‌های مختلفی را برای سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران اعمال می‌کنند.

عربستان در میان پنج کشور اول دارای بیشترین تعداد روزنامه نگاران بازداشتی تا اول دسامبر 2021 است؛چراکه از زمان شروع کمپین های دستگیری خودسرانه در کشور، حداقل 31 روزنامه نگار را دستگیر کرده است.

مقامات سعودی تنها به بازداشت روزنامه‌نگاران اکتفا نمی‌کنند؛بلکه بسیاری از آن‌ها را شکنجه می‌کنند یا به قتل می رسانند که از برجسته‌ترین آن‌ها « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی بود که به دلیل انتقاد از اوضاع عربستان در کنسولگری کشورش در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

علاوه بر این، «صالح الشیحی » نویسنده سعودی نیز به دلیل انتقاد از فساد در دربار سلطنتی آل سعود بازداشت شد. وی در زندان‌های سعودی شکنجه شد . این روزنامه نگار که در بازداشت بسر می‌برد، آزاد شد و بعد از مدتی به بیماری دچار شد که تلاش پزشکان برای مداوای وی بی نتیجه بود.

در فهرست بلند بالای زندانیان در زندان‌های عربستان تعدادی روزنامه نگار مانند «زهیر کتبی»،«زانه الشهری» و « خالد العلکمی» نیز دیده می‌شود.

همچنین « ترکی الجاسر» روزنامه‌نگار عربستانی که در زندان به سر می‌برد، تحت شکنجه عوامل سفاک سعودی کشته شده است.

سازمان‌های حقوق بشر، مقامات سعودی را به طور کامل مسئول نقض فجیع حقوق و آزادی‌ها می‌دانند .

بر اساس گزارش سازمان‌های مختلف عربستان یکی از بزرگترین کشورهایی است که روزنامه نگاران را به اتهاماتی همچنین «توطئه علیه پادشاهی» و « همکاری با نهادهای خارجی» به زندان می‌اندازد و رویه‌های قضایی آن کاملاً مبهم است و هیچ نشانی از اتهامات علیه بسیاری از روزنامه نگاران زندانی ارائه نشده است.

مقامات سعودی در لیست سران کشورها یا دولتها هستند که با تأسیس یک نهاد سانسور، آزادی مطبوعات را زیر پا می‌گذارند و روزنامه‌نگاران را به دلخواه زندانی می‌کنند.

هنوز دست کم 32 روزنامه نگار در عربستان بازداشت هستند و روزنامه نگاران بازداشت شده در زندان‌های آل سعود از بدرفتاری مسئولان سعودی رنج می‌برند. علاوه بر این ، دولت سعودی همچنان از کار هر رسانه ای که مستقیماً به آن وابسته نیست جلوگیری می‌کند و محدودیت‌هایی را برای وب سایت‌ها اعمال می‌کند.

عربستان که توسط « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اداره می شود از جمله سه کشور عربی است که آزادی مطبوعات را سرکوب می کند. به گفته خبرنگاران بدون مرز، عربستان همچنان دستکم 31 روزنامه نگار را تحت بازداشت دارد.

سازمان ابتکار سنجش حقوق بشر در گزارش خود که وضعیت رسانه ای 180 کشور را ارزیابی می کند، تاکید کرد که رسانه‌های آزاد در عربستان جایی ندارند. روزنامه نگاران تحت نظارت شدید قرار می گیرند حتی اگر خارج از کشور باشند.

این گزارش افزود: به رغم آنکه « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی زمانی که قدرت را در ژوئن 2017 به دست گرفت، از رویکرد باز سخن گفت؛ اما سرکوب ها در این کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

عربستان سعودی بعد از ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» از نظر سرکوب آزادی بیان بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.

پیش از این نیز نتایج پژوهش مرکز مطالعات و انتشارات «البیت الخلیجیّ» نشان داد؛ عربستان در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر سرکوب، استبداد و جرائم مربوط به قتل شهروندان در رتبه نخست قرار دارد.

براساس این پژوهش، عربستان شاهد محاکمه‌های قضایی ظالمانه و بازداشت‌های ظالمانه است و محاکمه ده‌ها شهروند متهم درباره آزادی بیان نیز دارای ایراد‌های حقوقی است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها