راهپیمایی هزاران معترض سودانی به سمت کاخ ریاست جمهوری

راهپیمایی هزاران معترض سودانی به سمت کاخ ریاست جمهوری
پنج‌شنبه 15 ارديبهشت 1401 - 21:01

هزاران سودانی امروز پنجشنبه در ادامه مقاومت خود در برابر کودتای نظامی 25 اکتبر به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم حرکت کردند.

العالم-سودان

امروز یک میلیون سودانی که اکثرشان جوانان بودند، از ایستگاه بشدار در جنوب خارطوم به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کردند. تظاهرات سودانی‌ها، به دعوت کمیته‌های مقاومت، و جنبش انقلابی علیه کودتا، که خواستار حضور میلیونی بودند، صورت گرفت.

با شروع این تجمع، شرکت کنندگان با سر دادن سرودها و اشعار انقلابی و شعار، خواستار بازگشت سربازان به پادگان ها، قصاص قاتلان انقلابیون و بازگشت مردم سالاری به کشور شدند. نیروهای پلیس سعی کردند این تجمع را از ایستگاه بشدار یعنی قبل از حرکت به سمت کاخ متفرق کنند.

قبل از درگیری در ورودی های خیابان القصر در مرکز خارطوم، پلیس گاز اشک آور و بمب های صوتی پرتاب کرد. شرکت کنندگان در تجمع نیز با سنگ، مقابله و آنها را مجبور به عقب نشینی کردند. این درگیری ها منجر به زخمی شدن تظاهرات کنندگان شد.

از زمان کودتای فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان، بیش از 90 نفر در جریان اعتراضات مردمی ضد کودتا کشته و بیش از 2000 نفر دیگر زخمی شده اند، در حالی که اجرای روند سیاسی توسط سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و مرجع بین دولتی توسعه (یک بلوک تجاری شامل هشت کشور آفریقایی) هنوز در دستیابی به هر گونه نزدیکی بین طرف های درگیر در بحران سودان کند است.

دیروز چهارشنبه، زندانیان سیاسی و زندانیان اسیر در زندان سوبا در جنوب خارطوم، دست به اعتصاب غذای علنی زدند تا بر مقامات کودتا فشار بیاورند که آنها را آزاد کنند یا به دادگاه و محکمه های عادلانه و علنی تحویل دهند.

این کمپین در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام به منظور آزادی زندانیان سیاسی، برچیدن سیستم دستگیری خودسرانه، بازداشت احتیاطی و ناپدید شدن اجباری صورت می گیرد. وی از تمام نیروهای انقلابی و تشکل های مختلف خواست تا با شرکت در تحصن در مقابل زندان های حکومت کودتا، از زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند، به هر نحو ممکن حمایت کنند.

پربیننده ترین خبرها