آغاز مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان

آغاز مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان
جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 09:42

مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان برای لبنانی های مقیم خارج از این کشور آغاز شد.

العالم ـ لبنان

مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان که 128 کرسی دارد، از طریق رای‌گیری از لبنانی‌های مقیم کشورهای عربی و اسلامی آغاز شد.

وزارت خارجه لبنان اعلام کرده که در برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی، مصر و عراق دو شعبه رای گیری و در دیگر کشورهای محل برگزاری انتخابات یک شعبه رای‌گیری تعیین شده است.

با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی لبنان مطابق قانون نسبی یا قانون تناسبی برگزار می‌شود رای‌دهندگان در خارج نیز فقط می‌توانند به یکی از لیست‌های انتخاباتی در حوزه انتخاباتی- که در آن ثبت‌نام کرده‌اند- رای دهند و علاوه بر آن می توانند به یک فرد در همان لیست تحت عنوان رای ترجیحی رای بدهند.
طبق این گزارش، شمار لبنانی‌های مقیم خارج که برای مشارکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند 225 هزار و 114 نفر اعلام شده که این رقم، سه برابر بیشتر از آمار انتخابات سال 2018 است.

در همین ارتباط اولین شعبه‌های رای‌گیری برای رای‌دهی لبنانی‌های خارج‌ از این کشور در تهران آغاز به کار کرد.

در سلطان نشین عمان نیز رای گیری از ساعت شش صبح آغاز شد و در ساعت نه شب پایان خواهد یافت.

در سایر کشورها نیز لبنانی های مقیم آن کشورها امروز پای صندوق های رای خواهند رفت تا به لیست مورد نظر خود در انتخابات پارلمانی لبنان رای بدهند.

قانون انتخاباتی لبنان

انتخابات پارلمانی در لبنان 15 ماه می (25 اردیبهشت) برگزار خواهد شد و رای دهندگان برای شرکت در بیست و چهارمین دوره پارلمانی، در انتخابات حضور خواهند یافت. در این دوره نیز انتخابات برای دومین بار در 15 حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می شود.

کرسی های پارلمانی بنابر آنچه فهرست های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می شود.

قانون، عملیات رأی گیری را به گونه ای تنظیم کرده است که هر مرد یا زن لبنانی با 21 سال تمام چه مقیم لبنان باشد و چه نباشد، حق رأی دارد.

رأی گیری با برگه های رسمی رأی برگزار می شود که وزارت کشور پیشتر آنها را آماده کرده است. این برگه ها حاوی اسامی فهرست ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

رأی دهندگان از بین فهرست های رقیب، یک فهرست را برمی گزینند و هر رأی دهنده می تواند به نامزدی از حوزه انتخاباتی کوچک تر در ضمن فهرستی که بر می گزیند، رأی دهد.

احزاب و گروه های لبنانی

در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان، 718 نامزد در قالب 103 لیست با یکدیگر رقابت می‌کنند. به عبارت دیگر برای هریک از 128 کرسی پارلمانی بیش از 5 نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این دوره 118 زن در لیست‌های انتخاباتی حضور دارند که بیشترین تعداد حضور بانوان در ادوار انتخابات پارلمانی است.

از آنجایی که نظام سیاسی حاکم بر لبنان نظام پارلمانی است، ائتلاف‌ها و گرایش اکثریت در پارلمان همواره نقشی اساسی در تقسیم قدرت در این کشور داشته و روند مسایل و اولویت‌ها را تعیین می‌کنند.

هم اکنون جریان 8 مارس که نزدیک به حزب الله است، 72 کرسی در پارلمان لبنان دارد که شامل احزاب جریان ملی آزاد، المرده، اتحادیه انقلابی ارمنی، حزب دموکرات لبنان، حزب ناسیونال سوسیالیست سوری، جنبش امل و … است.

در مقابل جریان 14 مارس که مخالفان حزب الله و جریان مقاومت را شامل می‌شوند 48 کرسی را به خود اختصاص داده اند.
این گروه‌ها شامل حزب القوات، جریان المستقبل، حزب کتائب، جریان قرنه شهوان، حزب لیبرال ملی، جنبش نوسازی دموکراتیک، جنبش راست دموکراتیک و ائتلاف ملی لبنان، همواره عامل اصلی مسایل و مشکلات این کشور بوده و وابسته به غرب یا دلار‌های نفتی سعودی هستند.

در این انتخابات در میان جریانات مسیحی که طبق قانون، نیمی از پارلمان را در اختیار دارند همچنان رقابت اصلی بین جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون و جبران باسیل)، حزب القوات (متعلق به سمیر جعجع) و جریان المرده (فرنجیه) خواهد بود.

در بین احزاب شیعی پیش بینی می‌شود همچنان ائتلاف وفاداران مقاومت (حزب الله) و امل اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند.در بین دروزی‌ها نیز رقابت اصلی بین حزب سوسیالیست ترقی خواه (ولید جنبلاط)، دموکرات (طلال ارسلان) و التوحید العربی (وئام وهاب) است و احتمالا کرسی‌های آنان نیز همچون گذشته تقسیم می‌شود.اما جریانات اهل سنت با توجه به کناره گیری سعد حریری با فشار‌های محمد بن سلمان و شکاف بوجود امده با بیشترین تغییر مواجه خواهند بود.

اهل تسنن لبنان در عرصه سیاسی دچار چند دستگی شده است، هر چند دلار‌های سعودی به کمک فواد سنیوره و بها حریری آمده اند، اما به نظر نمی‌رسد بتوانند تغییر قابل توجهی به وجود آورند. پیشتر کشور‌های عربی شورای همکاری خلیج فارس که همسو با تحریم‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا سفرای خود را از لبنان فراخوانده بودند تا بلکه بتوانند بر دولت این کشور برای محدود کردن حزب الله فشار وارد کنند، بدون نتیجه، از چندی قبل، بی سر و صدا سفارتخانه و فعالیت‌های سیاسی شان را مجددا فعال نموده اند تا بلکه روند سیاسی کنونی را به سود خود برگردانند.

سعودی‌ها در انتخابات گذشته بیشترین حمایت مالی را از جریانات اهل سنت و سپس گروه‌های مسیحی مخالف حزب الله داشتند. اما به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر دلار‌های سعودی بیشتر به سمت حزب مسیحی القوات (سمیر جعجع) سرازیر شود.
مجلس لبنان 128 کرسی دارد و جریان 14 مارس که مخالف مقاومت است، امید دارد با فشار‌های اقتصادی و سیاسی چند سال اخیر بتواند اکثریت را در مجلس به دست آورد و پروژه خلع سلاح حزب الله را به ثمر برساند.
مخالفان سلاح مقاومت در این دوره از انتخابات نیز حمایت عربستان و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس را در اختیار دارند.

پربیننده ترین خبرها