گفت وگوی العالم با سفیر لبنان در تهران در باره انتخابات پارلمانی این کشور/ حضور لبنانی ها درمرحله اول انتخابات پارلمانی گسترده است

جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 14:45

سفیر لبنان در ایران فرایند رأی گیری پارلمانی در تهران را روان و استقبال لبنانی های مقیم ایران را در انتخابات گسترده توصیف کرد.

العالم _ لبنان

حسن عباس سفیر لبنان در ایران در گفتگو با خبر شبکه تلویزیونی العالم گفت بهترین راهی که شهروندان لبنانی می توانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند، شرکت انتخابات است.

حسن عباس با اشاره به آغاز مرحله اول رأی گیری پارلمانی برای لبنانی های ساکن در دیگر کشورها از جمله در ایران طی امروز (جمعه) افزود، استقبال لبنانی های مقیم ایران و شرکت آنان در انتخابات گسترده بوده است و تا کنون از 642 نفر واجد شرایط شهروندان لبنانی برای شرکت در انتخابات در تهران، بیش از 250 نفر در پای صندوق ها حاضر شده و رأی داده اند.

سفیر لبنان با درخواست از لبنانی های مقیم ایران برای حضور در سفارت این کشور در تهران برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور، پیش بینی کرد بیشتر آنان امروز جمعه در رأی گیری شرکت کنند.

حسن عباس درباره اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان تصریح کرد، بهترین راهی که شهروندان لبنانی می توانند صدای خود را درباره هر موضوعی به گوش مسئولان برسانند، شرکت در انتخابات دموکراتیک است.

وی همچنین درباره گستردگی مشارکت لبنانی های مقیم خارج در انتخابات گفت: اوضاع داخلی لبنان این احساس مسئولیت را در لبنانی های مقیم خارج در برابر آنچه در کشورشان رخ می دهد، به وجود آورده است و در نتیجه در پی این هستند تا با رأی دادن، در حل بحرانی که لبنان با آن دست به گریبان است، سهیم باشند.

سفیر لبنان گفت هر کدام از شهروندان لبنانی که نتوانسته است برای رأی گیری امروز (جمعه) ثبت نام کنند، می توانند به لبنان سفر و در انتخابات پارلمانی در داخل شرکت کنند.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی لبنان با شرکت لبنانی های مقیم کشورهای عربی و اسلامی از امروز (جمعه) آغاز شده است. اولین مرکز رأی گیری از لبنانی های مقیم خارج، در تهران پایتخت ایران افتتاح شده است. رأی گیری داخل لبنان نیز روز یکشنبه (25 اردیبهشت ماه) برگزار خواهد شد.

قانون انتخاباتی لبنان

انتخابات پارلمانی در لبنان 15 ماه می (25 اردیبهشت) برگزار خواهد شد و رای دهندگان برای شرکت در بیست و چهارمین دوره پارلمانی، در انتخابات حضور خواهند یافت. در این دوره نیز انتخابات برای دومین بار در 15 حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می شود.

کرسی های پارلمانی بنابر آنچه فهرست های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می شود.

قانون، عملیات رأی گیری را به گونه ای تنظیم کرده است که هر مرد یا زن لبنانی با 21 سال تمام چه مقیم لبنان باشد و چه نباشد، حق رأی دارد.

رأی گیری با برگه های رسمی رأی برگزار می شود که وزارت کشور پیشتر آنها را آماده کرده است. این برگه ها حاوی اسامی فهرست ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

رأی دهندگان از بین فهرست های رقیب، یک فهرست را برمی گزینند و هر رأی دهنده می تواند به نامزدی از حوزه انتخاباتی کوچک تر در ضمن فهرستی که بر می گزیند، رأی دهد.

پربیننده ترین خبرها