بحران اقتصادی در ترکیه؛ شهروندان اردوغان را مسئول می دانند

بحران اقتصادی در ترکیه؛ شهروندان اردوغان را مسئول می دانند
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 17:58

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که تورم ترکیه به ویژه برای قشرهای فقیر به بالاترین حد رسیده است.

العالم _ ترکیه

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته رسیده است و شهروندان دولت «رجب طیب اردوغان» را مقصر می‌دانند.

موسسه آمار ترکیه روز یکشنبه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد نرخ تورم ترکیه در ماه آوریل به حد نصاب ۶۹.۹۷ درصدی در دو دهه اخیر رسیده است.

«کنفدراسیون اتحادیه های کارگری ترکیه» که محاسباتش بر اساس داده های ترک استات است، اعلام کرد که این رقم برای ۲۰ درصد از فقیرترین افراد کشور ۱۳۱.۶ درصد و برای ۲۰ درصد از ثروتمندان ۶۵ درصد است.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به حمل و نقل با ۱۰۵ درصد و مواد غذایی با ۹۰ درصد بوده است.

در حالی که دولت ترکیه تورم جهانی را مقصر می‌داند، اقتصاددانان خاطرنشان می‌کنند که افزایش تورم در ترکیه بسیار بیشتر از کشورهای همتای آن بوده است.

در همین حال بر اساس نظرسنجی جدید موسسه «متروپل»، از هر ۱۰ شهروند ترکیه ۶ نفر معتقدند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نمی‌تواند مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند.

حدود ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان به این پرسش که آیا اردوغان می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند، پاسخ منفی و ۳۹ درصد پاسخ «مثبت» داده اند.

این نظرسنجی همچنین تجزیه و تحلیل تفکیک شهروندان را بر اساس اینکه طرفدار کدام حزب سیاسی هستند، ارائه کرده است. بر این اساس، ۹۰ درصد از رای دهندگانِ حزب حاکم «عدالت و توسعه » معتقدند که دولت اردوغان می تواند اقتصاد را اصلاح کند، در حالی که ۸.۸ درصد غیر از این فکر می‌کنند.

میان رای دهندگانِ حزب «جنبش ملی» اعتماد به اردوغان ۷۳.۱ درصد است، در حالی که بیش از ۹۰ درصد از طرفداران حزب اپوزیسیون جمهوری خواه و حزب دموکراتیک خلق‌ها نسبت به اردوغان ابراز بی اعتمادی کرده اند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها