تداوم کاهش بهای نفت به دلیل نگرانی های اقتصادی جهانی و تقویت ارزش دلار

تداوم کاهش بهای نفت به دلیل نگرانی های اقتصادی جهانی و تقویت ارزش دلار
سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 - 10:27

سیر نزولی بهای طلای سیاه صبح روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

العالم - اسیا

به نقل از رویترز، بهای جهانی نفت صبح روز سه‌شنبه بیش از 1 درصد سقوط کرد و کاهش شدید روز گذشته را به دلیل قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا در چین، تقویت ارزش دلار و خطرات رکود رو به رشد در آمریکا، و نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز تقاضای جهانی ادامه داد.
صبح امروز بهای نفت خام برنت دریای شمال با 1 دلار و 31 سنت یا 1.2 درصد کاهش به 104 دلار و 63 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 25 سنت یا 1.2 درصد کاهش، 101 دلار و 84 سنت معامله شد.
روز دوشنبه، هر دو شاخص نفتی بیشترین کاهش درصد روزانه خود را از ماه مارس به ثبت رساندند و 5 تا 6 درصد نزول را از سر گذراندند.
کاهش بهای نفت منعکس کننده روند بازارهای مالی جهانی است زیرا سرمایه گذاران دارایی های پرریسک تر را به دلیل نگرانی در مورد نرخ های بهره بالاتر و تأثیر آنها بر رشد اقتصادی کنار گذاشته اند.
ارزش دلار نزدیک به بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته رسیده است و این امر باعث گران شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها شده است.
وارن پترسون، رئیس مرکز تحقیقاتی ING در این خصوص گفت: «وضعیت کووید در چین، افزایش نرخ‌ها و ریسک‌های رکود فزاینده به دارایی‌های پرریسک کمک نمی‌کند.»
آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که رشد صادرات چین تک‌رقمی شده و کاهش یافته است که ضعیف‌ترین رشد در حدود دو سال اخیر محسوب می شود زیرا این کشور قرنطینه‌ها را برای جلوگیری از گسترش کووید-19 تمدید کرده است.
بهای نفت هفته گذشته پس از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تحریم تدریجی نفت روسیه افزایش یافت. با این حال، به دلیل درخواست های اعضای اروپای شرقی برای دریافت معافیت و امتیازات، تصویب آن به تعویق افتاده است.
به گفته یک منبع در اتحادیه اروپا، نسخه جدیدی که در حال حاضر در دست تهیه است، احتمالا ممنوعیت حرکت نفتکش های اتحادیه اروپای حامل نفت روسیه را پس از فشار یونان، قبرس و مالت لغو می کند.
پترسون در این خصوص افزود: «بدیهی است که اعضای (اتحادیه اروپا) برای دستیابی به توافق با مشکل مواجه هستند، که نشان می دهد ممکن است شاهد کاهش بیشتر بسته پیشنهادی باشیم.»
بازارهای مالی همچنین به این نگرانی‌ها توجه می‌کنند که برخی از اقتصادهای اروپایی ممکن است در صورت محدود شدن بیشتر واردات نفت روسیه، یا اگر روسیه با قطع عرضه گاز واکنش تلافی جویانه انجام دهد، دچار مشکل شوند.
رویترز گزارش داده است که مقامات آلمانی مخفیانه برای هرگونه توقف ناگهانی عرضه گاز روسیه با بسته اضطراری که می تواند شامل به دست گرفتن کنترل شرکت های مهم باشد، آماده می شوند.
یک اقتصاددان ارشد در مصاحبه ای که روز سه شنبه منتشر شد گفت: «توقف عرضه گاز روسیه به آلمان باعث رکود اقتصادی عمیق خواهد شد و حذف نیم میلیون شغل را به همراه خواهد داشت.»
مجارستان همچنین موضع خود را مبنی بر عدم پذیرش دور جدید تحریم‌های پیشنهادی علیه روسیه تا زمانی که نگرانی‌های این کشور برطرف شود، تکرار کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها