نبرد میان اهل تسنن در انتخابات لبنان؛ رهبری فرقه ای یا تعادل ملی؟

نبرد میان اهل تسنن در انتخابات لبنان؛ رهبری فرقه ای یا تعادل ملی؟
يکشنبه 25 ارديبهشت 1401 - 08:36

ساعاتی قبل از آغاز به کار صندوق های رای و شروع انتخابات پارلمانی در لبنان، سوالی که در رابطه با انتخابات مطرح می شود، درباره اوضاع و واقعیت های مربوط به اهل تسنن است.

العالم لبنان

در حال حاضر رقابت میان گروه های اهل تسنن شدید است، علیرغم رقابتی که با مسیحیت در جریان است و رقابتی که میان گروه های مسیحی «جریان آزاد ملی» و حزب «نیروهای لبنانی» وجود دارد.

واقعیت ها نشان می‌دهد که گروه های مسیحی، شاهد تحول بزرگی در زمینه نتایج نخواهند بود، چرا که انتظار می‌ رود که «نیروهای لبنانی» و «جریان آزاد ملی» در صندوق های رای، آرای نزدیکی داشته باشند.

اما در رابطه با اهل تسنن، مساله مهم تر از این است، به ویژه که عربستان سعودی به طور آشکار وارد عرصه شده است.

ماهر الخطیب نویسنده لبنانی به نقل از محافل آگاه گفت: مشخص است تمایلی وجود دارد مبنی بر اینکه شیخ عبداللطیف دریان مفتی جمهوری لبنان رو در روی سعد الحریری نخست وزیر سابق قرار داده شود تا دریان برای تشویق رای دهندگان اهل تسنن به حضور گسترده در انتخابات تلاش کند، با وجود اینکه این مساله رسما اعلام نشده است.

این درحالیست که الحریری تلاش می کند تا تحریم شرکت در انتخابات را از بین ببرد.

از نظر این منابع، در صورتیکه فشارها یا تماس ها در جهت سوق دادن نخست وزیر سابق به تغییر نظرش درخصوص شرکت در انتخابات موفقیت آمیز نباشد، این صندوق های رای هستند که تصمیم خواهند گرفت که چه کسی تصمیم گیرنده اول در این رابطه خواهد بود.

با توجه به اینکه موفقیت راهکار تحریم باعث می شود که الحریری به عنوان رهبری اصلی ظاهر شود که نتوان آنرا نادیده گرفت. اما شکست این راه به معنای موفقیت نبرد ؛ شکستی است که علیه وی شروع شده است.

به گفته این منابع ، همه متوجه شده اند که گروه ها و شخصیت های مختلف سیاسی در رقابت با نخست وزیر سابق بر سر رهبری موفق نبوده اند. این مساله باعث شده کسانی که به دنبال این مساله هستند، چه در خارج و چه در داخل، درصدد کمک گرفتن از مفتی لبنان برآمدند تا رو در وی الحریری قرار گیرد. دیدار میان دریان و سفرای کشورهای حوزه خلیج فارس در لبنان در دار الفتوا و نیز بیانیه های صادره از سوی برخی از اتحادیه های خانواده ها و عشایر گواهی بر این مدعاست.

ارزیابی منابع آگاه از اوضاع محافل اهل تسنن این است که این دیدار به منزله پیام حمایتی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس از راه کار مفتی لبنان است، یعنی دعوت به مشارکت در انتخابات ، تفسیری که از این اظهارات می شود ، این است که برگه مشارکت در انتخابات را از دست الحریری گرفته اند.

اما سوال اصلی در باره این احتمال است که آیا امکان تشویق رای دهندگان به شرکت در انتخابات وجود دارد، به ویژه اگر الحریری بر موضع خود ثابت قدم بماند.

منابع یاد شده معتقدند که در سایه نتایج انتخابات در رابطه با اهل تسنن، انتظار می رود که بسیاری از مسائل چه در سطح طایفه ها چه در سطح ملی قطعی شود. با توجه به اینکه واقعیت های فعلی نشان می دهد که حضور اهل تسنن باعث اختلاف و چند دستگی در داخل مجلس نمایندگان لبنان خواهد شد و این مساله باعث می شود که نقش اهل تسنن در عرصه سیاسی در این لحظه سرنوشت ساز از تاریخ کشور تضعیف شود. آنهم در شرایطی که اطلاعاتی درخصوص برگزاری نشستی بین المللی در آینده وجود دارد.

منابع یاد شده بر این باور هستند که اهل تسنن به طور کلی بازنده بزرگ این نبرد هستند ، به ویژه اینکه گروه های شرکت کننده در آن هیچ دیدگاهی درخصوص آنچه که باید روز بعد انجام شود ارائه نکردند، تا جائیکه می توان گفت که آنچه هست نبردی میان کسانی است که خواهان پایان دادن به حضور الحریری هستند و کسانی که می خواهند رهبری او را در چارچوب دفاع از خود ثابت کنند.

پربیننده ترین خبرها