گزارش العالم از حال و هوای انتخاباتی لبنان+ ویدیو

يکشنبه 25 ارديبهشت 1401 - 11:23

استقبال شهروندان جنوب لبنان از انتخابات پارلمانی این کشور باعث شد که آنها به دنبال آغاز روند رای گیری به صورت گسترده در پای صندوق های رای حضور یابند .

العالم -لبنان

خبرنگار العالم گزارش داد که شور و نشاط انتخاباتی لبنانی ها در جنوب لبنان از عصر دیروز در حالی آغاز شد که جنوب لبنان شاهد مهاجرت معکوس از پایتخت بیروت به این منطقه بود.

به همین سبب ورودی شهرها، ترافیک سنگین به وجود آمد و شاهد صحنه های جشن و شادی و نیز تجمعات خودرویی تا ساعات پایانی دیروز در این مناطق بودیم.

برای انتخابات پارلمانی، جنوب لبنان به 3 حوزه انتخاباتی تقسیم شده است که حوزه اول شامل مناطق "جزین و صیدا" است و تعداد رای دهندگان در این حوزه 129317 نفر است.

تعداد نامزدهای این ناحیه 29 نفر است که به 8 لیست تقسیم شده اند و برای کسب 5 کرسی پارلمان، 2 کرسی برای اهل تسنن، 2 کرسی برای مسیحیان مارونی و 1 کرسی برای مسیحیان کاتولیک رقابت خواهند کرد.

لازم به ذکر است که تصمیم "تحریم انتخابات" اعلام شده از سوی سعد حریری رئیس جنبش المستقبل که نقش پررنگی در بخش صیدا دارد، مشارکت مردم این منطقه را در انتخابات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

حوزه دوم جنوب شامل حوزه‌های "الزهرانی و صور" است که تعداد رای دهندگان این حوزه 322619 نفر است. کاندیداها 21 نفر هستند که در بین 5 لیست توزیع شده‌اند و برای بدست آوردن 7 کرسی پارلمان، 6 کرسی برای شیعیان و 1 کرسی برای مسیحیان کاتولیک، با هم رقابت خواهند کرد.

لیست های انتخاباتی توسط حزب الله، «نبیه بری» رهبرجنبش "امل" و رئیس فعلی پارلمان لبنان، برخی شخصیت های برجسته شیعه در جنوب لبنان، سایر نیروهای لبنانی و گروه موسوم به "جامعه مدنی" ارائه شده است.

حوزه سوم انتخاباتی در جنوب لبنان، 4 ناحیه نبطیه، بنت جبیل، مرجعیون و حسبیه را شامل می شودد.

تعداد رای دهندگان در این حوزه 497621 نفر و تعداد کاندیداها 26 نامزد است که در بین 3 لیست توزیع شده اند. اولین لیست مورد حمایت حزب الله، جنبش امل با رهبری رئیس کنونی پارلمان، حاج محمد رعد رئیس گروه "وفاداران به مقاومت" است. در مقابل دو لیست رقیب، از سوی حزب کمونیست و گروه موسوم به "جامعه مدنی" ارائه شده است.

تمامی این لیست ها برای رسیدن به 11 کرسی، 8 کرسی برای شیعیان، 1 کرسی برای سنی ها، 1 کرسی برای دروزی ها و 1 کرسی برای مسیحیان ارتدوکس است که با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها