پس از ۶ سال؛ سرانجام اولین پرواز از فرودگاه تحت محاصره صنعاء انجام شد

پس از ۶ سال؛ سرانجام اولین پرواز از فرودگاه تحت محاصره صنعاء انجام شد
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 11:32

سرانجام فرودگاه صنعاء پس از شش سال محاصره توسط ائتلاف سعودی شاهد اولین پرواز بود. این پرواز بر اساس توافق آتش‌بس موقت انجام شد و می‌بایست یک ماه و نیم پیش اجرایی می‌شد.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش پایگاه خبری «المسیره» پس از شش سال فرودگاه بین‌المللی صنعاء پایتخت یمن، مجوز اولین پرواز تجاری خود را از زمان آغاز آتش بس بشردوستانه و نظامی دریافت کرده است.

بنابر گزارش رسانه های عربی، امروز (دوشنبه) اولین هواپیمای یمنی برای انجام پرواز تجاری پس از آغاز آتش بس بشردوستانه و نظامی که فقط ۱۵ روز به اتمام آن باقی مانده، وارد فرودگاه بین‌المللی صنعاء شده است.

آتش بس دو ماهه بشردوستانه و نظامی تحت نظارت سازمان ملل متحد از دوم ماه آوریل به اجرا درآمد و در دوم ژوئن ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد. طبق این آتش‌بس، ائتلاف سعودی و متحدانش می‌بایست اجازه می‌دادند تا فرودگاه صنعاء پس از شش سال محاصره برخی پروازها را از جمله برای انتقال بیماران داخل یمن به خارج از کشور انجام دهد اما به دلایل مختلف کارشکنی شد.

آتش بس بشردوستانه در یمن انجام دو پرواز تجاری در هفته از فرودگاه صنعاء را در طول دو ماه آتش‌بس به کشورهای اردن و مصر وعده داده بود اما تا امروز ائتلاف سعودی با نقض تعهد خود، آن را اجرایی نکرد. یکی از بهانه‌ها برای کارشکنی در انجام پروازها در فرودگاه صنعاء اختلاف بر سر گذرنامه‌ مسافران بود. متحدان عربستان گذرنامه‌های صادر شده در صنعاء را نمی‌پذیرفتند تا اینکه در هفته جاری به آن تن دادند.

روز گذشته «عبدالوهاب یحیی الدره» وزیر حمل و نقل دولت صنعا اعلام کرد که اولین پرواز تجاری از فرودگاه صنعا از زمان آغاز آتش بس بشردوستانه، فردا دوشنبه به اردن انجام می‌شود.

پربیننده ترین خبرها