پیروزی حماس در انتخابات دانشگاه بیرزیت نشان داد؛

مقاومت؛ تنها گزینه جامعه دانشگاهی فلسطین برای رویارویی با اشغالگران

مقاومت؛ تنها گزینه جامعه دانشگاهی فلسطین برای رویارویی با اشغالگران
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 13:41

«بیرزیت» از مهمترین دانشگاه های فلسطین و معیاری برای جهت‌گیری‌های سیاسی آنها محسوب می شود.

العالم_فلسطین اشغالی

این دانشگاه مهد سیاسی شماری از رهبران فلسطینی بوده و هست که از اواخر دهه هفتاد میلادی تا به امروز، در نهضت ملی نقش آفرینی کرده اند، به عنوان مثال می توان به مروان برغوثی، محمد اشتیه، یحیی عیاش، ابراهیم حامد، بسام الصالحی، خالده جرار و ... اشاره کرد.

در نتیجه این موضوع، انتخاب شورای اتحادیه دانشجویی در بیرزیت، تحت حمایت ویژه رهبران جناح های فلسطینی، به ویژه دو جنبش "فتح" و "حماس" برگزار می شود.

جنبش فتح به عنوان نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در این انتخابات شرکت می کند و حماس به عنوان رقیب، در همه موقعیت‌ها با برنامه سیاسی متفاوت با جنبش فتح رقابت می کند.

انتخاب شورای اتحادیه دانشجویی بیرزیت، شاخصی مهم برای نسل جدید فلسطینی‌هاست که اکنون مقاومت را راه حل قطعی برای مقابله با اشغالگران می داند و رابطه با صهیونیست‌ها را به هر نحوی رد می‌کنند.

نسل جوان فلسطین هر مصالحه‌ای که از حق اصلی آنها برای داشتن یک کشور کاملاً مستقل فلسطینی بدون وابستگی سیاسی و اقتصادی به اشغالگران تضعیف کند را رد می‌کند.

نتایج اعلام شده از سوی دانشگاه، ساعاتی پیش حاکی از پیشرفت بزرگی برای «انجمن اسلامی شاخه دانشجویی جنبش حماس» بود. این موضوع نشان می دهد نسل جدید اکنون، "مقاومت" را راه حل قطعی برای مقابل با رژیم اشغالگر صهیونیستی می داند و هرگونه راه حل مصالحه ای را رد می کند.

نسل جدید که مقاومت را تنها گزینه واقعی برای برخورد با رژیم اشغالگر می داند و با هرگونه راه حل سازشکارانه مخالف است، راه حلی که برای فلسطین استقلال سیاسی و اقتصادی از رژیم اشغالگر اسرائیل قائل نباشد، چنین نسلی هرچند بخشی از آن به راه حل های مقطعی قانع می شوند اما بخش اعظم آن، فلسطین را جز به صورت کامل یعنی از بحر تا نهر نمی بیند و افتخار می کند که از يافا، حيفا، اللد، الرمله، عكا، صفوريا یا صفد اخراج شده است چرا که مطمئن است که سرانجام روزی به آن باز خواهد گشت.

نسل جدید به تمام فلسطین می اندیشد در حالی که در صهیونیست‌ها، مهاجرت معکوس را آغاز کرده اند. تل آویو رسماً اعلام کرد که بیش از 33 درصد از اسرائیلی‌ها، در سرزمین‌های فلسطینی احساس امنیت نمی‌کنند و به مهاجرت فکر می‌کنند.

ضروری است جنبش فتح توجه کند که گفتمان با رژیم جنایتکار اسرائیل معنا ندارد و نسل جدید و دانشگاهی فلسطین، تمایلی به گوش دادن به توجیهات باقی ماندن در توافقات با اسرائیل ندارد. ضمن اینکه اسرائیل همین توافقات ناچیز را نیز زیر پا گذاشته است.

داده ها حاکی از آن است که ایده هماهنگی امنیتی که مورد توافق فتح و اسرائیل قرار گرفته است، دیگر برای همه فلسطینی ها قابل قبول نیست و تا زمانی که فتح به آن پایبند باشد، مقبولیت خود را در جامعه فلسطین از دست خواهد داد.

بنابراین، فتح یا باید به عنوان جنبشی که حکم مرجع و رهبر جامعه فلسطین است، "مقاومت" را در دستور کار خود را قرار دهد یا علی رغم سختی آن، از جایگاه رهبری جامعه فلسطینی کناره‌گیری کند.

ضروری است که فتح، به عنوان یک جنبش "مقاومت"، همانند گذشته به پایگاه های مبارزاتی خود بازگردد و چهره های قابل قبول مردمی فلسطین را که سابقه مبارزاتی بسیار دارند، مجددا برجسته کند.

بر اساس نتیجه انتخابات دانشگاه فلسطین، حماس، علیرغم پیروزی فعلی، باید توجه کند که ثابت نگه داشتن اوضاع به همین منوال، سخت و تقریبا غیرممکن است؛ پس باید تلاش کند تا همچنان مردمی باقی بماند. همینطور، برای شروع کار واقعی در نوار غزه، برگزاری انتخابات محلی بسیار ضروری است. حماس می داند «ماندن در اوج، بسیار دشوارتر از رسیدن به آن است».

اما جناح‌ها و جنبش های چپ، به ‌ویژه جبهه دمکراتیک و حزب مردم به میزان رای مطلوب نرسیدند. نتایج انتخابات در دانشگاه فلسطین برای آنها کافی است تا متوجه شوند که جدا شدن از خواست ملت فلسطین، منجر به سقوط آنها از پایگاه مردمی و جایگاه اجتماعی شان خواهد شد.

سیاستمداران چه بخواهند و چه نخواهند، دانشگاه بیرزیت، معیاری برای جامعه فلسطین است.

پربیننده ترین خبرها